Professional trajectories of young female and male teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672723 |
Resumo: | This article was developed from research conducted in 2015 with young female and male high school teachers from public and private schools in the city of Campinas (SP). Aiming to understand the formative trajectory of these subjects and their work experiences, we interviewed 12 teachers between 20 and 29 years old. We identified that the option for teaching is seen by this group as a possibility to contribute to social changes, as producers of culture, and as a viable professional choice given their social and economic situation. The conditions under which teachers work highlight different factors regarding the content and meaning of their teaching work, as well as their decision to remain in teaching. |
id |
UNICAMP-18_b0b89d3edf543e9087e67ae7b9344f8d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672723 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Professional trajectories of young female and male teachersTrajetórias profissionais de jovens professoras e professoresTrajetórias profissionais de jovens professoras e professoresYouthTeachingProfessional trajectoriesHigh school teachersJuventudeTrabalho docenteTrajetórias profissionaisProfessores do ensino médioJuventudeTrabalho docenteTrajetórias profissionaisProfessores do ensino médioThis article was developed from research conducted in 2015 with young female and male high school teachers from public and private schools in the city of Campinas (SP). Aiming to understand the formative trajectory of these subjects and their work experiences, we interviewed 12 teachers between 20 and 29 years old. We identified that the option for teaching is seen by this group as a possibility to contribute to social changes, as producers of culture, and as a viable professional choice given their social and economic situation. The conditions under which teachers work highlight different factors regarding the content and meaning of their teaching work, as well as their decision to remain in teaching.Este artigo foi elaborado a partir de pesquisa realizada em 2015 com jovens professoras e professores do ensino médio de escolas públicas e privadas da cidade de Campinas (SP). Com o objetivo de compreender a trajetória formativa desses sujeitos e suas experiências de trabalho, foram entrevistados 12 professores com idade entre 20 e 29 anos. Identificamos que a opção pelo magistério é vista por esse grupo como uma possibilidade de contribuir para mudanças sociais, enquanto produtores de cultura, e como uma escolha profissional viável diante de sua situação social e econômica. As condições em que os professores trabalham colocam em evidência diferentes fatores quanto ao conteúdo e significado do trabalho docente, bem como sobre a decisão de permanecer no magistério.Este artigo foi elaborado a partir de pesquisa realizada em 2015 com jovens professoras e professores do ensino médio de escolas públicas e privadas da cidade de Campinas (SP). Com o objetivo de compreender a trajetória formativa desses sujeitos e suas experiências de trabalho, foram entrevistados 12 professores com idade entre 20 e 29 anos. Identificamos que a opção pelo magistério é vista por esse grupo como uma possibilidade de contribuir para mudanças sociais, enquanto produtores de cultura, e como uma escolha profissional viável diante de sua situação social e econômica. As condições em que os professores trabalham colocam em evidência diferentes fatores quanto ao conteúdo e significado do trabalho docente, bem como sobre a decisão de permanecer no magistério.Universidade Estadual de Campinas2023-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672723Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200092Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200092Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202000921980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672723/31531https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672723/31532Brazil; ContemporaryBrazil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZan, DirceSouza, Aparecida Neri de2023-12-12T18:05:17Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672723Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-12T18:05:17Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professional trajectories of young female and male teachers Trajetórias profissionais de jovens professoras e professores Trajetórias profissionais de jovens professoras e professores |
title |
Professional trajectories of young female and male teachers |
spellingShingle |
Professional trajectories of young female and male teachers Zan, Dirce Youth Teaching Professional trajectories High school teachers Juventude Trabalho docente Trajetórias profissionais Professores do ensino médio Juventude Trabalho docente Trajetórias profissionais Professores do ensino médio |
title_short |
Professional trajectories of young female and male teachers |
title_full |
Professional trajectories of young female and male teachers |
title_fullStr |
Professional trajectories of young female and male teachers |
title_full_unstemmed |
Professional trajectories of young female and male teachers |
title_sort |
Professional trajectories of young female and male teachers |
author |
Zan, Dirce |
author_facet |
Zan, Dirce Souza, Aparecida Neri de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Aparecida Neri de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zan, Dirce Souza, Aparecida Neri de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Youth Teaching Professional trajectories High school teachers Juventude Trabalho docente Trajetórias profissionais Professores do ensino médio Juventude Trabalho docente Trajetórias profissionais Professores do ensino médio |
topic |
Youth Teaching Professional trajectories High school teachers Juventude Trabalho docente Trajetórias profissionais Professores do ensino médio Juventude Trabalho docente Trajetórias profissionais Professores do ensino médio |
description |
This article was developed from research conducted in 2015 with young female and male high school teachers from public and private schools in the city of Campinas (SP). Aiming to understand the formative trajectory of these subjects and their work experiences, we interviewed 12 teachers between 20 and 29 years old. We identified that the option for teaching is seen by this group as a possibility to contribute to social changes, as producers of culture, and as a viable professional choice given their social and economic situation. The conditions under which teachers work highlight different factors regarding the content and meaning of their teaching work, as well as their decision to remain in teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672723 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672723 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672723/31531 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672723/31532 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brazil; Contemporâneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200092 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200092 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200092 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190434078720 |