Living in a connected world: education beyond “productivist contentism”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669268 |
Resumo: | The objective of this article is to discuss, from the perspective of Foucauldian studies, the implications of transferring formal education to the space and time of family sociability. Such reality arises from the need to adapt routines, imposed by social isolation, which is vital in the pandemic context that struck worldwide in the 2020. The emphasis in productivist contentism usually strengthens the investments in the machinic subjection and weakens the formation of individuals capable of opposing this form of behavioral conduction and the current economic logic, which is based on consumption and competition. It is exactly the possibility of conviviality with theOther in spaces and times separated from the family that allows learning with the differences and facing the unexpected. |
id |
UNICAMP-18_4799fb1afbf5f3c29395258e3c47874d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8669268 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Living in a connected world: education beyond “productivist contentism”Viver no mundo conectado: formação para além do “conteudismo produtivista”Viver no mundo conectado: formação para além do “conteudismo produtivista”Governamentalidade algorítmicaEscolaEnsino on-lineGovernamentalidade algorítmicaEscolaEnsino on-lineAlgorithmic governmentalitySchoolOnline educationThe objective of this article is to discuss, from the perspective of Foucauldian studies, the implications of transferring formal education to the space and time of family sociability. Such reality arises from the need to adapt routines, imposed by social isolation, which is vital in the pandemic context that struck worldwide in the 2020. The emphasis in productivist contentism usually strengthens the investments in the machinic subjection and weakens the formation of individuals capable of opposing this form of behavioral conduction and the current economic logic, which is based on consumption and competition. It is exactly the possibility of conviviality with theOther in spaces and times separated from the family that allows learning with the differences and facing the unexpected.O objetivo deste artigo é problematizar, a partir da perspectiva dos Estudos Foucaultianos, as implicações da transferência da educação escolarizada para o espaço e o tempo do convívio familiar. Tal realidade surge da necessidade de readequação das rotinas, imposta pelo isolamento social fundamental no contexto pandêmico que atingiu a todos no ano de 2020. A ênfase no produtivismo conteudista, via de regra, fortalece os investimentos na sujeição maquínica e enfraquece a formação de sujeitos capazes de se contraporem a essa forma de condução das condutas e à lógica econômica vigente, pautada no consumo e na competição. É justamente a possibilidade de convívio com o outro em espaços e tempos apartados da família que favorece aprender com as diferenças e enfrentar o imprevisível.O objetivo deste artigo é problematizar, a partir da perspectiva dos Estudos Foucaultianos, as implicações da transferência da educação escolarizada para o espaço e o tempo do convívio familiar. Tal realidade surge da necessidade de readequação das rotinas, imposta pelo isolamento social fundamental no contexto pandêmico que atingiu a todos no ano de 2020. A ênfase no produtivismo conteudista, via de regra, fortalece os investimentos na sujeição maquínica e enfraquece a formação de sujeitos capazes de se contraporem a essa forma de condução das condutas e à lógica econômica vigente, pautada no consumo e na competição. É justamente a possibilidade de convívio com o outro em espaços e tempos apartados da família que favorece aprender com as diferenças e enfrentar o imprevisível.Universidade Estadual de Campinas2022-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669268Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200079Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200079Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000791980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669268/28574https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669268/28575Brazil; 2020Brasil; 2020Brasil; 2020Copyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLoureiro, Carine Bueira Veiga-Neto, Alfredo 2022-11-22T12:43:03Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8669268Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-11-22T12:43:03Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Living in a connected world: education beyond “productivist contentism” Viver no mundo conectado: formação para além do “conteudismo produtivista” Viver no mundo conectado: formação para além do “conteudismo produtivista” |
title |
Living in a connected world: education beyond “productivist contentism” |
spellingShingle |
Living in a connected world: education beyond “productivist contentism” Loureiro, Carine Bueira Governamentalidade algorítmica Escola Ensino on-line Governamentalidade algorítmica Escola Ensino on-line Algorithmic governmentality School Online education |
title_short |
Living in a connected world: education beyond “productivist contentism” |
title_full |
Living in a connected world: education beyond “productivist contentism” |
title_fullStr |
Living in a connected world: education beyond “productivist contentism” |
title_full_unstemmed |
Living in a connected world: education beyond “productivist contentism” |
title_sort |
Living in a connected world: education beyond “productivist contentism” |
author |
Loureiro, Carine Bueira |
author_facet |
Loureiro, Carine Bueira Veiga-Neto, Alfredo |
author_role |
author |
author2 |
Veiga-Neto, Alfredo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Loureiro, Carine Bueira Veiga-Neto, Alfredo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Governamentalidade algorítmica Escola Ensino on-line Governamentalidade algorítmica Escola Ensino on-line Algorithmic governmentality School Online education |
topic |
Governamentalidade algorítmica Escola Ensino on-line Governamentalidade algorítmica Escola Ensino on-line Algorithmic governmentality School Online education |
description |
The objective of this article is to discuss, from the perspective of Foucauldian studies, the implications of transferring formal education to the space and time of family sociability. Such reality arises from the need to adapt routines, imposed by social isolation, which is vital in the pandemic context that struck worldwide in the 2020. The emphasis in productivist contentism usually strengthens the investments in the machinic subjection and weakens the formation of individuals capable of opposing this form of behavioral conduction and the current economic logic, which is based on consumption and competition. It is exactly the possibility of conviviality with theOther in spaces and times separated from the family that allows learning with the differences and facing the unexpected. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669268 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669268 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669268/28574 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669268/28575 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2020 Brasil; 2020 Brasil; 2020 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200079 Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200079 Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200079 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190083854336 |