School flow correction policy in Pernambuco: an analysis of the travessia program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Edson Francisco de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Aguiar, Silvana Galvão de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660711
Resumo: We analyze, in the present text, the perception of students from the Travessia program about the possible qualitative repercussions of this public policy in the process of coping with the distortion of school age/grade in the teaching network of Pernambuco. The analysis of the data allows us to verify that the program was effective in the process of regularizing the school flow, registering a reduction in the index of age/school grade distortion in High School from 61% in 2007 to 36.4% in 2013. On the other hand, based on the ccontent analysis framework, it was possible to infer from the data collected through semi-structured interviews that have limitations in terms of qualitative results, since the subjects of the research recognize the low impact of the program, In terms of the sequence of studies, the insertion in the world of formal work and the practice of citizen practices in the social context in which individuals live.
id UNICAMP-18_980867a84e22e7b4dfd7d2141609ff14
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660711
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling School flow correction policy in Pernambuco: an analysis of the travessia program Política de flujo de corrección de la escuela en Pernambuco: un análisis de programa travessiaPolítica de correção de fluxo escolar em Pernambuco: uma análise do programa travessiaEducational policySchool flow correctionTravessia programSchool failurePolítica educativaCorrección del flujo escolarPrograma travessiaFracaso escolarPolítica educacionaCorreção de fluxo escolarPrograma travessiaFracasso escolarWe analyze, in the present text, the perception of students from the Travessia program about the possible qualitative repercussions of this public policy in the process of coping with the distortion of school age/grade in the teaching network of Pernambuco. The analysis of the data allows us to verify that the program was effective in the process of regularizing the school flow, registering a reduction in the index of age/school grade distortion in High School from 61% in 2007 to 36.4% in 2013. On the other hand, based on the ccontent analysis framework, it was possible to infer from the data collected through semi-structured interviews that have limitations in terms of qualitative results, since the subjects of the research recognize the low impact of the program, In terms of the sequence of studies, the insertion in the world of formal work and the practice of citizen practices in the social context in which individuals live.En este texto, analizamos la percepción de los estudiantes que se gradúan del programa Travessia sobre las posibles repercusiones cualitativas de esta política pública en el proceso de hacer frente a la distorsión de edad / grado en el sistema escolar de Pernambuco. El análisis de los datos nos permite verificar que el programa fue efectivo en términos del proceso de regularización del flujo escolar, registrando una reducción en el índice de distorsión de edad / grado escolar en la escuela secundaria del 61% en 2007 al 36.4% en 2013. Por otro lado, en base al marco de análisis de contenido, fue posible inferir de los datos recopilados a través de entrevistas semiestructuradas que existen limitaciones en términos de resultados cualitativos, ya que los sujetos de investigación reconocen el bajo impacto del programa, con respecto a la secuencia de estudios, la inserción en el mundo del trabajo formal y el ejercicio de las prácticas ciudadanas en el contexto social en el que viven los individuos.Analisamos no presente texto a percepção de alunos egressos do programa Travessia acerca de possíveis repercussões qualitativas dessa política pública no processo de enfrentamento da distorção idade/série escolar na rede de ensino de Pernambuco. A análise dos dados permite-nos constatar que houve efetividade do programa quanto ao processo de regularização do fluxo escolar, registrando-se redução do índice de distorção idade/série escolar no ensino médio de 61% em 2007 para 36,4% em 2013. Por outro lado, com base no referencial de análise de conteúdo, foi possível inferir dos dados coletados por meio da realização de entrevistas semiestruturadas que há limitações no que se refere aos resultados qualitativos, uma vez que os sujeitos da pesquisa reconhecem baixo impacto do programa, no tocante a sequência dos estudos, a inserção no mundo do trabalho formal e ao exercício de práticas cidadãs no contexto social em que os indivíduos vivem.Universidade Estadual de Campinas2020-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660711Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170026Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170026Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201700261980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660711/22749Brazil, Pernambuco; 2007-2013Brasil, Pernambuco; 2007-2013Brasil, Pernambuco; 2007-2013Copyright (c) 2020 Pró-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Edson Francisco de Aguiar, Silvana Galvão de 2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660711Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv School flow correction policy in Pernambuco: an analysis of the travessia program
Política de flujo de corrección de la escuela en Pernambuco: un análisis de programa travessia
Política de correção de fluxo escolar em Pernambuco: uma análise do programa travessia
title School flow correction policy in Pernambuco: an analysis of the travessia program
spellingShingle School flow correction policy in Pernambuco: an analysis of the travessia program
Andrade, Edson Francisco de
Educational policy
School flow correction
Travessia program
School failure
Política educativa
Corrección del flujo escolar
Programa travessia
Fracaso escolar
Política educaciona
Correção de fluxo escolar
Programa travessia
Fracasso escolar
title_short School flow correction policy in Pernambuco: an analysis of the travessia program
title_full School flow correction policy in Pernambuco: an analysis of the travessia program
title_fullStr School flow correction policy in Pernambuco: an analysis of the travessia program
title_full_unstemmed School flow correction policy in Pernambuco: an analysis of the travessia program
title_sort School flow correction policy in Pernambuco: an analysis of the travessia program
author Andrade, Edson Francisco de
author_facet Andrade, Edson Francisco de
Aguiar, Silvana Galvão de
author_role author
author2 Aguiar, Silvana Galvão de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Edson Francisco de
Aguiar, Silvana Galvão de
dc.subject.por.fl_str_mv Educational policy
School flow correction
Travessia program
School failure
Política educativa
Corrección del flujo escolar
Programa travessia
Fracaso escolar
Política educaciona
Correção de fluxo escolar
Programa travessia
Fracasso escolar
topic Educational policy
School flow correction
Travessia program
School failure
Política educativa
Corrección del flujo escolar
Programa travessia
Fracaso escolar
Política educaciona
Correção de fluxo escolar
Programa travessia
Fracasso escolar
description We analyze, in the present text, the perception of students from the Travessia program about the possible qualitative repercussions of this public policy in the process of coping with the distortion of school age/grade in the teaching network of Pernambuco. The analysis of the data allows us to verify that the program was effective in the process of regularizing the school flow, registering a reduction in the index of age/school grade distortion in High School from 61% in 2007 to 36.4% in 2013. On the other hand, based on the ccontent analysis framework, it was possible to infer from the data collected through semi-structured interviews that have limitations in terms of qualitative results, since the subjects of the research recognize the low impact of the program, In terms of the sequence of studies, the insertion in the world of formal work and the practice of citizen practices in the social context in which individuals live.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660711
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660711
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660711/22749
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, Pernambuco; 2007-2013
Brasil, Pernambuco; 2007-2013
Brasil, Pernambuco; 2007-2013
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170026
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170026
Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170026
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189431640064