Unless it‟s scandalous, i‟m not interested: the visibility of corporal transformations and the production of femininities through plastic surgery
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cadernos Pagu (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664538 |
Resumo: | This paper analyses public discourses produced by women about aesthetic surgical interventions intended to improve their bodies. The paper uses posts on a very active and popular Facebook group, and a few complementary interviews. An important element in this framework is the distinction between more or less “natural” or “dramatic” results. The following themes are emphasized as being the main areas of discussion: enhancement and body transformations via biomedical resources; the use of silicone breast prostheses; redefinitions of natural versus “dramatic”; and, the impact of gender norms. |
id |
UNICAMP-14_047887016dec613291f5fcda2e0dd2b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664538 |
network_acronym_str |
UNICAMP-14 |
network_name_str |
Cadernos Pagu (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Unless it‟s scandalous, i‟m not interested: the visibility of corporal transformations and the production of femininities through plastic surgerySe não for pra causar nem quero: a visibilidade das transformações corporais e a produção de feminilidades por meio das cirurgias plásticasSe não for pra causar nem quero: a visibilidade das transformações corporais e a produção de feminilidades por meio das cirurgias plásticasCirurgia plásticaGêneroNatural/MarcadoAprimoramentoCirugía plásticaGéneroNatural/MarcadaMejoraPlastic surgeryGenderNatural/DramaticImprovementThis paper analyses public discourses produced by women about aesthetic surgical interventions intended to improve their bodies. The paper uses posts on a very active and popular Facebook group, and a few complementary interviews. An important element in this framework is the distinction between more or less “natural” or “dramatic” results. The following themes are emphasized as being the main areas of discussion: enhancement and body transformations via biomedical resources; the use of silicone breast prostheses; redefinitions of natural versus “dramatic”; and, the impact of gender norms.Este artigo analisa discursos públicos produzidos por mulheres acerca de intervenções cirúrgicas estéticas destinadas a aprimorar seus corpos. O material utilizado foram as postagens em um grupo de discussão bastante numeroso e ativo no Facebook, além de algumas entrevistas complementares. A distinção entre resultados mais ou menos “naturais” ou “marcados” foi um elemento importante. Como eixos de discussão, enfatizou-se: o aprimoramento e as transformações corporais via recursos biomédicos; o uso de próteses de silicone e redefinições de natural versus “marcado” e o impacto das normas gênero.Este artigo analisa discursos públicos produzidos por mulheres acerca de intervenções cirúrgicas estéticas destinadas a aprimorar seus corpos. O material utilizado foram as postagens em um grupo de discussão bastante numeroso e ativo no Facebook, além de algumas entrevistas complementares. A distinção entre resultados mais ou menos “naturais” ou “marcados” foi um elemento importante. Como eixos de discussão, enfatizou-se: o aprimoramento e as transformações corporais via recursos biomédicos; o uso de próteses de silicone e redefinições de natural versus “marcado” e o impacto das normas gênero.Universidade Estadual de Campinas2021-02-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664538Cadernos Pagu; n. 59 (2020); e205914Cadernos Pagu; No. 59 (2020); e205914Cadernos Pagu; Núm. 59 (2020); e2059141809-4449reponame:Cadernos Pagu (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664538/26148https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664538/26149Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Cadernos Paguhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRohden, Fabíola Silva, Jéssica Brandt da 2022-03-25T18:04:05Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664538Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/oaicadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br0104-83331809-4449opendoar:2022-11-08T14:25:04.964843Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Unless it‟s scandalous, i‟m not interested: the visibility of corporal transformations and the production of femininities through plastic surgery Se não for pra causar nem quero: a visibilidade das transformações corporais e a produção de feminilidades por meio das cirurgias plásticas Se não for pra causar nem quero: a visibilidade das transformações corporais e a produção de feminilidades por meio das cirurgias plásticas |
title |
Unless it‟s scandalous, i‟m not interested: the visibility of corporal transformations and the production of femininities through plastic surgery |
spellingShingle |
Unless it‟s scandalous, i‟m not interested: the visibility of corporal transformations and the production of femininities through plastic surgery Rohden, Fabíola Cirurgia plástica Gênero Natural/Marcado Aprimoramento Cirugía plástica Género Natural/Marcada Mejora Plastic surgery Gender Natural/Dramatic Improvement |
title_short |
Unless it‟s scandalous, i‟m not interested: the visibility of corporal transformations and the production of femininities through plastic surgery |
title_full |
Unless it‟s scandalous, i‟m not interested: the visibility of corporal transformations and the production of femininities through plastic surgery |
title_fullStr |
Unless it‟s scandalous, i‟m not interested: the visibility of corporal transformations and the production of femininities through plastic surgery |
title_full_unstemmed |
Unless it‟s scandalous, i‟m not interested: the visibility of corporal transformations and the production of femininities through plastic surgery |
title_sort |
Unless it‟s scandalous, i‟m not interested: the visibility of corporal transformations and the production of femininities through plastic surgery |
author |
Rohden, Fabíola |
author_facet |
Rohden, Fabíola Silva, Jéssica Brandt da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Jéssica Brandt da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rohden, Fabíola Silva, Jéssica Brandt da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cirurgia plástica Gênero Natural/Marcado Aprimoramento Cirugía plástica Género Natural/Marcada Mejora Plastic surgery Gender Natural/Dramatic Improvement |
topic |
Cirurgia plástica Gênero Natural/Marcado Aprimoramento Cirugía plástica Género Natural/Marcada Mejora Plastic surgery Gender Natural/Dramatic Improvement |
description |
This paper analyses public discourses produced by women about aesthetic surgical interventions intended to improve their bodies. The paper uses posts on a very active and popular Facebook group, and a few complementary interviews. An important element in this framework is the distinction between more or less “natural” or “dramatic” results. The following themes are emphasized as being the main areas of discussion: enhancement and body transformations via biomedical resources; the use of silicone breast prostheses; redefinitions of natural versus “dramatic”; and, the impact of gender norms. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664538 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664538 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664538/26148 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664538/26149 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cadernos Pagu https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cadernos Pagu https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Pagu; n. 59 (2020); e205914 Cadernos Pagu; No. 59 (2020); e205914 Cadernos Pagu; Núm. 59 (2020); e205914 1809-4449 reponame:Cadernos Pagu (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Cadernos Pagu (Online) |
collection |
Cadernos Pagu (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br |
_version_ |
1800216611450257408 |