School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439 |
Resumo: | The paper analyzes central ideas that permeated the discussions promoted by Unesco on children’s literacy and school failure. The discussions were developed in the scope of the Core Education Project for Latin America and the Caribbean (CEP - 1980-2000). It challenges the supposed neutrality in the action of Unesco through the critical analysis of Bulletins produced throughout this project. It takes Mikhail Bakhtin’s thoughts on the notion of utterance as a theoretical-methodological reference. It concludes that school failure was seen as a core education problem in Latin America and the Caribbean, based on economic guidelines that were very close to the interests of institutions that were sought to fund educational initiatives to reduce this great challenge. |
id |
UNICAMP-18_9c3b8077f95722d27085cbd1b5e2f40c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675439 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000)Fracasso escolar e alfabetização de crianças no Projeto Principal de Educação (PPE) para a América Latina e o Caribe: (1980-2000)Fracasso escolar e alfabetização de crianças no Projeto Principal de Educação (PPE) para a América Latina e o Caribe: (1980-2000)Core education projectUnescoChildren literacySchool failureLatin America and the CaribbeanProjeto principal de educaçãoUnescoAlfabetização de criançasFracasso escolarAmérica Latina e CaribeProjeto principal de educaçãoUnescoAlfabetização de criançasFracasso escolarAmérica Latina e CaribeThe paper analyzes central ideas that permeated the discussions promoted by Unesco on children’s literacy and school failure. The discussions were developed in the scope of the Core Education Project for Latin America and the Caribbean (CEP - 1980-2000). It challenges the supposed neutrality in the action of Unesco through the critical analysis of Bulletins produced throughout this project. It takes Mikhail Bakhtin’s thoughts on the notion of utterance as a theoretical-methodological reference. It concludes that school failure was seen as a core education problem in Latin America and the Caribbean, based on economic guidelines that were very close to the interests of institutions that were sought to fund educational initiatives to reduce this great challenge.Este artigo analisa ideias centrais que permearam as discussões promovidas pela Unesco sobre alfabetização infantil e fracasso escolar produzidas no âmbito do Projeto Principal de Educação para a América Latina e o Caribe (PPE – 1980-2000). Problematiza a suposta neutralidade na atuação da Unesco por meio da análise crítica de textos publicados nos Boletins produzidos na vigência desse projeto. Toma como referencial teórico-metodológico pensamentos de Mikhail Bakhtin. Conclui que o fracasso escolar foi considerado problema central da educação na América Latina e no Caribe, com base em balizas economicistas que muito se aproximavam dos interesses de instituições procuradas para financiamento de iniciativas educativas para redução desse grande desafio.Este artigo analisa ideias centrais que permearam as discussões promovidas pela Unesco sobre alfabetização infantil e fracasso escolar produzidas no âmbito do Projeto Principal de Educação para a América Latina e o Caribe (PPE – 1980-2000). Problematiza a suposta neutralidade na atuação da Unesco por meio da análise crítica de textos publicados nos Boletins produzidos na vigência desse projeto. Toma como referencial teórico-metodológico pensamentos de Mikhail Bakhtin. Conclui que o fracasso escolar foi considerado problema central da educação na América Latina e no Caribe, com base em balizas economicistas que muito se aproximavam dos interesses de instituições procuradas para financiamento de iniciativas educativas para redução desse grande desafio.Universidade Estadual de Campinas2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220018Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220018Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202200181980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439/33355https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439/333561980-20001980-20001980-2000Copyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Fabrícia Pereira de OliveiraGontijo , Cláudia Maria Mendes2024-01-08T14:53:45Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675439Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2024-01-08T14:53:45Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000) Fracasso escolar e alfabetização de crianças no Projeto Principal de Educação (PPE) para a América Latina e o Caribe: (1980-2000) Fracasso escolar e alfabetização de crianças no Projeto Principal de Educação (PPE) para a América Latina e o Caribe: (1980-2000) |
title |
School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000) |
spellingShingle |
School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000) Dias, Fabrícia Pereira de Oliveira Core education project Unesco Children literacy School failure Latin America and the Caribbean Projeto principal de educação Unesco Alfabetização de crianças Fracasso escolar América Latina e Caribe Projeto principal de educação Unesco Alfabetização de crianças Fracasso escolar América Latina e Caribe |
title_short |
School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000) |
title_full |
School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000) |
title_fullStr |
School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000) |
title_full_unstemmed |
School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000) |
title_sort |
School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000) |
author |
Dias, Fabrícia Pereira de Oliveira |
author_facet |
Dias, Fabrícia Pereira de Oliveira Gontijo , Cláudia Maria Mendes |
author_role |
author |
author2 |
Gontijo , Cláudia Maria Mendes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Fabrícia Pereira de Oliveira Gontijo , Cláudia Maria Mendes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Core education project Unesco Children literacy School failure Latin America and the Caribbean Projeto principal de educação Unesco Alfabetização de crianças Fracasso escolar América Latina e Caribe Projeto principal de educação Unesco Alfabetização de crianças Fracasso escolar América Latina e Caribe |
topic |
Core education project Unesco Children literacy School failure Latin America and the Caribbean Projeto principal de educação Unesco Alfabetização de crianças Fracasso escolar América Latina e Caribe Projeto principal de educação Unesco Alfabetização de crianças Fracasso escolar América Latina e Caribe |
description |
The paper analyzes central ideas that permeated the discussions promoted by Unesco on children’s literacy and school failure. The discussions were developed in the scope of the Core Education Project for Latin America and the Caribbean (CEP - 1980-2000). It challenges the supposed neutrality in the action of Unesco through the critical analysis of Bulletins produced throughout this project. It takes Mikhail Bakhtin’s thoughts on the notion of utterance as a theoretical-methodological reference. It concludes that school failure was seen as a core education problem in Latin America and the Caribbean, based on economic guidelines that were very close to the interests of institutions that were sought to fund educational initiatives to reduce this great challenge. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439/33355 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439/33356 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
1980-2000 1980-2000 1980-2000 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220018 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220018 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220018 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190555713536 |