Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Rosângela Tenório de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656351
Resumo: The literacy action can be analyzed as a ritual of passage from oral culture to written culture, in which a new identity is attributed, the literate subject, as is a new social relationship, from the statement "I can read". In this article, from an analysis of the registers of opening and closing ceremonies of Youth and Adult Literacy courses, under the notion of ceremony from the field of social anthropology by Stanley Tambiah, in convergence with the way of problematizing rituals by Michel Foucault, it was possible to identify how, because of their performative effect, such ceremonies are an important apparatus in the production of the educated subject.
id UNICAMP-18_7a09b59144dfc54fdbd8614a42c918a6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656351
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatusCerimônia na alfabetização de jovens e adultos:: aparato performáticoAdult literacyCeremoniesPerformativityAlfabetização de adultosCerimôniasPerformatividadeThe literacy action can be analyzed as a ritual of passage from oral culture to written culture, in which a new identity is attributed, the literate subject, as is a new social relationship, from the statement "I can read". In this article, from an analysis of the registers of opening and closing ceremonies of Youth and Adult Literacy courses, under the notion of ceremony from the field of social anthropology by Stanley Tambiah, in convergence with the way of problematizing rituals by Michel Foucault, it was possible to identify how, because of their performative effect, such ceremonies are an important apparatus in the production of the educated subject.A ação alfabetizadora pode ser analisada como um ritual de passagem da cultura oral para cultura escrita, na qual se atribui uma nova identidade – a do sujeito alfabetizado – e uma nova relação social a partir do enunciado sei ler. Neste artigo, a partir de uma análise de registro de cerimônias de abertura e de encerramento de Cursos de Alfabetização de Jovens e Adultos, sob a noção de cerimônia no campo da antropologia social de Stanley Tambiah, em convergência com o modo de problematizar os rituais de Michel Foucault, foi possível identificar como tais cerimônias, pelo seu efeito performático, constituem um aparato importante na produção do sujeito educado.Universidade Estadual de Campinas2018-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656351Pro-Posições; Vol. 29 No. 2 (2018): maio/ago.; 322-351Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 2 (2018): maio/ago.; 322-351Pro-Posições; v. 29 n. 2 (2018): maio/ago.; 322-3511980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656351/21171Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2018 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Rosângela Tenório de 2019-08-27T12:31:46Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656351Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2019-08-27T12:31:46Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus
Cerimônia na alfabetização de jovens e adultos:: aparato performático
title Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus
spellingShingle Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus
Carvalho, Rosângela Tenório de
Adult literacy
Ceremonies
Performativity
Alfabetização de adultos
Cerimônias
Performatividade
title_short Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus
title_full Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus
title_fullStr Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus
title_full_unstemmed Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus
title_sort Ceremony in youth and adult literacy:: performative apparatus
author Carvalho, Rosângela Tenório de
author_facet Carvalho, Rosângela Tenório de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Rosângela Tenório de
dc.subject.por.fl_str_mv Adult literacy
Ceremonies
Performativity
Alfabetização de adultos
Cerimônias
Performatividade
topic Adult literacy
Ceremonies
Performativity
Alfabetização de adultos
Cerimônias
Performatividade
description The literacy action can be analyzed as a ritual of passage from oral culture to written culture, in which a new identity is attributed, the literate subject, as is a new social relationship, from the statement "I can read". In this article, from an analysis of the registers of opening and closing ceremonies of Youth and Adult Literacy courses, under the notion of ceremony from the field of social anthropology by Stanley Tambiah, in convergence with the way of problematizing rituals by Michel Foucault, it was possible to identify how, because of their performative effect, such ceremonies are an important apparatus in the production of the educated subject.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656351
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656351
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656351/21171
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Pro-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Pro-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 29 No. 2 (2018): maio/ago.; 322-351
Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 2 (2018): maio/ago.; 322-351
Pro-Posições; v. 29 n. 2 (2018): maio/ago.; 322-351
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217188880089088