Psychoanalysis, disquiet of self and human formation: a reflection about the time and the transience
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671664 |
Resumo: | The essay relates the Freudian notion of transience with precious and fugitive elaborative moments which arise in the analysis sessions. It assumes the thesis that the analysis, by these valuable moments of encounter with the truth, is an exercise of the self on oneself, empowered by the kairós, proposed by Foucault in the Hermeneutics of the Subject. The author seeks in Greco-Roman antiquity the notion of disquiet of self, a constitutive ethical process of oneself that occurs in the relationship "between two", master and disciple. In this sense, the analytical encounter is conceived as one of the contemporary expressions of Foucaultian disquiet of self. The available and attentive listening, the beauty of the creations that, in a unique and ephemeral moment, are produced there, are reference to think about the function of the educator and the human formation. |
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Psychoanalysis, disquiet of self and human formation: a reflection about the time and the transiencePsicanálise, inquietude de si e formação humana: uma reflexão sobre o tempo e a transitoriedadePsicanálise, inquietude de si e formação humana: uma reflexão sobre o tempo e a transitoriedadeExperiênciaPsicanálise em educaçãoEducaçãoFilosofiaEscutaExperiênciaPsicanálise em educaçãoEducaçãoFilosofiaEscutaExperiencePsychoanalysis in educationEducationPhilosophyListeningThe essay relates the Freudian notion of transience with precious and fugitive elaborative moments which arise in the analysis sessions. It assumes the thesis that the analysis, by these valuable moments of encounter with the truth, is an exercise of the self on oneself, empowered by the kairós, proposed by Foucault in the Hermeneutics of the Subject. The author seeks in Greco-Roman antiquity the notion of disquiet of self, a constitutive ethical process of oneself that occurs in the relationship "between two", master and disciple. In this sense, the analytical encounter is conceived as one of the contemporary expressions of Foucaultian disquiet of self. The available and attentive listening, the beauty of the creations that, in a unique and ephemeral moment, are produced there, are reference to think about the function of the educator and the human formation.O ensaio relaciona a noção freudiana da transitoriedade com momentos de elaboração preciosos e fugidios que surgem nas sessões de análise. Assume a tese de que a análise, por esses valiosos instantes de encontro com a verdade, é um exercício de si sobre si mesmo, potencializado pelo kairós, proposto por Foucault n’ A hermenêutica do sujeito. O autor busca na antiguidade greco-romana a noção de inquietude de si, processo ético constitutivo do si mesmo que se dá na relação “entre dois”, mestre e discípulo. Nesse sentido, o encontro analítico é concebido como uma das expressões contemporâneas da inquietude de si foucaultiana. A escuta disponível e atenta, a beleza das criações que, num momento único e efêmero, ali se produzem, é referência para pensar a função do educador e a formação humana.O ensaio relaciona a noção freudiana da transitoriedade com momentos de elaboração preciosos e fugidios que surgem nas sessões de análise. Assume a tese de que a análise, por esses valiosos instantes de encontro com a verdade, é um exercício de si sobre si mesmo, potencializado pelo kairós, proposto por Foucault n’ A hermenêutica do sujeito. O autor busca na antiguidade greco-romana a noção de inquietude de si, processo ético constitutivo do si mesmo que se dá na relação “entre dois”, mestre e discípulo. Nesse sentido, o encontro analítico é concebido como uma das expressões contemporâneas da inquietude de si foucaultiana. A escuta disponível e atenta, a beleza das criações que, num momento único e efêmero, ali se produzem, é referência para pensar a função do educador e a formação humana.Universidade Estadual de Campinas2022-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671664Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200104Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200104Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202001041980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671664/30631https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671664/30632Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pró-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRossetto, Miguel da SilvaSantos Filho, Francisco Carlos dos2023-02-24T18:12:28Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671664Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-02-24T18:12:28Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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The essay relates the Freudian notion of transience with precious and fugitive elaborative moments which arise in the analysis sessions. It assumes the thesis that the analysis, by these valuable moments of encounter with the truth, is an exercise of the self on oneself, empowered by the kairós, proposed by Foucault in the Hermeneutics of the Subject. The author seeks in Greco-Roman antiquity the notion of disquiet of self, a constitutive ethical process of oneself that occurs in the relationship "between two", master and disciple. In this sense, the analytical encounter is conceived as one of the contemporary expressions of Foucaultian disquiet of self. The available and attentive listening, the beauty of the creations that, in a unique and ephemeral moment, are produced there, are reference to think about the function of the educator and the human formation. |
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