School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Fabrícia Pereira de Oliveira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gontijo , Cláudia Maria Mendes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439
Resumo: The paper analyzes central ideas that permeated the discussions promoted by Unesco on children’s literacy and school failure. The discussions were developed in the scope of the Core Education Project for Latin America and the Caribbean (CEP - 1980-2000). It challenges the supposed neutrality in the action of Unesco through the critical analysis of Bulletins produced throughout this project. It takes Mikhail Bakhtin’s thoughts on the notion of utterance as a theoretical-methodological reference. It concludes that school failure was seen as a core education problem in Latin America and the Caribbean, based on economic guidelines that were very close to the interests of institutions that were sought to fund educational initiatives to reduce this great challenge.
id UNICAMP-18_9c3b8077f95722d27085cbd1b5e2f40c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675439
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000)Fracasso escolar e alfabetização de crianças no Projeto Principal de Educação (PPE) para a América Latina e o Caribe: (1980-2000)Fracasso escolar e alfabetização de crianças no Projeto Principal de Educação (PPE) para a América Latina e o Caribe: (1980-2000)Core education projectUnescoChildren literacySchool failureLatin America and the CaribbeanProjeto principal de educaçãoUnescoAlfabetização de criançasFracasso escolarAmérica Latina e CaribeProjeto principal de educaçãoUnescoAlfabetização de criançasFracasso escolarAmérica Latina e CaribeThe paper analyzes central ideas that permeated the discussions promoted by Unesco on children’s literacy and school failure. The discussions were developed in the scope of the Core Education Project for Latin America and the Caribbean (CEP - 1980-2000). It challenges the supposed neutrality in the action of Unesco through the critical analysis of Bulletins produced throughout this project. It takes Mikhail Bakhtin’s thoughts on the notion of utterance as a theoretical-methodological reference. It concludes that school failure was seen as a core education problem in Latin America and the Caribbean, based on economic guidelines that were very close to the interests of institutions that were sought to fund educational initiatives to reduce this great challenge.Este artigo analisa ideias centrais que permearam as discussões promovidas pela Unesco sobre alfabetização infantil e fracasso escolar produzidas no âmbito do Projeto Principal de Educação para a América Latina e o Caribe (PPE – 1980-2000). Problematiza a suposta neutralidade na atuação da Unesco por meio da análise crítica de textos publicados nos Boletins produzidos na vigência desse projeto. Toma como referencial teórico-metodológico pensamentos de Mikhail Bakhtin. Conclui que o fracasso escolar foi considerado problema central da educação na América Latina e no Caribe, com base em balizas economicistas que muito se aproximavam dos interesses de instituições procuradas para financiamento de iniciativas educativas para redução desse grande desafio.Este artigo analisa ideias centrais que permearam as discussões promovidas pela Unesco sobre alfabetização infantil e fracasso escolar produzidas no âmbito do Projeto Principal de Educação para a América Latina e o Caribe (PPE – 1980-2000). Problematiza a suposta neutralidade na atuação da Unesco por meio da análise crítica de textos publicados nos Boletins produzidos na vigência desse projeto. Toma como referencial teórico-metodológico pensamentos de Mikhail Bakhtin. Conclui que o fracasso escolar foi considerado problema central da educação na América Latina e no Caribe, com base em balizas economicistas que muito se aproximavam dos interesses de instituições procuradas para financiamento de iniciativas educativas para redução desse grande desafio.Universidade Estadual de Campinas2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220018Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220018Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202200181980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439/33355https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439/333561980-20001980-20001980-2000Copyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Fabrícia Pereira de OliveiraGontijo , Cláudia Maria Mendes2024-01-08T14:53:45Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675439Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2024-01-08T14:53:45Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000)
Fracasso escolar e alfabetização de crianças no Projeto Principal de Educação (PPE) para a América Latina e o Caribe: (1980-2000)
Fracasso escolar e alfabetização de crianças no Projeto Principal de Educação (PPE) para a América Latina e o Caribe: (1980-2000)
title School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000)
spellingShingle School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000)
Dias, Fabrícia Pereira de Oliveira
Core education project
Unesco
Children literacy
School failure
Latin America and the Caribbean
Projeto principal de educação
Unesco
Alfabetização de crianças
Fracasso escolar
América Latina e Caribe
Projeto principal de educação
Unesco
Alfabetização de crianças
Fracasso escolar
América Latina e Caribe
title_short School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000)
title_full School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000)
title_fullStr School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000)
title_full_unstemmed School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000)
title_sort School failure and children's literacy in the Core education project (CEP) for Latin America and the Caribbean: (1980-2000)
author Dias, Fabrícia Pereira de Oliveira
author_facet Dias, Fabrícia Pereira de Oliveira
Gontijo , Cláudia Maria Mendes
author_role author
author2 Gontijo , Cláudia Maria Mendes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Fabrícia Pereira de Oliveira
Gontijo , Cláudia Maria Mendes
dc.subject.por.fl_str_mv Core education project
Unesco
Children literacy
School failure
Latin America and the Caribbean
Projeto principal de educação
Unesco
Alfabetização de crianças
Fracasso escolar
América Latina e Caribe
Projeto principal de educação
Unesco
Alfabetização de crianças
Fracasso escolar
América Latina e Caribe
topic Core education project
Unesco
Children literacy
School failure
Latin America and the Caribbean
Projeto principal de educação
Unesco
Alfabetização de crianças
Fracasso escolar
América Latina e Caribe
Projeto principal de educação
Unesco
Alfabetização de crianças
Fracasso escolar
América Latina e Caribe
description The paper analyzes central ideas that permeated the discussions promoted by Unesco on children’s literacy and school failure. The discussions were developed in the scope of the Core Education Project for Latin America and the Caribbean (CEP - 1980-2000). It challenges the supposed neutrality in the action of Unesco through the critical analysis of Bulletins produced throughout this project. It takes Mikhail Bakhtin’s thoughts on the notion of utterance as a theoretical-methodological reference. It concludes that school failure was seen as a core education problem in Latin America and the Caribbean, based on economic guidelines that were very close to the interests of institutions that were sought to fund educational initiatives to reduce this great challenge.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439/33355
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675439/33356
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv 1980-2000
1980-2000
1980-2000
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220018
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220018
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220018
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190555713536