Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Maria
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207
Resumo: Studies on periodicals have demonstrated the power of this documentation as a political device in the correlation of forces between private and economic interests, in the transformations of public spaces. Accordingly, based on the theoretical-methodological perspective of the rigor of historical research and on the theoretical frameworks of “Imagined Community” and “Intellectual Mediator,” this work aimed to understand the motivations of the editors of the newspaper A Aurora Fluminense (1827–1839) to publish articles on education and public instruction on the pages of that periodical. We considered that the writers of that periodical aimed to communicate what they understood as truths as to the development of “public spirit” and potential patriots.
id UNICAMP-18_2fd82ba178573fab915a3b8a4a580e0d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675207
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839)Emancipação brasileira e princípios da boa educação na capital do Brasil (1827 - 1839)Emancipação brasileira e princípios da boa educação na capital do Brasil (1827 - 1839)Periodical pressPolitical educationAurora fluminenseImprensa periódicaEducação políticaAurora fluminenseImprensa periódicaEducação políticaAurora fluminenseStudies on periodicals have demonstrated the power of this documentation as a political device in the correlation of forces between private and economic interests, in the transformations of public spaces. Accordingly, based on the theoretical-methodological perspective of the rigor of historical research and on the theoretical frameworks of “Imagined Community” and “Intellectual Mediator,” this work aimed to understand the motivations of the editors of the newspaper A Aurora Fluminense (1827–1839) to publish articles on education and public instruction on the pages of that periodical. We considered that the writers of that periodical aimed to communicate what they understood as truths as to the development of “public spirit” and potential patriots.Os estudos sobre os periódicos têm demonstrado a potência dessa documentação como dispositivo político na correlação de forças entre interesses privados e econômicos, nas transformações dos espaços públicos. Nesse sentido, ancorado na perspectiva teórico-metodológica do rigor da pesquisa histórica e nos marcos teóricos de “Comunidade Imaginada” e de “intelectual mediador”, o objetivo deste trabalho é compreender as motivações dos redatores do jornal A Aurora Fluminense (1827–1839) a publicarem artigos sobre educação e instrução pública nas páginas desse periódico. Considerou-se que os redatores do periódico em exame visavam comunicar o que entendiam como verdades acerca da formação do “espírito público” e de potenciais patriotas.Os estudos sobre os periódicos têm demonstrado a potência dessa documentação como dispositivo político na correlação de forças entre interesses privados e econômicos, nas transformações dos espaços públicos. Nesse sentido, ancorado na perspectiva teórico-metodológica do rigor da pesquisa histórica e nos marcos teóricos de “Comunidade Imaginada” e de “intelectual mediador”, o objetivo deste trabalho é compreender as motivações dos redatores do jornal A Aurora Fluminense (1827–1839) a publicarem artigos sobre educação e instrução pública nas páginas desse periódico. Considerou-se que os redatores do periódico em exame visavam comunicar o que entendiam como verdades acerca da formação do “espírito público” e de potenciais patriotas.Universidade Estadual de Campinas2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210043Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210043Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202100431980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207/33024https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207/33025Brazil; ContemporaryBrasil; Contemporâneo Brasil; Contemporâneo Copyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Maria2023-12-13T13:02:49Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675207Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-13T13:02:49Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839)
Emancipação brasileira e princípios da boa educação na capital do Brasil (1827 - 1839)
Emancipação brasileira e princípios da boa educação na capital do Brasil (1827 - 1839)
title Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839)
spellingShingle Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839)
Souza, Maria
Periodical press
Political education
Aurora fluminense
Imprensa periódica
Educação política
Aurora fluminense
Imprensa periódica
Educação política
Aurora fluminense
title_short Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839)
title_full Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839)
title_fullStr Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839)
title_full_unstemmed Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839)
title_sort Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839)
author Souza, Maria
author_facet Souza, Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Periodical press
Political education
Aurora fluminense
Imprensa periódica
Educação política
Aurora fluminense
Imprensa periódica
Educação política
Aurora fluminense
topic Periodical press
Political education
Aurora fluminense
Imprensa periódica
Educação política
Aurora fluminense
Imprensa periódica
Educação política
Aurora fluminense
description Studies on periodicals have demonstrated the power of this documentation as a political device in the correlation of forces between private and economic interests, in the transformations of public spaces. Accordingly, based on the theoretical-methodological perspective of the rigor of historical research and on the theoretical frameworks of “Imagined Community” and “Intellectual Mediator,” this work aimed to understand the motivations of the editors of the newspaper A Aurora Fluminense (1827–1839) to publish articles on education and public instruction on the pages of that periodical. We considered that the writers of that periodical aimed to communicate what they understood as truths as to the development of “public spirit” and potential patriots.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207/33024
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207/33025
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210043
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210043
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210043
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190457147392