Film culture and queer identities in contemporary Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Pagu (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664562 |
Resumo: | This article seeks to reflect upon the interaction between film culture and both the LGBTQIA+ communities and society at large in the twenty-first century, an interaction (and film production) that has increased exponentially during the period under examination, in large measure as a result of the diversity agenda, along with broader access to film funding. After providing a context to queer filmmaking in Brazil and to exhibition in the 21st century, the article analyses three key films from the last 6 years: Praia do Futuro (Future Beach, Karim Ainouz, 2014), Mãe só há uma (Don’t Call Me Son, Anna Muylaert, 2016) and Bixa Travesty (Tranny Fag, Kiko Goifman and Claudia Priscilla, 2018). |
id |
UNICAMP-14_47efb564d7567bce82ce3f22d1f79737 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664562 |
network_acronym_str |
UNICAMP-14 |
network_name_str |
Cadernos Pagu (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Film culture and queer identities in contemporary BrazilCultura cinematográfica e identidades queer no Brasil contemporâneoCultura cinematográfica e identidades queer no Brasil contemporâneoFilm cultureQueerLGBTQIA Gender21 CenturyCultura cinematográficaQueerLGBTQIA GéneroSiglo XXICultura cinematográficaQueerLGBTQIA GêneroSéculo XXIThis article seeks to reflect upon the interaction between film culture and both the LGBTQIA+ communities and society at large in the twenty-first century, an interaction (and film production) that has increased exponentially during the period under examination, in large measure as a result of the diversity agenda, along with broader access to film funding. After providing a context to queer filmmaking in Brazil and to exhibition in the 21st century, the article analyses three key films from the last 6 years: Praia do Futuro (Future Beach, Karim Ainouz, 2014), Mãe só há uma (Don’t Call Me Son, Anna Muylaert, 2016) and Bixa Travesty (Tranny Fag, Kiko Goifman and Claudia Priscilla, 2018).Este artigo procura analisar a interação entre a cultura cinematográfica brasileira, as comunidades LGBTQIA+ e a sociedade em geral no começo do século XXI, uma interação (e produção cinematográfica) que aumentou exponencialmente durante o período destacado, em grande parte como resultado do alcance aos meios de produção de grupos historicamente segregados, juntamente com maior acesso ao financiamento de filmes. Após contextualizar a produção de filmes queer e a exibição dos mesmos no século 21 no Brasil, o artigo analisará os seguintes filmes lançados nos últimos seis anos: Praia do Futuro (Karim Ainouz, 2014), Mãe só há uma (Anna Muylaert, 2016) e Bixa Travesty (Kiko Goifman e Claudia Priscilla, 2018)Este artigo procura analisar a interação entre a cultura cinematográfica brasileira, as comunidades LGBTQIA+ e a sociedade em geral no começo do século XXI, uma interação (e produção cinematográfica) que aumentou exponencialmente durante o período destacado, em grande parte como resultado do alcance aos meios de produção de grupos historicamente segregados, juntamente com maior acesso ao financiamento de filmes. Após contextualizar a produção de filmes queer e a exibição dos mesmos no século 21 no Brasil, o artigo analisará os seguintes filmes lançados nos últimos seis anos: Praia do Futuro (Karim Ainouz, 2014), Mãe só há uma (Anna Muylaert, 2016) e Bixa Travesty (Kiko Goifman e Claudia Priscilla, 2018)Universidade Estadual de Campinas2021-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664562Cadernos Pagu; n. 60 (2020); e206005Cadernos Pagu; No. 60 (2020); e206005Cadernos Pagu; Núm. 60 (2020); e2060051809-4449reponame:Cadernos Pagu (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664562/26162Brazil; Century XXIBrasil; Siglo XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2020 Cadernos Paguhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessDennison, Stephanie 2022-03-25T18:04:26Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664562Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/oaicadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br0104-83331809-4449opendoar:2022-11-08T14:25:05.795444Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Film culture and queer identities in contemporary Brazil Cultura cinematográfica e identidades queer no Brasil contemporâneo Cultura cinematográfica e identidades queer no Brasil contemporâneo |
title |
Film culture and queer identities in contemporary Brazil |
spellingShingle |
Film culture and queer identities in contemporary Brazil Dennison, Stephanie Film culture Queer LGBTQIA Gender 21 Century Cultura cinematográfica Queer LGBTQIA Género Siglo XXI Cultura cinematográfica Queer LGBTQIA Gênero Século XXI |
title_short |
Film culture and queer identities in contemporary Brazil |
title_full |
Film culture and queer identities in contemporary Brazil |
title_fullStr |
Film culture and queer identities in contemporary Brazil |
title_full_unstemmed |
Film culture and queer identities in contemporary Brazil |
title_sort |
Film culture and queer identities in contemporary Brazil |
author |
Dennison, Stephanie |
author_facet |
Dennison, Stephanie |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dennison, Stephanie |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Film culture Queer LGBTQIA Gender 21 Century Cultura cinematográfica Queer LGBTQIA Género Siglo XXI Cultura cinematográfica Queer LGBTQIA Gênero Século XXI |
topic |
Film culture Queer LGBTQIA Gender 21 Century Cultura cinematográfica Queer LGBTQIA Género Siglo XXI Cultura cinematográfica Queer LGBTQIA Gênero Século XXI |
description |
This article seeks to reflect upon the interaction between film culture and both the LGBTQIA+ communities and society at large in the twenty-first century, an interaction (and film production) that has increased exponentially during the period under examination, in large measure as a result of the diversity agenda, along with broader access to film funding. After providing a context to queer filmmaking in Brazil and to exhibition in the 21st century, the article analyses three key films from the last 6 years: Praia do Futuro (Future Beach, Karim Ainouz, 2014), Mãe só há uma (Don’t Call Me Son, Anna Muylaert, 2016) and Bixa Travesty (Tranny Fag, Kiko Goifman and Claudia Priscilla, 2018). |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664562 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664562 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664562/26162 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cadernos Pagu https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cadernos Pagu https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Century XXI Brasil; Siglo XXI Brasil; Século XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Pagu; n. 60 (2020); e206005 Cadernos Pagu; No. 60 (2020); e206005 Cadernos Pagu; Núm. 60 (2020); e206005 1809-4449 reponame:Cadernos Pagu (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Cadernos Pagu (Online) |
collection |
Cadernos Pagu (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br |
_version_ |
1800216611476471808 |