In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Maria Elizabeth
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ferraço, Carlos Eduardo, Debenetti, Carmen Ines
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744
Resumo: The article deals with the experience of a training course for elementary school teachers of the municipal education system in the city of Serra in the state of Espírito Santo / Brazil. It aims to contribute with the conceptual and methodological formulation of educators’ training in schools, considering that formative processes are not reduced to its informational dimension. Following this direction of analysis, the training of professionals enabled the consolidation of a collective space for dialogues about work in school. The formative experience carried out also enabled the creation of ways to think of the changing reality, the existence-happening of life in schools, from a perspective, according to which, thinking is not to represent by a previously given world but rather creating oneself and other worlds. The dialogue of meetings took place from the experiences at the school in conversation circles. The formative process aimed to create educational practices grounded on living and its expansive dimension.
id UNICAMP-18_b1e16c9f35c3f5e4238b7b3fea8db8b6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660744
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exerciseFormación permanente de docentes de un municipio en el Grande Vitória / ES: un ejercicio estéticoFormação permanente de professores de um município da Grande Vitória/ES: um exercício estéticoInventive trainingPermanent educationSchoolEntrenamiento inventivoEducacion permanenteColegioFormação inventivaEducação permanenteEscolaThe article deals with the experience of a training course for elementary school teachers of the municipal education system in the city of Serra in the state of Espírito Santo / Brazil. It aims to contribute with the conceptual and methodological formulation of educators’ training in schools, considering that formative processes are not reduced to its informational dimension. Following this direction of analysis, the training of professionals enabled the consolidation of a collective space for dialogues about work in school. The formative experience carried out also enabled the creation of ways to think of the changing reality, the existence-happening of life in schools, from a perspective, according to which, thinking is not to represent by a previously given world but rather creating oneself and other worlds. The dialogue of meetings took place from the experiences at the school in conversation circles. The formative process aimed to create educational practices grounded on living and its expansive dimension.O artigo trata da experiência de um curso de formação de professores de Ensino Fundamental da rede municipal de educação da cidade de Serra no estado do Espirito Santo, Brasil. Visa contribuir com a formulação conceitual e metodológica no âmbito da formação de educadores no espaço escolar, considerando que os processos formativos não se reduzem à sua dimensão informacional, mas se constituem como uma pragmática cognitiva de invenção de si e de mundos que, igualmente, produz experiências que transpõem os limites das formas subjetivas instituídas, possibilitando a consolidação de um espaço coletivo de diálogos sobre o trabalho na escola. A experiência formativa realizada viabilizou, ainda, a criação de caminhos para pensar a realidade movente, o existir-acontecimento da vida nas escolas, a partir da perspectiva segundo a qual pensar não é representar um mundo já dado e, sim, inventar-se a si e inventar mundos. A dialogia dos encontros se efetivou a partir das experiências advindas do chão da escola por meio das rodas de conversa. O processo formativo visou a criação de práticas educacionais aliançadas com o viver na sua dimensão expansiva.O artigo trata da experiência de um curso de formação de professores de Ensino Fundamental da rede municipal de educação da cidade de Serra no estado do Espirito Santo, Brasil. Visa contribuir com a formulação conceitual e metodológica no âmbito da formação de educadores no espaço escolar, considerando que os processos formativos não se reduzem à sua dimensão informacional, mas se constituem como uma pragmática cognitiva de invenção de si e de mundos que, igualmente, produz experiências que transpõem os limites das formas subjetivas instituídas, possibilitando a consolidação de um espaço coletivo de diálogos sobre o trabalho na escola. A experiência formativa realizada viabilizou, ainda, a criação de caminhos para pensar a realidade movente, o existir-acontecimento da vida nas escolas, a partir da perspectiva segundo a qual pensar não é representar um mundo já dado e, sim, inventar-se a si e inventar mundos. A dialogia dos encontros se efetivou a partir das experiências advindas do chão da escola por meio das rodas de conversa. O processo formativo visou a criação de práticas educacionais aliançadas com o viver na sua dimensão expansivaUniversidade Estadual de Campinas2020-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170120Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170120Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201701201980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744/22761https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744/22782Brazil, Espirito Santo; ContemporaryBrasil, Espirito Santo; ContemporáneoBrasil, Espirito Santo; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Pró-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess Barros, Maria ElizabethFerraço, Carlos Eduardo Debenetti, Carmen Ines 2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660744Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise
Formación permanente de docentes de un municipio en el Grande Vitória / ES: un ejercicio estético
Formação permanente de professores de um município da Grande Vitória/ES: um exercício estético
title In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise
spellingShingle In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise
Barros, Maria Elizabeth
Inventive training
Permanent education
School
Entrenamiento inventivo
Educacion permanente
Colegio
Formação inventiva
Educação permanente
Escola
title_short In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise
title_full In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise
title_fullStr In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise
title_full_unstemmed In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise
title_sort In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise
author Barros, Maria Elizabeth
author_facet Barros, Maria Elizabeth
Ferraço, Carlos Eduardo
Debenetti, Carmen Ines
author_role author
author2 Ferraço, Carlos Eduardo
Debenetti, Carmen Ines
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Maria Elizabeth
Ferraço, Carlos Eduardo
Debenetti, Carmen Ines
dc.subject.por.fl_str_mv Inventive training
Permanent education
School
Entrenamiento inventivo
Educacion permanente
Colegio
Formação inventiva
Educação permanente
Escola
topic Inventive training
Permanent education
School
Entrenamiento inventivo
Educacion permanente
Colegio
Formação inventiva
Educação permanente
Escola
description The article deals with the experience of a training course for elementary school teachers of the municipal education system in the city of Serra in the state of Espírito Santo / Brazil. It aims to contribute with the conceptual and methodological formulation of educators’ training in schools, considering that formative processes are not reduced to its informational dimension. Following this direction of analysis, the training of professionals enabled the consolidation of a collective space for dialogues about work in school. The formative experience carried out also enabled the creation of ways to think of the changing reality, the existence-happening of life in schools, from a perspective, according to which, thinking is not to represent by a previously given world but rather creating oneself and other worlds. The dialogue of meetings took place from the experiences at the school in conversation circles. The formative process aimed to create educational practices grounded on living and its expansive dimension.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744/22761
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744/22782
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, Espirito Santo; Contemporary
Brasil, Espirito Santo; Contemporáneo
Brasil, Espirito Santo; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170120
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170120
Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170120
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189457854464