The doors remain half open: working students at federal universities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729 |
Resumo: | The article analyzes the occupational profile of students in federal universities according to the following cleavages: student-occupied, student-unoccupied, and student-non-employed. In this way, it was possible to identify distinct socioeconomic profiles and asymmetries that affect the way in which employed students and, above all, unemployed students access academic opportunities and university life. Taking the microdata from the Andifes Profile Surveys, it can be concluded that the doors of the Ifes remain half-open to working students and to students who, although they are not working, are looking for work, which makes them even more vulnerable and dependent on public policies for assistance and permanence. |
id |
UNICAMP-18_5cac7130168ff043cfbc93d4016fdd24 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672729 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The doors remain half open: working students at federal universities As portas permanecem semiabertas: estudantes trabalhadores nas universidades federaisAs portas permanecem semiabertas: estudantes trabalhadores nas universidades federaisEnsino superiorTrabalhadoresVida acadêmicaUniversidades federaisUniversidades FederaisHigher educationWorkersAcademic lifeFederal UniversitiesEducación superiorTrabajadoresVida académicaUniversidades FederalesThe article analyzes the occupational profile of students in federal universities according to the following cleavages: student-occupied, student-unoccupied, and student-non-employed. In this way, it was possible to identify distinct socioeconomic profiles and asymmetries that affect the way in which employed students and, above all, unemployed students access academic opportunities and university life. Taking the microdata from the Andifes Profile Surveys, it can be concluded that the doors of the Ifes remain half-open to working students and to students who, although they are not working, are looking for work, which makes them even more vulnerable and dependent on public policies for assistance and permanence.O artigo analisa o perfil ocupacional dos estudantes das universidades federais segundo as seguintes clivagens: estudante-ocupado, estudante-desocupado e estudante-não-trabalhador. Deste modo, conseguiu-se identificar perfis socioeconômicos distintos e assimetrias que afetam o modo como os estudantes ocupados e, sobretudo, os desocupados acessam as oportunidades acadêmicas e a vida universitária. Tomando-se os microdados das Pesquisas de Perfil da Andifes, conclui-se que as portas das Ifes permanecem semiabertas para estudantes que trabalham e para estudantes que, embora não estejam trabalhando, estão em busca de trabalho, o que os torna ainda mais vulneráveis e dependentes de políticas públicas de assistência e permanência.O artigo analisa o perfil ocupacional dos estudantes das universidades federais segundo as seguintes clivagens: estudante-ocupado, estudante-desocupado e estudante-não-trabalhador. Deste modo, conseguiu-se identificar perfis socioeconômicos distintos e assimetrias que afetam o modo como os estudantes ocupados e, sobretudo, os desocupados acessam as oportunidades acadêmicas e a vida universitária. Tomando-se os microdados das Pesquisas de Perfil da Andifes, conclui-se que as portas das Ifes permanecem semiabertas para estudantes que trabalham e para estudantes que, embora não estejam trabalhando, estão em busca de trabalho, o que os torna ainda mais vulneráveis e dependentes de políticas públicas de assistência e permanência.Universidade Estadual de Campinas2023-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210033Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210033Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202100331980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729/31536https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729/31537Brazil; ContemporaryBrazil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrópia, Patrícia VieiraSouza, Davisson Charles Cangussu de 2023-12-12T18:05:18Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672729Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-12T18:05:18Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The doors remain half open: working students at federal universities As portas permanecem semiabertas: estudantes trabalhadores nas universidades federais As portas permanecem semiabertas: estudantes trabalhadores nas universidades federais |
title |
The doors remain half open: working students at federal universities |
spellingShingle |
The doors remain half open: working students at federal universities Trópia, Patrícia Vieira Ensino superior Trabalhadores Vida acadêmica Universidades federais Universidades Federais Higher education Workers Academic life Federal Universities Educación superior Trabajadores Vida académica Universidades Federales |
title_short |
The doors remain half open: working students at federal universities |
title_full |
The doors remain half open: working students at federal universities |
title_fullStr |
The doors remain half open: working students at federal universities |
title_full_unstemmed |
The doors remain half open: working students at federal universities |
title_sort |
The doors remain half open: working students at federal universities |
author |
Trópia, Patrícia Vieira |
author_facet |
Trópia, Patrícia Vieira Souza, Davisson Charles Cangussu de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Davisson Charles Cangussu de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trópia, Patrícia Vieira Souza, Davisson Charles Cangussu de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino superior Trabalhadores Vida acadêmica Universidades federais Universidades Federais Higher education Workers Academic life Federal Universities Educación superior Trabajadores Vida académica Universidades Federales |
topic |
Ensino superior Trabalhadores Vida acadêmica Universidades federais Universidades Federais Higher education Workers Academic life Federal Universities Educación superior Trabajadores Vida académica Universidades Federales |
description |
The article analyzes the occupational profile of students in federal universities according to the following cleavages: student-occupied, student-unoccupied, and student-non-employed. In this way, it was possible to identify distinct socioeconomic profiles and asymmetries that affect the way in which employed students and, above all, unemployed students access academic opportunities and university life. Taking the microdata from the Andifes Profile Surveys, it can be concluded that the doors of the Ifes remain half-open to working students and to students who, although they are not working, are looking for work, which makes them even more vulnerable and dependent on public policies for assistance and permanence. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729/31536 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672729/31537 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brazil; Contemporâneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210033 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210033 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210033 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190440370176 |