Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664287 |
Resumo: | In this paper we investigate students’ computational thinking in mathematics education. Specifically, through the analysis of teaching experiments conducted as qualitative case studies, we explore aspects of constructionism and problem solving. In different learning scenarios, pairs of elementary school and undergraduate students explored coding puzzles in order to complete a posed computational-mathematical task. From a constructionist point of view, the results indicate that the learning experience involved a problem solving spiral of description, execution, reflection and debugging. In the case of the experience of the undergraduate students, we also identified specific characteristics of computational thinking related to heuristic processes such as exploration, planning, analysis, and verification. |
id |
UNICAMP-18_2b865c31715f5d3d051e4a4a02da5e13 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664287 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problemsPensamiento computacional como iniciativa heurística: soluciones de los estudiantes a problemas de programaciónPensamento Computacional como uma iniciativa heurística: soluções de estudantes sobre problemas de programaçãoEducação matemáticaConstrucionismoResolução de problemasEducacion matematicaConstructivismoSolución de problemasMathematics educationConstructionismProblem solvingIn this paper we investigate students’ computational thinking in mathematics education. Specifically, through the analysis of teaching experiments conducted as qualitative case studies, we explore aspects of constructionism and problem solving. In different learning scenarios, pairs of elementary school and undergraduate students explored coding puzzles in order to complete a posed computational-mathematical task. From a constructionist point of view, the results indicate that the learning experience involved a problem solving spiral of description, execution, reflection and debugging. In the case of the experience of the undergraduate students, we also identified specific characteristics of computational thinking related to heuristic processes such as exploration, planning, analysis, and verification.En este artículo, investigamos el pensamiento computacional de los estudiantes de educación matemática. Específicamente, a través del análisis de experimentos de enseñanza realizados como estudios de caso cualitativos, exploramos aspectos del construccionismo y la resolución de problemas. En diferentes escenarios de aprendizaje, parejas de estudiantes de primaria y de pregrado exploraron problemas de codificación para completar una tarea matemático-computacional. Desde un punto de vista construccionista, los resultados indican que la experiencia de aprendizaje implicó una espiral de descripción, ejecución, reflexión y depuración de problemas. En el caso de la experiencia de los estudiantes de pregrado, también identificamos características específicas del pensamiento computacional relacionadas con los procesos heurísticos, como la exploración, planificación, análisis y verificación.Neste artigo, investigamos o pensamento computacional de alunos em educação matemática. Especificamente, pela análise de experimentos de ensino conduzidos como estudos de caso qualitativos, exploramos aspectos do construcionismo e da resolução de problemas. Em diferentes cenários de aprendizagem, duplas de alunos do ensino fundamental e de graduação exploraram problemas de codificação para concluir uma tarefa matemático-computacional. Do ponto de vista construcionista, os resultados indicam que a experiência de aprendizagem envolveu uma espiral de descrição, execução, reflexão e depuração de problemas. No caso da experiência dos estudantes de graduação, também identificamos características específicas do pensamento computacional relacionadas a processos heurísticos, como exploração, planejamento, análise e verificação.Universidade Estadual de Campinas2020-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664287Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180034Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180034Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201800341980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664287/25935Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Pró-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ricardo Scucuglia Rodrigues da Gadanidis, George Hughes, JanetteNamukasa, Immaculate Kizito 2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664287Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems Pensamiento computacional como iniciativa heurística: soluciones de los estudiantes a problemas de programación Pensamento Computacional como uma iniciativa heurística: soluções de estudantes sobre problemas de programação |
title |
Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems |
spellingShingle |
Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues da Educação matemática Construcionismo Resolução de problemas Educacion matematica Constructivismo Solución de problemas Mathematics education Constructionism Problem solving |
title_short |
Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems |
title_full |
Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems |
title_fullStr |
Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems |
title_full_unstemmed |
Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems |
title_sort |
Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems |
author |
Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues da |
author_facet |
Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues da Gadanidis, George Hughes, Janette Namukasa, Immaculate Kizito |
author_role |
author |
author2 |
Gadanidis, George Hughes, Janette Namukasa, Immaculate Kizito |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues da Gadanidis, George Hughes, Janette Namukasa, Immaculate Kizito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação matemática Construcionismo Resolução de problemas Educacion matematica Constructivismo Solución de problemas Mathematics education Constructionism Problem solving |
topic |
Educação matemática Construcionismo Resolução de problemas Educacion matematica Constructivismo Solución de problemas Mathematics education Constructionism Problem solving |
description |
In this paper we investigate students’ computational thinking in mathematics education. Specifically, through the analysis of teaching experiments conducted as qualitative case studies, we explore aspects of constructionism and problem solving. In different learning scenarios, pairs of elementary school and undergraduate students explored coding puzzles in order to complete a posed computational-mathematical task. From a constructionist point of view, the results indicate that the learning experience involved a problem solving spiral of description, execution, reflection and debugging. In the case of the experience of the undergraduate students, we also identified specific characteristics of computational thinking related to heuristic processes such as exploration, planning, analysis, and verification. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664287 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664287 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664287/25935 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pró-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pró-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180034 Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180034 Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180034 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189478825984 |