In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744 |
Resumo: | The article deals with the experience of a training course for elementary school teachers of the municipal education system in the city of Serra in the state of Espírito Santo / Brazil. It aims to contribute with the conceptual and methodological formulation of educators’ training in schools, considering that formative processes are not reduced to its informational dimension. Following this direction of analysis, the training of professionals enabled the consolidation of a collective space for dialogues about work in school. The formative experience carried out also enabled the creation of ways to think of the changing reality, the existence-happening of life in schools, from a perspective, according to which, thinking is not to represent by a previously given world but rather creating oneself and other worlds. The dialogue of meetings took place from the experiences at the school in conversation circles. The formative process aimed to create educational practices grounded on living and its expansive dimension. |
id |
UNICAMP-18_b1e16c9f35c3f5e4238b7b3fea8db8b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660744 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exerciseFormación permanente de docentes de un municipio en el Grande Vitória / ES: un ejercicio estéticoFormação permanente de professores de um município da Grande Vitória/ES: um exercício estéticoInventive trainingPermanent educationSchoolEntrenamiento inventivoEducacion permanenteColegioFormação inventivaEducação permanenteEscolaThe article deals with the experience of a training course for elementary school teachers of the municipal education system in the city of Serra in the state of Espírito Santo / Brazil. It aims to contribute with the conceptual and methodological formulation of educators’ training in schools, considering that formative processes are not reduced to its informational dimension. Following this direction of analysis, the training of professionals enabled the consolidation of a collective space for dialogues about work in school. The formative experience carried out also enabled the creation of ways to think of the changing reality, the existence-happening of life in schools, from a perspective, according to which, thinking is not to represent by a previously given world but rather creating oneself and other worlds. The dialogue of meetings took place from the experiences at the school in conversation circles. The formative process aimed to create educational practices grounded on living and its expansive dimension.O artigo trata da experiência de um curso de formação de professores de Ensino Fundamental da rede municipal de educação da cidade de Serra no estado do Espirito Santo, Brasil. Visa contribuir com a formulação conceitual e metodológica no âmbito da formação de educadores no espaço escolar, considerando que os processos formativos não se reduzem à sua dimensão informacional, mas se constituem como uma pragmática cognitiva de invenção de si e de mundos que, igualmente, produz experiências que transpõem os limites das formas subjetivas instituídas, possibilitando a consolidação de um espaço coletivo de diálogos sobre o trabalho na escola. A experiência formativa realizada viabilizou, ainda, a criação de caminhos para pensar a realidade movente, o existir-acontecimento da vida nas escolas, a partir da perspectiva segundo a qual pensar não é representar um mundo já dado e, sim, inventar-se a si e inventar mundos. A dialogia dos encontros se efetivou a partir das experiências advindas do chão da escola por meio das rodas de conversa. O processo formativo visou a criação de práticas educacionais aliançadas com o viver na sua dimensão expansiva.O artigo trata da experiência de um curso de formação de professores de Ensino Fundamental da rede municipal de educação da cidade de Serra no estado do Espirito Santo, Brasil. Visa contribuir com a formulação conceitual e metodológica no âmbito da formação de educadores no espaço escolar, considerando que os processos formativos não se reduzem à sua dimensão informacional, mas se constituem como uma pragmática cognitiva de invenção de si e de mundos que, igualmente, produz experiências que transpõem os limites das formas subjetivas instituídas, possibilitando a consolidação de um espaço coletivo de diálogos sobre o trabalho na escola. A experiência formativa realizada viabilizou, ainda, a criação de caminhos para pensar a realidade movente, o existir-acontecimento da vida nas escolas, a partir da perspectiva segundo a qual pensar não é representar um mundo já dado e, sim, inventar-se a si e inventar mundos. A dialogia dos encontros se efetivou a partir das experiências advindas do chão da escola por meio das rodas de conversa. O processo formativo visou a criação de práticas educacionais aliançadas com o viver na sua dimensão expansivaUniversidade Estadual de Campinas2020-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170120Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170120Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201701201980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744/22761https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744/22782Brazil, Espirito Santo; ContemporaryBrasil, Espirito Santo; ContemporáneoBrasil, Espirito Santo; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Pró-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess Barros, Maria ElizabethFerraço, Carlos Eduardo Debenetti, Carmen Ines 2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660744Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise Formación permanente de docentes de un municipio en el Grande Vitória / ES: un ejercicio estético Formação permanente de professores de um município da Grande Vitória/ES: um exercício estético |
title |
In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise |
spellingShingle |
In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise Barros, Maria Elizabeth Inventive training Permanent education School Entrenamiento inventivo Educacion permanente Colegio Formação inventiva Educação permanente Escola |
title_short |
In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise |
title_full |
In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise |
title_fullStr |
In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise |
title_full_unstemmed |
In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise |
title_sort |
In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise |
author |
Barros, Maria Elizabeth |
author_facet |
Barros, Maria Elizabeth Ferraço, Carlos Eduardo Debenetti, Carmen Ines |
author_role |
author |
author2 |
Ferraço, Carlos Eduardo Debenetti, Carmen Ines |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Maria Elizabeth Ferraço, Carlos Eduardo Debenetti, Carmen Ines |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inventive training Permanent education School Entrenamiento inventivo Educacion permanente Colegio Formação inventiva Educação permanente Escola |
topic |
Inventive training Permanent education School Entrenamiento inventivo Educacion permanente Colegio Formação inventiva Educação permanente Escola |
description |
The article deals with the experience of a training course for elementary school teachers of the municipal education system in the city of Serra in the state of Espírito Santo / Brazil. It aims to contribute with the conceptual and methodological formulation of educators’ training in schools, considering that formative processes are not reduced to its informational dimension. Following this direction of analysis, the training of professionals enabled the consolidation of a collective space for dialogues about work in school. The formative experience carried out also enabled the creation of ways to think of the changing reality, the existence-happening of life in schools, from a perspective, according to which, thinking is not to represent by a previously given world but rather creating oneself and other worlds. The dialogue of meetings took place from the experiences at the school in conversation circles. The formative process aimed to create educational practices grounded on living and its expansive dimension. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744/22761 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744/22782 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pró-Posições info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pró-Posições |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil, Espirito Santo; Contemporary Brasil, Espirito Santo; Contemporáneo Brasil, Espirito Santo; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170120 Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170120 Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170120 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189457854464 |