Dressed as a bride: differentiation and prestige in dispute in the wedding receptions market

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bueno, Michele Escoura
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Pagu (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656414
Resumo: In 2015 the Brazilian wedding receptions market reached R$ 17 billion and, in this article, I analyze the relationship between brides and the dresses offered by the sector. From an ethnographic perspective, I discuss data produced in fieldwork in Belém and São Paulo and show how the models of gowns have demarcated hierarchical styles of femininity, while the movement of brides through stores reveals strategies of class differentiation. In conclusion, I argue that the values of dresses and brides are mutually constitutive in a process of co-production of distinction.
id UNICAMP-14_df3dc2555bec4a93425901dadf194416
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656414
network_acronym_str UNICAMP-14
network_name_str Cadernos Pagu (Online)
repository_id_str
spelling Dressed as a bride: differentiation and prestige in dispute in the wedding receptions marketVestida de noiva: diferenciação e prestígio em disputa no mercado de festas de casamentoWeddingGenderConsumptionPrestigeDifference.CasamentoGêneroConsumoPrestígioDiferença.In 2015 the Brazilian wedding receptions market reached R$ 17 billion and, in this article, I analyze the relationship between brides and the dresses offered by the sector. From an ethnographic perspective, I discuss data produced in fieldwork in Belém and São Paulo and show how the models of gowns have demarcated hierarchical styles of femininity, while the movement of brides through stores reveals strategies of class differentiation. In conclusion, I argue that the values of dresses and brides are mutually constitutive in a process of co-production of distinction.Em 2015 o mercado brasileiro de festas de casamento movimentou R$17 bilhões. Neste artigo, coloco sob análise a relação entre noivas e os vestidos comercializados nesse setor de mercado. Sob perspectiva etnográfica, discuto dados produzidos em trabalhos de campo em Belém e São Paulo e mostro como os modelos de trajes têm demarcado estilos hierarquizados de feminilidade, ao mesmo tempo que o trânsito de noivas pelas lojas evidencia estratégias de diferenciação de classe. Por fim, argumento que valores de vestidos e de noivas se constituem mutuamente num processo de coprodução de distinção.Universidade Estadual de Campinas2019-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656414Cadernos Pagu; n. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e195522Cadernos Pagu; No. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e195522Cadernos Pagu; Núm. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e1955221809-4449reponame:Cadernos Pagu (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656414/21190Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 Cadernos Paguinfo:eu-repo/semantics/openAccessBueno, Michele Escoura2020-01-21T16:58:24Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656414Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/oaicadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br0104-83331809-4449opendoar:2022-11-08T14:25:01.286145Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Dressed as a bride: differentiation and prestige in dispute in the wedding receptions market
Vestida de noiva: diferenciação e prestígio em disputa no mercado de festas de casamento
title Dressed as a bride: differentiation and prestige in dispute in the wedding receptions market
spellingShingle Dressed as a bride: differentiation and prestige in dispute in the wedding receptions market
Bueno, Michele Escoura
Wedding
Gender
Consumption
Prestige
Difference.
Casamento
Gênero
Consumo
Prestígio
Diferença.
title_short Dressed as a bride: differentiation and prestige in dispute in the wedding receptions market
title_full Dressed as a bride: differentiation and prestige in dispute in the wedding receptions market
title_fullStr Dressed as a bride: differentiation and prestige in dispute in the wedding receptions market
title_full_unstemmed Dressed as a bride: differentiation and prestige in dispute in the wedding receptions market
title_sort Dressed as a bride: differentiation and prestige in dispute in the wedding receptions market
author Bueno, Michele Escoura
author_facet Bueno, Michele Escoura
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bueno, Michele Escoura
dc.subject.por.fl_str_mv Wedding
Gender
Consumption
Prestige
Difference.
Casamento
Gênero
Consumo
Prestígio
Diferença.
topic Wedding
Gender
Consumption
Prestige
Difference.
Casamento
Gênero
Consumo
Prestígio
Diferença.
description In 2015 the Brazilian wedding receptions market reached R$ 17 billion and, in this article, I analyze the relationship between brides and the dresses offered by the sector. From an ethnographic perspective, I discuss data produced in fieldwork in Belém and São Paulo and show how the models of gowns have demarcated hierarchical styles of femininity, while the movement of brides through stores reveals strategies of class differentiation. In conclusion, I argue that the values of dresses and brides are mutually constitutive in a process of co-production of distinction.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656414
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656414
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656414/21190
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Cadernos Pagu
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Cadernos Pagu
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Pagu; n. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e195522
Cadernos Pagu; No. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e195522
Cadernos Pagu; Núm. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e195522
1809-4449
reponame:Cadernos Pagu (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Cadernos Pagu (Online)
collection Cadernos Pagu (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv cadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br
_version_ 1800216611332816896