Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656351 |
Resumo: | The literacy action can be analyzed as a ritual of passage from oral culture to written culture, in which a new identity is attributed, the literate subject, as is a new social relationship, from the statement "I can read". In this article, from an analysis of the registers of opening and closing ceremonies of Youth and Adult Literacy courses, under the notion of ceremony from the field of social anthropology by Stanley Tambiah, in convergence with the way of problematizing rituals by Michel Foucault, it was possible to identify how, because of their performative effect, such ceremonies are an important apparatus in the production of the educated subject. |
id |
UNICAMP-18_7a09b59144dfc54fdbd8614a42c918a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656351 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatusCerimônia na alfabetização de jovens e adultos:: aparato performáticoAdult literacyCeremoniesPerformativityAlfabetização de adultosCerimôniasPerformatividadeThe literacy action can be analyzed as a ritual of passage from oral culture to written culture, in which a new identity is attributed, the literate subject, as is a new social relationship, from the statement "I can read". In this article, from an analysis of the registers of opening and closing ceremonies of Youth and Adult Literacy courses, under the notion of ceremony from the field of social anthropology by Stanley Tambiah, in convergence with the way of problematizing rituals by Michel Foucault, it was possible to identify how, because of their performative effect, such ceremonies are an important apparatus in the production of the educated subject.A ação alfabetizadora pode ser analisada como um ritual de passagem da cultura oral para cultura escrita, na qual se atribui uma nova identidade – a do sujeito alfabetizado – e uma nova relação social a partir do enunciado sei ler. Neste artigo, a partir de uma análise de registro de cerimônias de abertura e de encerramento de Cursos de Alfabetização de Jovens e Adultos, sob a noção de cerimônia no campo da antropologia social de Stanley Tambiah, em convergência com o modo de problematizar os rituais de Michel Foucault, foi possível identificar como tais cerimônias, pelo seu efeito performático, constituem um aparato importante na produção do sujeito educado.Universidade Estadual de Campinas2018-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656351Pro-Posições; Vol. 29 No. 2 (2018): maio/ago.; 322-351Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 2 (2018): maio/ago.; 322-351Pro-Posições; v. 29 n. 2 (2018): maio/ago.; 322-3511980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656351/21171Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2018 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Rosângela Tenório de 2019-08-27T12:31:46Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656351Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2019-08-27T12:31:46Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus Cerimônia na alfabetização de jovens e adultos:: aparato performático |
title |
Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus |
spellingShingle |
Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus Carvalho, Rosângela Tenório de Adult literacy Ceremonies Performativity Alfabetização de adultos Cerimônias Performatividade |
title_short |
Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus |
title_full |
Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus |
title_fullStr |
Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus |
title_full_unstemmed |
Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus |
title_sort |
Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus |
author |
Carvalho, Rosângela Tenório de |
author_facet |
Carvalho, Rosângela Tenório de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Rosângela Tenório de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adult literacy Ceremonies Performativity Alfabetização de adultos Cerimônias Performatividade |
topic |
Adult literacy Ceremonies Performativity Alfabetização de adultos Cerimônias Performatividade |
description |
The literacy action can be analyzed as a ritual of passage from oral culture to written culture, in which a new identity is attributed, the literate subject, as is a new social relationship, from the statement "I can read". In this article, from an analysis of the registers of opening and closing ceremonies of Youth and Adult Literacy courses, under the notion of ceremony from the field of social anthropology by Stanley Tambiah, in convergence with the way of problematizing rituals by Michel Foucault, it was possible to identify how, because of their performative effect, such ceremonies are an important apparatus in the production of the educated subject. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656351 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656351 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656351/21171 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Pro-Posições info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Pro-Posições |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 29 No. 2 (2018): maio/ago.; 322-351 Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 2 (2018): maio/ago.; 322-351 Pro-Posições; v. 29 n. 2 (2018): maio/ago.; 322-351 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217188880089088 |