Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mazza, Moisés Giordano
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mari, Cezar Luiz De
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302
Resumo: This article examines the emergence and use of the meritocracy concept and its developments in the English education system. It is a bibliographical research that aims to raise the discussions on the origins of the term “merit” in the work of British sociologist Michael Young The Rise of the Meritocracy (1958) and English education meritocracy-based reform in the second half of the twentieth century. We find in John Locke the source for understanding the reasons why the Modern Period values merit over heredity, and in the UK reform of Margaret Thatcher (1979-1990) we find the economist Milton Friedman as the main organic intellectual to justify the adoption of merit as a criterion in the current education system.
id UNICAMP-18_9a475b904721116b7643951daa4f5c9d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668302
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education systemMeritocracia: origens do termo e desdobramentos no sistema educacional do Reino UnidoMeritocracia: origens do termo e desdobramentos no sistema educacional do Reino UnidoMeritocraciaTrabalho docenteResponsabilizaçãoReformas educacionaisMeritocraciaTrabalho docenteResponsabilizaçãoReformas educacionaisMeritocracyTeachers’ workAccountabilityEducational reformsThis article examines the emergence and use of the meritocracy concept and its developments in the English education system. It is a bibliographical research that aims to raise the discussions on the origins of the term “merit” in the work of British sociologist Michael Young The Rise of the Meritocracy (1958) and English education meritocracy-based reform in the second half of the twentieth century. We find in John Locke the source for understanding the reasons why the Modern Period values merit over heredity, and in the UK reform of Margaret Thatcher (1979-1990) we find the economist Milton Friedman as the main organic intellectual to justify the adoption of merit as a criterion in the current education system.Este artigo examina o surgimento e uso do conceito meritocracia e os desdobramentos no sistema educacional inglês. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica cujo objetivo é levantar as discussões sobre o mérito em termos de suas origens, na obra do sociólogo britânico Michael Young, The Rise of the Meritocracy (1958) e a experiência meritocrática na reforma da educação inglesa na segunda metade do século XX. Encontramos em John Locke a fonte para entender as razões pelas quais o período moderno valoriza o mérito em detrimento da hereditariedade, e na reforma realizada no Reino Unido por Margareth Thatcher (1979-1990) encontramos o economista Milton Friedman como principal intelectual orgânico a fundamentar a adoção do mérito como critério no sistema educacional contemporâneo.Este artigo examina o surgimento e uso do conceito meritocracia e os desdobramentos no sistema educacional inglês. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica cujo objetivo é levantar as discussões sobre o mérito em termos de suas origens, na obra do sociólogo britânico Michael Young, The Rise of the Meritocracy (1958) e a experiência meritocrática na reforma da educação inglesa na segunda metade do século XX. Encontramos em John Locke a fonte para entender as razões pelas quais o período moderno valoriza o mérito em detrimento da hereditariedade, e na reforma realizada no Reino Unido por Margareth Thatcher (1979-1990) encontramos o economista Milton Friedman como principal intelectual orgânico a fundamentar a adoção do mérito como critério no sistema educacional contemporâneo.Universidade Estadual de Campinas2021-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2019000636Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2019000636Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190006361980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302/27977https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302/27978United Kingdom; Century XXReino Unido; Siglo XXReino Unido; Século XXCopyright (c) 2021 Moisés Giordano Mazza, Cezar Luiz De Marihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMazza, Moisés Giordano Mari, Cezar Luiz De 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668302Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system
Meritocracia: origens do termo e desdobramentos no sistema educacional do Reino Unido
Meritocracia: origens do termo e desdobramentos no sistema educacional do Reino Unido
title Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system
spellingShingle Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system
Mazza, Moisés Giordano
Meritocracia
Trabalho docente
Responsabilização
Reformas educacionais
Meritocracia
Trabalho docente
Responsabilização
Reformas educacionais
Meritocracy
Teachers’ work
Accountability
Educational reforms
title_short Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system
title_full Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system
title_fullStr Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system
title_full_unstemmed Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system
title_sort Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system
author Mazza, Moisés Giordano
author_facet Mazza, Moisés Giordano
Mari, Cezar Luiz De
author_role author
author2 Mari, Cezar Luiz De
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mazza, Moisés Giordano
Mari, Cezar Luiz De
dc.subject.por.fl_str_mv Meritocracia
Trabalho docente
Responsabilização
Reformas educacionais
Meritocracia
Trabalho docente
Responsabilização
Reformas educacionais
Meritocracy
Teachers’ work
Accountability
Educational reforms
topic Meritocracia
Trabalho docente
Responsabilização
Reformas educacionais
Meritocracia
Trabalho docente
Responsabilização
Reformas educacionais
Meritocracy
Teachers’ work
Accountability
Educational reforms
description This article examines the emergence and use of the meritocracy concept and its developments in the English education system. It is a bibliographical research that aims to raise the discussions on the origins of the term “merit” in the work of British sociologist Michael Young The Rise of the Meritocracy (1958) and English education meritocracy-based reform in the second half of the twentieth century. We find in John Locke the source for understanding the reasons why the Modern Period values merit over heredity, and in the UK reform of Margaret Thatcher (1979-1990) we find the economist Milton Friedman as the main organic intellectual to justify the adoption of merit as a criterion in the current education system.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302/27977
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302/27978
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Moisés Giordano Mazza, Cezar Luiz De Mari
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Moisés Giordano Mazza, Cezar Luiz De Mari
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv United Kingdom; Century XX
Reino Unido; Siglo XX
Reino Unido; Século XX
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2019000636
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2019000636
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e2019000636
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189986336768