Commodity feminism: a mapping of the debate between feminisms and consumption

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Januário, Soraya Barreto
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Pagu (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8666968
Resumo: This article examines the commoditization of feminist themes in advertising. Considering the increased use of feminist discourses by the market in recent years, the study explores and maps reflections on the representativeness of women in the media, female empowerment and the commoditization of feminisms. We reflect on academic debates that intersect the fields of knowledge in consumer studies and feminisms, as well as advertising discourses and practices. To do so, we conduct a critical dialogue with the notion of “commodity feminism”, using bibliographic research to identifyits potential and gaps. Finally, we present suggestions for possible practices and reflections that can assist critical analyses about the commodification of feminist discourse.
id UNICAMP-14_b52c1955b1d08ff43901d5f339b76120
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666968
network_acronym_str UNICAMP-14
network_name_str Cadernos Pagu (Online)
repository_id_str
spelling Commodity feminism: a mapping of the debate between feminisms and consumptionFeminismo de mercado: : un mapeo del debate entre feminismos y consumoFeminismo de mercado: um mapeamento do debate entre feminismos e consumoFeminismo de mercadoPublicidadeConsumoFeminismosFeminismo de mercadoPublicidadConsumoFeminismosCommodity feminismAdvertisingConsumptionFeminismsThis article examines the commoditization of feminist themes in advertising. Considering the increased use of feminist discourses by the market in recent years, the study explores and maps reflections on the representativeness of women in the media, female empowerment and the commoditization of feminisms. We reflect on academic debates that intersect the fields of knowledge in consumer studies and feminisms, as well as advertising discourses and practices. To do so, we conduct a critical dialogue with the notion of “commodity feminism”, using bibliographic research to identifyits potential and gaps. Finally, we present suggestions for possible practices and reflections that can assist critical analyses about the commodification of feminist discourse.Este artículo parte del debate sobre la mercantilización de las pancartas feministas mediante la publicidad. Ante el creciente uso de discursos de feminismos por parte del mercado en los últimos años, la investigación busca explorar y mapear las reflexiones sobre la representación de las mujeres en los medios, el empoderamiento femenino y sobre el proceso de mercantilización de los feminismos. De hecho, reflexiono sobre los debates académicos que cruzan las áreas de conocimiento en los estudios de consumo y feminismos, así como en los discursos y prácticas publicitarias. Para ello, dialogo críticamente con la noción de “feminismo de mercado”, señalando, a la luz de la investigación bibliográfica, potencialidades y vacíos. Finalmente, presento algunas sugerencias de posibles prácticas y reflexiones que pueden ayudar en el análisis crítico en torno a la mercantilización del discurso feminista.O presente artigo parte do debate sobre a mercantilização das bandeiras feministas pela publicidade. Tendo em vista o acirramento do uso dos discursos dos feminismos pelo mercado nos últimos anos, a pesquisa busca explorar e mapear as reflexões sobre representatividade das mulheres na mídia, empoderamento feminino e sobre o processo de comoditização dos feminismos. Com efeito, reflito em torno dos debates acadêmicos que intersectam as áreas de saber dos estudos do consumo e dos feminismos, bem como dos discursos e das práticas publicitárias. Para tal, dialogo criticamente com a noção de “feminismo de mercado”, apontando, à luz da pesquisa bibliográfica, potencialidades e lacunas. Por fim, apresento algumas sugestões de possíveis práticas e reflexões que podem auxiliar na análise crítica em torno da mercantilização do discurso feminista.Universidade Estadual de Campinas2021-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8666968Cadernos Pagu; n. 61 (2021); e216112Cadernos Pagu; No. 61 (2021); e216112Cadernos Pagu; Núm. 61 (2021); e2161121809-4449reponame:Cadernos Pagu (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8666968/27277Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Soraya Barreto Januáriohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Januário, Soraya Barreto2022-03-25T18:05:35Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666968Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/oaicadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br0104-83331809-4449opendoar:2022-11-08T14:25:07.345851Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Commodity feminism: a mapping of the debate between feminisms and consumption
Feminismo de mercado: : un mapeo del debate entre feminismos y consumo
Feminismo de mercado: um mapeamento do debate entre feminismos e consumo
title Commodity feminism: a mapping of the debate between feminisms and consumption
spellingShingle Commodity feminism: a mapping of the debate between feminisms and consumption
Januário, Soraya Barreto
Feminismo de mercado
Publicidade
Consumo
Feminismos
Feminismo de mercado
Publicidad
Consumo
Feminismos
Commodity feminism
Advertising
Consumption
Feminisms
title_short Commodity feminism: a mapping of the debate between feminisms and consumption
title_full Commodity feminism: a mapping of the debate between feminisms and consumption
title_fullStr Commodity feminism: a mapping of the debate between feminisms and consumption
title_full_unstemmed Commodity feminism: a mapping of the debate between feminisms and consumption
title_sort Commodity feminism: a mapping of the debate between feminisms and consumption
author Januário, Soraya Barreto
author_facet Januário, Soraya Barreto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Januário, Soraya Barreto
dc.subject.por.fl_str_mv Feminismo de mercado
Publicidade
Consumo
Feminismos
Feminismo de mercado
Publicidad
Consumo
Feminismos
Commodity feminism
Advertising
Consumption
Feminisms
topic Feminismo de mercado
Publicidade
Consumo
Feminismos
Feminismo de mercado
Publicidad
Consumo
Feminismos
Commodity feminism
Advertising
Consumption
Feminisms
description This article examines the commoditization of feminist themes in advertising. Considering the increased use of feminist discourses by the market in recent years, the study explores and maps reflections on the representativeness of women in the media, female empowerment and the commoditization of feminisms. We reflect on academic debates that intersect the fields of knowledge in consumer studies and feminisms, as well as advertising discourses and practices. To do so, we conduct a critical dialogue with the notion of “commodity feminism”, using bibliographic research to identifyits potential and gaps. Finally, we present suggestions for possible practices and reflections that can assist critical analyses about the commodification of feminist discourse.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8666968
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8666968
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8666968/27277
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Soraya Barreto Januário
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Soraya Barreto Januário
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Pagu; n. 61 (2021); e216112
Cadernos Pagu; No. 61 (2021); e216112
Cadernos Pagu; Núm. 61 (2021); e216112
1809-4449
reponame:Cadernos Pagu (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Cadernos Pagu (Online)
collection Cadernos Pagu (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv cadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br
_version_ 1800216607193038848