Alternative methodology in the elaboration of indicators to evaluate schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Antonio Carlos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Miranda, Eliana Cristina Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656411
Resumo: This study aims to present the elaboration of an educational indicator derived from the variables that make up the flow of students within the school, using data envelopment analysis (DEA). The data processing by DEA made it possible to ascertain the efficiency measures of each school and to create an internal reference margin to the public school system of the city of Campinas. The basic principle was to obtain the optimal weights for the contribution of each one of these variables in the development of the indicator.
id UNICAMP-18_a93425d454d28c1d0b9b936c0536cfe7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656411
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Alternative methodology in the elaboration of indicators to evaluate schoolsMetodologia alternativa na construção de indicadores de eficiência para a avaliação de escolasLOED indexAssessment of schoolsData envelopment analysisÍndice LOEDAvaliação de escolasAnálise envoltória de dadosThis study aims to present the elaboration of an educational indicator derived from the variables that make up the flow of students within the school, using data envelopment analysis (DEA). The data processing by DEA made it possible to ascertain the efficiency measures of each school and to create an internal reference margin to the public school system of the city of Campinas. The basic principle was to obtain the optimal weights for the contribution of each one of these variables in the development of the indicator.Este estudo teve como objetivo apresentar a construção de um indicador educacional que derivou das variáveis que compõem o fluxo do alunado na escola, utilizando a Análise Envoltória de Dados (DEA). O tratamento dos dados pela DEA possibilitou apurar as medidas de eficiência de cada unidade escolar e criar uma fronteira de referência interna para a rede municipal de ensino de Campinas. O princípio básico foi de obter pesos ideais para a contribuição de cada uma dessas variáveis na elaboração do indicador.Universidade Estadual de Campinas2018-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656411Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.1980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656411/21215Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2018 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessMiranda, Antonio Carlos Miranda, Eliana Cristina Martins 2019-08-30T17:28:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656411Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2019-08-30T17:28:52Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Alternative methodology in the elaboration of indicators to evaluate schools
Metodologia alternativa na construção de indicadores de eficiência para a avaliação de escolas
title Alternative methodology in the elaboration of indicators to evaluate schools
spellingShingle Alternative methodology in the elaboration of indicators to evaluate schools
Miranda, Antonio Carlos
LOED index
Assessment of schools
Data envelopment analysis
Índice LOED
Avaliação de escolas
Análise envoltória de dados
title_short Alternative methodology in the elaboration of indicators to evaluate schools
title_full Alternative methodology in the elaboration of indicators to evaluate schools
title_fullStr Alternative methodology in the elaboration of indicators to evaluate schools
title_full_unstemmed Alternative methodology in the elaboration of indicators to evaluate schools
title_sort Alternative methodology in the elaboration of indicators to evaluate schools
author Miranda, Antonio Carlos
author_facet Miranda, Antonio Carlos
Miranda, Eliana Cristina Martins
author_role author
author2 Miranda, Eliana Cristina Martins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Antonio Carlos
Miranda, Eliana Cristina Martins
dc.subject.por.fl_str_mv LOED index
Assessment of schools
Data envelopment analysis
Índice LOED
Avaliação de escolas
Análise envoltória de dados
topic LOED index
Assessment of schools
Data envelopment analysis
Índice LOED
Avaliação de escolas
Análise envoltória de dados
description This study aims to present the elaboration of an educational indicator derived from the variables that make up the flow of students within the school, using data envelopment analysis (DEA). The data processing by DEA made it possible to ascertain the efficiency measures of each school and to create an internal reference margin to the public school system of the city of Campinas. The basic principle was to obtain the optimal weights for the contribution of each one of these variables in the development of the indicator.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656411
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656411
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656411/21215
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Pro-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Pro-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.
Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.
Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217188906303488