Teachers of nursing:: gender, trajectories of work and of formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro , Maria Inês
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Andrade, Cristiane Batista
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656343
Resumo: The aim of this research is to analyse the formation and work trajectories of technical nursing education teacher nurses, in the dimension of gender relations. With a theoretical and methodological framework related to the sexual division of labor and to oral history, the researchers interviewed four female and two male teachers. The study revealed differences in the way the male and the female teacher nurses began their careers, as well as in the developments of their professional trajectories, due to the interference of familial matters, such as marriage and children. On the other hand, similarities were observed in relation to the educational act: the men and the women are both concerned with the quality of the teaching and learning process and made education an area of caring for others.
id UNICAMP-18_883af9d5bfe7ecc7c0c171d2843f5fde
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656343
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Teachers of nursing:: gender, trajectories of work and of formationProfessores (as) de enfermagem:: gênero, trajetórias de trabalho e de formaçãoGender relationshipsNursingProfessional educationWorkRelações de gêneroEnfermagemEducação profissionalTrabalhoThe aim of this research is to analyse the formation and work trajectories of technical nursing education teacher nurses, in the dimension of gender relations. With a theoretical and methodological framework related to the sexual division of labor and to oral history, the researchers interviewed four female and two male teachers. The study revealed differences in the way the male and the female teacher nurses began their careers, as well as in the developments of their professional trajectories, due to the interference of familial matters, such as marriage and children. On the other hand, similarities were observed in relation to the educational act: the men and the women are both concerned with the quality of the teaching and learning process and made education an area of caring for others.Este texto analisa as trajetórias de formação e de trabalho de professores(as) enfermeiros(as) do ensino técnico de enfermagem, na dimensão das relações de gênero. A pesquisa, com referencial teórico e metodológico relativo à divisão sexual do trabalho e à história oral, entrevistou quatro professoras e dois professores do ensino técnico em enfermagem. O estudo revelou diferenças na forma como os homens e as mulheres iniciaram suas carreiras e no desenvolvimento de suas trajetórias profissionais, em função da interferência de aspectos familiares, como casamento e filhos. Constatou, no entanto, similitudes no trabalho de profissionais de ambos os gêneros quanto ao ato educativo: homens e mulheres se preocupam com a qualidade do processo de ensino e aprendizagem e fazem da educação um espaço de cuidado do outro.Universidade Estadual de Campinas2018-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656343Pro-Posições; Vol. 29 No. 2 (2018): maio/ago.; 210-234Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 2 (2018): maio/ago.; 210-234Pro-Posições; v. 29 n. 2 (2018): maio/ago.; 210-2341980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656343/21164Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2018 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro , Maria Inês Andrade, Cristiane Batista 2019-08-27T12:31:46Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656343Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2019-08-27T12:31:46Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teachers of nursing:: gender, trajectories of work and of formation
Professores (as) de enfermagem:: gênero, trajetórias de trabalho e de formação
title Teachers of nursing:: gender, trajectories of work and of formation
spellingShingle Teachers of nursing:: gender, trajectories of work and of formation
Monteiro , Maria Inês
Gender relationships
Nursing
Professional education
Work
Relações de gênero
Enfermagem
Educação profissional
Trabalho
title_short Teachers of nursing:: gender, trajectories of work and of formation
title_full Teachers of nursing:: gender, trajectories of work and of formation
title_fullStr Teachers of nursing:: gender, trajectories of work and of formation
title_full_unstemmed Teachers of nursing:: gender, trajectories of work and of formation
title_sort Teachers of nursing:: gender, trajectories of work and of formation
author Monteiro , Maria Inês
author_facet Monteiro , Maria Inês
Andrade, Cristiane Batista
author_role author
author2 Andrade, Cristiane Batista
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro , Maria Inês
Andrade, Cristiane Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Gender relationships
Nursing
Professional education
Work
Relações de gênero
Enfermagem
Educação profissional
Trabalho
topic Gender relationships
Nursing
Professional education
Work
Relações de gênero
Enfermagem
Educação profissional
Trabalho
description The aim of this research is to analyse the formation and work trajectories of technical nursing education teacher nurses, in the dimension of gender relations. With a theoretical and methodological framework related to the sexual division of labor and to oral history, the researchers interviewed four female and two male teachers. The study revealed differences in the way the male and the female teacher nurses began their careers, as well as in the developments of their professional trajectories, due to the interference of familial matters, such as marriage and children. On the other hand, similarities were observed in relation to the educational act: the men and the women are both concerned with the quality of the teaching and learning process and made education an area of caring for others.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656343
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656343
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656343/21164
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Pro-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Pro-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 29 No. 2 (2018): maio/ago.; 210-234
Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 2 (2018): maio/ago.; 210-234
Pro-Posições; v. 29 n. 2 (2018): maio/ago.; 210-234
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217188869603328