Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gadanidis, George, Hughes, Janette, Namukasa, Immaculate Kizito
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664287
Resumo: In this paper we investigate students’ computational thinking in mathematics education. Specifically, through the analysis of teaching experiments conducted as qualitative case studies, we explore aspects of constructionism and problem solving. In different learning scenarios, pairs of elementary school and undergraduate students explored coding puzzles in order to complete a posed computational-mathematical task. From a constructionist point of view, the results indicate that the learning experience involved a problem solving spiral of description, execution, reflection and debugging. In the case of the experience of the undergraduate students, we also identified specific characteristics of computational thinking related to heuristic processes such as exploration, planning, analysis, and verification.
id UNICAMP-18_2b865c31715f5d3d051e4a4a02da5e13
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664287
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problemsPensamiento computacional como iniciativa heurística: soluciones de los estudiantes a problemas de programaciónPensamento Computacional como uma iniciativa heurística: soluções de estudantes sobre problemas de programaçãoEducação matemáticaConstrucionismoResolução de problemasEducacion matematicaConstructivismoSolución de problemasMathematics educationConstructionismProblem solvingIn this paper we investigate students’ computational thinking in mathematics education. Specifically, through the analysis of teaching experiments conducted as qualitative case studies, we explore aspects of constructionism and problem solving. In different learning scenarios, pairs of elementary school and undergraduate students explored coding puzzles in order to complete a posed computational-mathematical task. From a constructionist point of view, the results indicate that the learning experience involved a problem solving spiral of description, execution, reflection and debugging. In the case of the experience of the undergraduate students, we also identified specific characteristics of computational thinking related to heuristic processes such as exploration, planning, analysis, and verification.En este artículo, investigamos el pensamiento computacional de los estudiantes de educación matemática. Específicamente, a través del análisis de experimentos de enseñanza realizados como estudios de caso cualitativos, exploramos aspectos del construccionismo y la resolución de problemas. En diferentes escenarios de aprendizaje, parejas de estudiantes de primaria y de pregrado exploraron problemas de codificación para completar una tarea matemático-computacional. Desde un punto de vista construccionista, los resultados indican que la experiencia de aprendizaje implicó una espiral de descripción, ejecución, reflexión y depuración de problemas. En el caso de la experiencia de los estudiantes de pregrado, también identificamos características específicas del pensamiento computacional relacionadas con los procesos heurísticos, como la exploración, planificación, análisis y verificación.Neste artigo, investigamos o pensamento computacional de alunos em educação matemática. Especificamente, pela análise de experimentos de ensino conduzidos como estudos de caso qualitativos, exploramos aspectos do construcionismo e da resolução de problemas. Em diferentes cenários de aprendizagem, duplas de alunos do ensino fundamental e de graduação exploraram problemas de codificação para concluir uma tarefa matemático-computacional. Do ponto de vista construcionista, os resultados indicam que a experiência de aprendizagem envolveu uma espiral de descrição, execução, reflexão e depuração de problemas. No caso da experiência dos estudantes de graduação, também identificamos características específicas do pensamento computacional relacionadas a processos heurísticos, como exploração, planejamento, análise e verificação.Universidade Estadual de Campinas2020-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664287Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180034Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180034Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201800341980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664287/25935Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Pró-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ricardo Scucuglia Rodrigues da Gadanidis, George Hughes, JanetteNamukasa, Immaculate Kizito 2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664287Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems
Pensamiento computacional como iniciativa heurística: soluciones de los estudiantes a problemas de programación
Pensamento Computacional como uma iniciativa heurística: soluções de estudantes sobre problemas de programação
title Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems
spellingShingle Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems
Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues da
Educação matemática
Construcionismo
Resolução de problemas
Educacion matematica
Constructivismo
Solución de problemas
Mathematics education
Constructionism
Problem solving
title_short Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems
title_full Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems
title_fullStr Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems
title_full_unstemmed Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems
title_sort Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems
author Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues da
author_facet Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues da
Gadanidis, George
Hughes, Janette
Namukasa, Immaculate Kizito
author_role author
author2 Gadanidis, George
Hughes, Janette
Namukasa, Immaculate Kizito
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues da
Gadanidis, George
Hughes, Janette
Namukasa, Immaculate Kizito
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática
Construcionismo
Resolução de problemas
Educacion matematica
Constructivismo
Solución de problemas
Mathematics education
Constructionism
Problem solving
topic Educação matemática
Construcionismo
Resolução de problemas
Educacion matematica
Constructivismo
Solución de problemas
Mathematics education
Constructionism
Problem solving
description In this paper we investigate students’ computational thinking in mathematics education. Specifically, through the analysis of teaching experiments conducted as qualitative case studies, we explore aspects of constructionism and problem solving. In different learning scenarios, pairs of elementary school and undergraduate students explored coding puzzles in order to complete a posed computational-mathematical task. From a constructionist point of view, the results indicate that the learning experience involved a problem solving spiral of description, execution, reflection and debugging. In the case of the experience of the undergraduate students, we also identified specific characteristics of computational thinking related to heuristic processes such as exploration, planning, analysis, and verification.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664287
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664287
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664287/25935
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180034
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180034
Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180034
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189478825984