Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302 |
Resumo: | This article examines the emergence and use of the meritocracy concept and its developments in the English education system. It is a bibliographical research that aims to raise the discussions on the origins of the term “merit” in the work of British sociologist Michael Young The Rise of the Meritocracy (1958) and English education meritocracy-based reform in the second half of the twentieth century. We find in John Locke the source for understanding the reasons why the Modern Period values merit over heredity, and in the UK reform of Margaret Thatcher (1979-1990) we find the economist Milton Friedman as the main organic intellectual to justify the adoption of merit as a criterion in the current education system. |
id |
UNICAMP-18_9a475b904721116b7643951daa4f5c9d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668302 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education systemMeritocracia: origens do termo e desdobramentos no sistema educacional do Reino UnidoMeritocracia: origens do termo e desdobramentos no sistema educacional do Reino UnidoMeritocraciaTrabalho docenteResponsabilizaçãoReformas educacionaisMeritocraciaTrabalho docenteResponsabilizaçãoReformas educacionaisMeritocracyTeachers’ workAccountabilityEducational reformsThis article examines the emergence and use of the meritocracy concept and its developments in the English education system. It is a bibliographical research that aims to raise the discussions on the origins of the term “merit” in the work of British sociologist Michael Young The Rise of the Meritocracy (1958) and English education meritocracy-based reform in the second half of the twentieth century. We find in John Locke the source for understanding the reasons why the Modern Period values merit over heredity, and in the UK reform of Margaret Thatcher (1979-1990) we find the economist Milton Friedman as the main organic intellectual to justify the adoption of merit as a criterion in the current education system.Este artigo examina o surgimento e uso do conceito meritocracia e os desdobramentos no sistema educacional inglês. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica cujo objetivo é levantar as discussões sobre o mérito em termos de suas origens, na obra do sociólogo britânico Michael Young, The Rise of the Meritocracy (1958) e a experiência meritocrática na reforma da educação inglesa na segunda metade do século XX. Encontramos em John Locke a fonte para entender as razões pelas quais o período moderno valoriza o mérito em detrimento da hereditariedade, e na reforma realizada no Reino Unido por Margareth Thatcher (1979-1990) encontramos o economista Milton Friedman como principal intelectual orgânico a fundamentar a adoção do mérito como critério no sistema educacional contemporâneo.Este artigo examina o surgimento e uso do conceito meritocracia e os desdobramentos no sistema educacional inglês. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica cujo objetivo é levantar as discussões sobre o mérito em termos de suas origens, na obra do sociólogo britânico Michael Young, The Rise of the Meritocracy (1958) e a experiência meritocrática na reforma da educação inglesa na segunda metade do século XX. Encontramos em John Locke a fonte para entender as razões pelas quais o período moderno valoriza o mérito em detrimento da hereditariedade, e na reforma realizada no Reino Unido por Margareth Thatcher (1979-1990) encontramos o economista Milton Friedman como principal intelectual orgânico a fundamentar a adoção do mérito como critério no sistema educacional contemporâneo.Universidade Estadual de Campinas2021-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2019000636Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2019000636Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190006361980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302/27977https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302/27978United Kingdom; Century XXReino Unido; Siglo XXReino Unido; Século XXCopyright (c) 2021 Moisés Giordano Mazza, Cezar Luiz De Marihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMazza, Moisés Giordano Mari, Cezar Luiz De 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668302Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system Meritocracia: origens do termo e desdobramentos no sistema educacional do Reino Unido Meritocracia: origens do termo e desdobramentos no sistema educacional do Reino Unido |
title |
Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system |
spellingShingle |
Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system Mazza, Moisés Giordano Meritocracia Trabalho docente Responsabilização Reformas educacionais Meritocracia Trabalho docente Responsabilização Reformas educacionais Meritocracy Teachers’ work Accountability Educational reforms |
title_short |
Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system |
title_full |
Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system |
title_fullStr |
Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system |
title_full_unstemmed |
Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system |
title_sort |
Meritocracy: origins of the term and developments in the UK education system |
author |
Mazza, Moisés Giordano |
author_facet |
Mazza, Moisés Giordano Mari, Cezar Luiz De |
author_role |
author |
author2 |
Mari, Cezar Luiz De |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mazza, Moisés Giordano Mari, Cezar Luiz De |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Meritocracia Trabalho docente Responsabilização Reformas educacionais Meritocracia Trabalho docente Responsabilização Reformas educacionais Meritocracy Teachers’ work Accountability Educational reforms |
topic |
Meritocracia Trabalho docente Responsabilização Reformas educacionais Meritocracia Trabalho docente Responsabilização Reformas educacionais Meritocracy Teachers’ work Accountability Educational reforms |
description |
This article examines the emergence and use of the meritocracy concept and its developments in the English education system. It is a bibliographical research that aims to raise the discussions on the origins of the term “merit” in the work of British sociologist Michael Young The Rise of the Meritocracy (1958) and English education meritocracy-based reform in the second half of the twentieth century. We find in John Locke the source for understanding the reasons why the Modern Period values merit over heredity, and in the UK reform of Margaret Thatcher (1979-1990) we find the economist Milton Friedman as the main organic intellectual to justify the adoption of merit as a criterion in the current education system. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302/27977 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668302/27978 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Moisés Giordano Mazza, Cezar Luiz De Mari https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Moisés Giordano Mazza, Cezar Luiz De Mari https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
United Kingdom; Century XX Reino Unido; Siglo XX Reino Unido; Século XX |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2019000636 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2019000636 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e2019000636 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189986336768 |