Bodies, silences, and disciplines: on the ways to confine and their possible educations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bocchetti, André
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670503
Resumo: The text analyzes the issue of silence in a contemporary context, thinking from its double Latin meaning: that of taceo, as silencing; and that of sileo, as a silence that expands subjective spaces of creation, suspending previous significant codifications. The analysis goes through the relationships between ways of silence and discipline (of oneself or the other) and their reverberations in the bodies, based on the thoughts of Michel Foucault and José Gil. The reflection culminates thinking about the silence that sometimes operates as moralizing pedagogy, other times as a pedagogical act that opens space for new modes of existence.
id UNICAMP-18_18e4ed98a04296095d2f8596e5a0b0be
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670503
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Bodies, silences, and disciplines: on the ways to confine and their possible educationsCorpos, silêncios e disciplinas: sobre modos de confinamento e suas educações possíveisCorpos, silêncios e disciplinas: sobre modos de confinamento e suas educações possíveisSilenceSilence and disciplineBody and educationSilence pedagogiesSilêncioSilêncio e disciplinaCorpo e educaçãoPedagogias do silêncioSilêncioSilêncio e disciplinaCorpo e educaçãoPedagogias do silêncioThe text analyzes the issue of silence in a contemporary context, thinking from its double Latin meaning: that of taceo, as silencing; and that of sileo, as a silence that expands subjective spaces of creation, suspending previous significant codifications. The analysis goes through the relationships between ways of silence and discipline (of oneself or the other) and their reverberations in the bodies, based on the thoughts of Michel Foucault and José Gil. The reflection culminates thinking about the silence that sometimes operates as moralizing pedagogy, other times as a pedagogical act that opens space for new modes of existence.O texto analisa a questão do silêncio sob uma ambiência contemporânea, pensando-o a partir de sua dupla acepção latina: a de taceo, associada ao silenciamento; e a de sileo, silêncio que amplia espaços subjetivos de criação pela suspensão de codificações significantes previamente existentes. A análise percorre então, sobretudo a partir do pensamento de Michel Foucault e de José Gil, as relações entre modos de silenciar e de disciplinar(-se) e suas reverberações nos corpos, culminando no olhar sobre o silêncio que ora opera como pedagogia moralizante, ora como ato pedagógico que abre espaço para novos modos de existência.O texto analisa a questão do silêncio sob uma ambiência contemporânea, pensando-o a partir de sua dupla acepção latina: a de taceo, associada ao silenciamento; e a de sileo, silêncio que amplia espaços subjetivos de criação pela suspensão de codificações significantes previamente existentes. A análise percorre então, sobretudo a partir do pensamento de Michel Foucault e de José Gil, as relações entre modos de silenciar e de disciplinar(-se) e suas reverberações nos corpos, culminando no olhar sobre o silêncio que ora opera como pedagogia moralizante, ora como ato pedagógico que abre espaço para novos modos de existência.Universidade Estadual de Campinas2022-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670503Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200114Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200114Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202001141980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPengporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670503/29626https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670503/29627Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBocchetti, André2022-12-07T13:44:11Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670503Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-12-07T13:44:11Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Bodies, silences, and disciplines: on the ways to confine and their possible educations
Corpos, silêncios e disciplinas: sobre modos de confinamento e suas educações possíveis
Corpos, silêncios e disciplinas: sobre modos de confinamento e suas educações possíveis
title Bodies, silences, and disciplines: on the ways to confine and their possible educations
spellingShingle Bodies, silences, and disciplines: on the ways to confine and their possible educations
Bocchetti, André
Silence
Silence and discipline
Body and education
Silence pedagogies
Silêncio
Silêncio e disciplina
Corpo e educação
Pedagogias do silêncio
Silêncio
Silêncio e disciplina
Corpo e educação
Pedagogias do silêncio
title_short Bodies, silences, and disciplines: on the ways to confine and their possible educations
title_full Bodies, silences, and disciplines: on the ways to confine and their possible educations
title_fullStr Bodies, silences, and disciplines: on the ways to confine and their possible educations
title_full_unstemmed Bodies, silences, and disciplines: on the ways to confine and their possible educations
title_sort Bodies, silences, and disciplines: on the ways to confine and their possible educations
author Bocchetti, André
author_facet Bocchetti, André
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bocchetti, André
dc.subject.por.fl_str_mv Silence
Silence and discipline
Body and education
Silence pedagogies
Silêncio
Silêncio e disciplina
Corpo e educação
Pedagogias do silêncio
Silêncio
Silêncio e disciplina
Corpo e educação
Pedagogias do silêncio
topic Silence
Silence and discipline
Body and education
Silence pedagogies
Silêncio
Silêncio e disciplina
Corpo e educação
Pedagogias do silêncio
Silêncio
Silêncio e disciplina
Corpo e educação
Pedagogias do silêncio
description The text analyzes the issue of silence in a contemporary context, thinking from its double Latin meaning: that of taceo, as silencing; and that of sileo, as a silence that expands subjective spaces of creation, suspending previous significant codifications. The analysis goes through the relationships between ways of silence and discipline (of oneself or the other) and their reverberations in the bodies, based on the thoughts of Michel Foucault and José Gil. The reflection culminates thinking about the silence that sometimes operates as moralizing pedagogy, other times as a pedagogical act that opens space for new modes of existence.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670503
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670503
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670503/29626
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670503/29627
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200114
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200114
Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200114
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190107971584