The genealogy and the research in education: absurd children as blind zones in the social forces diagram or in the power/knowledge devices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669257 |
Resumo: | The essay addresses how genealogical research can contribute to make visible, in the educational processes, blind zones in any diagram of social forces or dispositives of knowledge and power in which children can exert resistance. We use literature to exemplify the strength of children’s inventiveness. We discuss some dimensions of genealogical research: the examination of subjectivation processes; the analysis of the consistency plan and the chance of struggle; the discontinuous sense of history and the weight of tradition; researcher’s sensation of strangeness and attention; the facing of the effects of truth and its dismantling, aiming to escape, not power itself, but particular strategies of the relations of knowledge and power. |
id |
UNICAMP-18_7893a40618a64c6a48cbf852960cf898 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8669257 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The genealogy and the research in education: absurd children as blind zones in the social forces diagram or in the power/knowledge devicesA genealogia e a pesquisa em educação: crianças disparatadas como zonas cegas no diagrama de forças sociais ou nos dispositivos de poder/saberA genealogia e a pesquisa em educação: crianças disparatadas como zonas cegas no diagrama de forças sociais ou nos dispositivos de poder/saberPesquisa genealógicaDiagrama de forçasDispositivo de saber/poderEducaçãoInfânciaGenealogical researchForces diagramPower/knowledge dispositiveEducationChildhoodPesquisa genealógicaDiagrama de forçasDispositivo de saber/podeEducaçãoInfânciaThe essay addresses how genealogical research can contribute to make visible, in the educational processes, blind zones in any diagram of social forces or dispositives of knowledge and power in which children can exert resistance. We use literature to exemplify the strength of children’s inventiveness. We discuss some dimensions of genealogical research: the examination of subjectivation processes; the analysis of the consistency plan and the chance of struggle; the discontinuous sense of history and the weight of tradition; researcher’s sensation of strangeness and attention; the facing of the effects of truth and its dismantling, aiming to escape, not power itself, but particular strategies of the relations of knowledge and power.O ensaio aborda como a pesquisa genealógica pode contribuir para visibilizar, nos processos educativos, zonas cegas existentes em qualquer diagrama de forças sociais ou dispositivo de saber e poder nos quais as crianças podem exercer uma resistência. Utiliza a literatura para exemplificar a força da inventividade infantil. Discute algumas dimensões da pesquisa genealógica: o exame dos processos de subjetivação; a análise do plano de consistência e o acaso das lutas; o sentido descontínuo da história e o peso da tradição; a sensação de estranhamento e atenção do pesquisador; o enfrentamento dos efeitos de verdade e seu desmonte, visando a escapar não ao poder em si, mas às estratégias particulares das relações de saber e poder.O ensaio aborda como a pesquisa genealógica pode contribuir para visibilizar, nos processos educativos, zonas cegas existentes em qualquer diagrama de forças sociais ou dispositivo de saber e poder nos quais as crianças podem exercer uma resistência. Utiliza a literatura para exemplificar a força da inventividade infantil. Discute algumas dimensões da pesquisa genealógica: o exame dos processos de subjetivação; a análise do plano de consistência e o acaso das lutas; o sentido descontínuo da história e o peso da tradição; a sensação de estranhamento e atenção do pesquisador; o enfrentamento dos efeitos de verdade e seu desmonte, visando a escapar não ao poder em si, mas às estratégias particulares das relações de saber e poder.Universidade Estadual de Campinas2022-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669257Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200031Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200031Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000311980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669257/28566https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669257/28567Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Janete Magalhães Kuster, Patrick Stefenoni 2022-11-22T12:12:32Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8669257Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-11-22T12:12:32Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The genealogy and the research in education: absurd children as blind zones in the social forces diagram or in the power/knowledge devices A genealogia e a pesquisa em educação: crianças disparatadas como zonas cegas no diagrama de forças sociais ou nos dispositivos de poder/saber A genealogia e a pesquisa em educação: crianças disparatadas como zonas cegas no diagrama de forças sociais ou nos dispositivos de poder/saber |
title |
The genealogy and the research in education: absurd children as blind zones in the social forces diagram or in the power/knowledge devices |
spellingShingle |
The genealogy and the research in education: absurd children as blind zones in the social forces diagram or in the power/knowledge devices Carvalho, Janete Magalhães Pesquisa genealógica Diagrama de forças Dispositivo de saber/poder Educação Infância Genealogical research Forces diagram Power/knowledge dispositive Education Childhood Pesquisa genealógica Diagrama de forças Dispositivo de saber/pode Educação Infância |
title_short |
The genealogy and the research in education: absurd children as blind zones in the social forces diagram or in the power/knowledge devices |
title_full |
The genealogy and the research in education: absurd children as blind zones in the social forces diagram or in the power/knowledge devices |
title_fullStr |
The genealogy and the research in education: absurd children as blind zones in the social forces diagram or in the power/knowledge devices |
title_full_unstemmed |
The genealogy and the research in education: absurd children as blind zones in the social forces diagram or in the power/knowledge devices |
title_sort |
The genealogy and the research in education: absurd children as blind zones in the social forces diagram or in the power/knowledge devices |
author |
Carvalho, Janete Magalhães |
author_facet |
Carvalho, Janete Magalhães Kuster, Patrick Stefenoni |
author_role |
author |
author2 |
Kuster, Patrick Stefenoni |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Janete Magalhães Kuster, Patrick Stefenoni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pesquisa genealógica Diagrama de forças Dispositivo de saber/poder Educação Infância Genealogical research Forces diagram Power/knowledge dispositive Education Childhood Pesquisa genealógica Diagrama de forças Dispositivo de saber/pode Educação Infância |
topic |
Pesquisa genealógica Diagrama de forças Dispositivo de saber/poder Educação Infância Genealogical research Forces diagram Power/knowledge dispositive Education Childhood Pesquisa genealógica Diagrama de forças Dispositivo de saber/pode Educação Infância |
description |
The essay addresses how genealogical research can contribute to make visible, in the educational processes, blind zones in any diagram of social forces or dispositives of knowledge and power in which children can exert resistance. We use literature to exemplify the strength of children’s inventiveness. We discuss some dimensions of genealogical research: the examination of subjectivation processes; the analysis of the consistency plan and the chance of struggle; the discontinuous sense of history and the weight of tradition; researcher’s sensation of strangeness and attention; the facing of the effects of truth and its dismantling, aiming to escape, not power itself, but particular strategies of the relations of knowledge and power. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669257 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669257 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669257/28566 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669257/28567 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200031 Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200031 Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200031 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1824498922789273600 |