The doors remain half open: working students at federal universities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trópia, Patrícia Vieira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Souza, Davisson Charles Cangussu de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729
Resumo: The article analyzes the occupational profile of students in federal universities according to the following cleavages: student-occupied, student-unoccupied, and student-non-employed. In this way, it was possible to identify distinct socioeconomic profiles and asymmetries that affect the way in which employed students and, above all, unemployed students access academic opportunities and university life. Taking the microdata from the Andifes Profile Surveys, it can be concluded that the doors of the Ifes remain half-open to working students and to students who, although they are not working, are looking for work, which makes them even more vulnerable and dependent on public policies for assistance and permanence.
id UNICAMP-18_5cac7130168ff043cfbc93d4016fdd24
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672729
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling The doors remain half open: working students at federal universities As portas permanecem semiabertas: estudantes trabalhadores nas universidades federaisAs portas permanecem semiabertas: estudantes trabalhadores nas universidades federaisEnsino superiorTrabalhadoresVida acadêmicaUniversidades federaisUniversidades FederaisHigher educationWorkersAcademic lifeFederal UniversitiesEducación superiorTrabajadoresVida académicaUniversidades FederalesThe article analyzes the occupational profile of students in federal universities according to the following cleavages: student-occupied, student-unoccupied, and student-non-employed. In this way, it was possible to identify distinct socioeconomic profiles and asymmetries that affect the way in which employed students and, above all, unemployed students access academic opportunities and university life. Taking the microdata from the Andifes Profile Surveys, it can be concluded that the doors of the Ifes remain half-open to working students and to students who, although they are not working, are looking for work, which makes them even more vulnerable and dependent on public policies for assistance and permanence.O artigo analisa o perfil ocupacional dos estudantes das universidades federais segundo as seguintes clivagens: estudante-ocupado, estudante-desocupado e estudante-não-trabalhador. Deste modo, conseguiu-se identificar perfis socioeconômicos distintos e assimetrias que afetam o modo como os estudantes ocupados e, sobretudo, os desocupados acessam as oportunidades acadêmicas e a vida universitária. Tomando-se os microdados das Pesquisas de Perfil da Andifes, conclui-se que as portas das Ifes permanecem semiabertas para estudantes que trabalham e para estudantes que, embora não estejam trabalhando, estão em busca de trabalho, o que os torna ainda mais vulneráveis e dependentes de políticas públicas de assistência e permanência.O artigo analisa o perfil ocupacional dos estudantes das universidades federais segundo as seguintes clivagens: estudante-ocupado, estudante-desocupado e estudante-não-trabalhador. Deste modo, conseguiu-se identificar perfis socioeconômicos distintos e assimetrias que afetam o modo como os estudantes ocupados e, sobretudo, os desocupados acessam as oportunidades acadêmicas e a vida universitária. Tomando-se os microdados das Pesquisas de Perfil da Andifes, conclui-se que as portas das Ifes permanecem semiabertas para estudantes que trabalham e para estudantes que, embora não estejam trabalhando, estão em busca de trabalho, o que os torna ainda mais vulneráveis e dependentes de políticas públicas de assistência e permanência.Universidade Estadual de Campinas2023-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210033Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210033Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202100331980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729/31536https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729/31537Brazil; ContemporaryBrazil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrópia, Patrícia VieiraSouza, Davisson Charles Cangussu de 2023-12-12T18:05:18Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672729Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-12T18:05:18Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The doors remain half open: working students at federal universities
As portas permanecem semiabertas: estudantes trabalhadores nas universidades federais
As portas permanecem semiabertas: estudantes trabalhadores nas universidades federais
title The doors remain half open: working students at federal universities
spellingShingle The doors remain half open: working students at federal universities
Trópia, Patrícia Vieira
Ensino superior
Trabalhadores
Vida acadêmica
Universidades federais
Universidades Federais
Higher education
Workers
Academic life
Federal Universities
Educación superior
Trabajadores
Vida académica
Universidades Federales
title_short The doors remain half open: working students at federal universities
title_full The doors remain half open: working students at federal universities
title_fullStr The doors remain half open: working students at federal universities
title_full_unstemmed The doors remain half open: working students at federal universities
title_sort The doors remain half open: working students at federal universities
author Trópia, Patrícia Vieira
author_facet Trópia, Patrícia Vieira
Souza, Davisson Charles Cangussu de
author_role author
author2 Souza, Davisson Charles Cangussu de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trópia, Patrícia Vieira
Souza, Davisson Charles Cangussu de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino superior
Trabalhadores
Vida acadêmica
Universidades federais
Universidades Federais
Higher education
Workers
Academic life
Federal Universities
Educación superior
Trabajadores
Vida académica
Universidades Federales
topic Ensino superior
Trabalhadores
Vida acadêmica
Universidades federais
Universidades Federais
Higher education
Workers
Academic life
Federal Universities
Educación superior
Trabajadores
Vida académica
Universidades Federales
description The article analyzes the occupational profile of students in federal universities according to the following cleavages: student-occupied, student-unoccupied, and student-non-employed. In this way, it was possible to identify distinct socioeconomic profiles and asymmetries that affect the way in which employed students and, above all, unemployed students access academic opportunities and university life. Taking the microdata from the Andifes Profile Surveys, it can be concluded that the doors of the Ifes remain half-open to working students and to students who, although they are not working, are looking for work, which makes them even more vulnerable and dependent on public policies for assistance and permanence.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729/31536
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729/31537
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brazil; Contemporâneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210033
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210033
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210033
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190440370176