Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207 |
Resumo: | Studies on periodicals have demonstrated the power of this documentation as a political device in the correlation of forces between private and economic interests, in the transformations of public spaces. Accordingly, based on the theoretical-methodological perspective of the rigor of historical research and on the theoretical frameworks of “Imagined Community” and “Intellectual Mediator,” this work aimed to understand the motivations of the editors of the newspaper A Aurora Fluminense (1827–1839) to publish articles on education and public instruction on the pages of that periodical. We considered that the writers of that periodical aimed to communicate what they understood as truths as to the development of “public spirit” and potential patriots. |
id |
UNICAMP-18_2fd82ba178573fab915a3b8a4a580e0d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675207 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839)Emancipação brasileira e princípios da boa educação na capital do Brasil (1827 - 1839)Emancipação brasileira e princípios da boa educação na capital do Brasil (1827 - 1839)Periodical pressPolitical educationAurora fluminenseImprensa periódicaEducação políticaAurora fluminenseImprensa periódicaEducação políticaAurora fluminenseStudies on periodicals have demonstrated the power of this documentation as a political device in the correlation of forces between private and economic interests, in the transformations of public spaces. Accordingly, based on the theoretical-methodological perspective of the rigor of historical research and on the theoretical frameworks of “Imagined Community” and “Intellectual Mediator,” this work aimed to understand the motivations of the editors of the newspaper A Aurora Fluminense (1827–1839) to publish articles on education and public instruction on the pages of that periodical. We considered that the writers of that periodical aimed to communicate what they understood as truths as to the development of “public spirit” and potential patriots.Os estudos sobre os periódicos têm demonstrado a potência dessa documentação como dispositivo político na correlação de forças entre interesses privados e econômicos, nas transformações dos espaços públicos. Nesse sentido, ancorado na perspectiva teórico-metodológica do rigor da pesquisa histórica e nos marcos teóricos de “Comunidade Imaginada” e de “intelectual mediador”, o objetivo deste trabalho é compreender as motivações dos redatores do jornal A Aurora Fluminense (1827–1839) a publicarem artigos sobre educação e instrução pública nas páginas desse periódico. Considerou-se que os redatores do periódico em exame visavam comunicar o que entendiam como verdades acerca da formação do “espírito público” e de potenciais patriotas.Os estudos sobre os periódicos têm demonstrado a potência dessa documentação como dispositivo político na correlação de forças entre interesses privados e econômicos, nas transformações dos espaços públicos. Nesse sentido, ancorado na perspectiva teórico-metodológica do rigor da pesquisa histórica e nos marcos teóricos de “Comunidade Imaginada” e de “intelectual mediador”, o objetivo deste trabalho é compreender as motivações dos redatores do jornal A Aurora Fluminense (1827–1839) a publicarem artigos sobre educação e instrução pública nas páginas desse periódico. Considerou-se que os redatores do periódico em exame visavam comunicar o que entendiam como verdades acerca da formação do “espírito público” e de potenciais patriotas.Universidade Estadual de Campinas2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210043Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210043Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202100431980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207/33024https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207/33025Brazil; ContemporaryBrasil; Contemporâneo Brasil; Contemporâneo Copyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Maria2023-12-13T13:02:49Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675207Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-13T13:02:49Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839) Emancipação brasileira e princípios da boa educação na capital do Brasil (1827 - 1839) Emancipação brasileira e princípios da boa educação na capital do Brasil (1827 - 1839) |
title |
Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839) |
spellingShingle |
Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839) Souza, Maria Periodical press Political education Aurora fluminense Imprensa periódica Educação política Aurora fluminense Imprensa periódica Educação política Aurora fluminense |
title_short |
Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839) |
title_full |
Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839) |
title_fullStr |
Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839) |
title_full_unstemmed |
Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839) |
title_sort |
Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839) |
author |
Souza, Maria |
author_facet |
Souza, Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Periodical press Political education Aurora fluminense Imprensa periódica Educação política Aurora fluminense Imprensa periódica Educação política Aurora fluminense |
topic |
Periodical press Political education Aurora fluminense Imprensa periódica Educação política Aurora fluminense Imprensa periódica Educação política Aurora fluminense |
description |
Studies on periodicals have demonstrated the power of this documentation as a political device in the correlation of forces between private and economic interests, in the transformations of public spaces. Accordingly, based on the theoretical-methodological perspective of the rigor of historical research and on the theoretical frameworks of “Imagined Community” and “Intellectual Mediator,” this work aimed to understand the motivations of the editors of the newspaper A Aurora Fluminense (1827–1839) to publish articles on education and public instruction on the pages of that periodical. We considered that the writers of that periodical aimed to communicate what they understood as truths as to the development of “public spirit” and potential patriots. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207/33024 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207/33025 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210043 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210043 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210043 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190457147392 |