Agitated/inattentive children: explanatory models

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Izabel Penteado Dias da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Batista, Cecilia Guarnieri
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668
Resumo: This article presents different approaches found in the literature regarding agitated and inattentive children in school. Two tendencies can be identified: one aims on biological aspects and the other on predominantly social aspects. In the first approach, agitation and inattention are characterized as alterations based on the individual, with biological basis, and described as a symptom of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). In the second, the focus is shifted to the psychological, educational, social, historical and cultural context, and their influences on the process of human development. Concepts of normality and their social implications are discussed. A critical view is given to the increasing medicalization of the teaching-learning process and the transformation of collective problems into individual problems, in order to exempt institutions from their responsibilities. Inspired by the historical-cultural perspective, an integrative vision is proposed,encompassing school, family and society, expanding possibilities of planning and educational and social action.
id UNICAMP-18_c2f322cea94ba10a839f2f12012c7f7b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660668
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Agitated/inattentive children: explanatory modelsNiños agitados/desatentos: modelos explicativosCrianças agitadas/desatentas: modelos de explicaçãoAttentionEducationElementary schoolAttention deficit hyperactivity disorderAtenciónEducaciónEnseñanza fundamentalDesorden hiperactivo y deficit de atencionAtençãoEducaçãoEnsino fundamentalTranstorno do déficit de atenção com hiperatividadeThis article presents different approaches found in the literature regarding agitated and inattentive children in school. Two tendencies can be identified: one aims on biological aspects and the other on predominantly social aspects. In the first approach, agitation and inattention are characterized as alterations based on the individual, with biological basis, and described as a symptom of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). In the second, the focus is shifted to the psychological, educational, social, historical and cultural context, and their influences on the process of human development. Concepts of normality and their social implications are discussed. A critical view is given to the increasing medicalization of the teaching-learning process and the transformation of collective problems into individual problems, in order to exempt institutions from their responsibilities. Inspired by the historical-cultural perspective, an integrative vision is proposed,encompassing school, family and society, expanding possibilities of planning and educational and social action.Este artículo presenta diferentes perspectivas teóricas con respecto a los niños vistos como agitados y desatentos en la escuela. Se identificaron dos enfoques: uno predominantemente biológico y el otro predominantemente social. En el primer enfoque, la agitación y la falta de atención se caracterizan como alteraciones localizadas en el individuo, con base biológica, y se describen como síntomas del trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH), una enfermedad mental. En el segundo enfoque, el enfoque se desplaza al contexto psicológico, educativo, social, histórico y cultural, y sus influencias en el proceso de desarrollo humano. Se discuten los conceptos de normalidad y sus implicaciones sociales. Se presenta una visión crítica de la creciente medicalización del proceso de enseñanza-aprendizaje y la transformación de problemas colectivos en problemas individuales, con el fin de eximir a las instituciones de sus responsabilidades. Inspirada en la perspectiva histórico-cultural, se propone una visión integradora que abarca la escuela, la familia y la sociedad, ampliando las posibilidades de planificación y desempeño educativo y social.Este artigo apresenta diferentes perspectivas teóricas que dizem respeito às crianças vistas como agitadas e desatentas na escola. Foram identificadas duas abordagens: uma predominantemente biológica e outra predominantemente social. Na primeira abordagem, a agitação e a desatenção são caracterizadas como alterações situadas no indivíduo, com base biológica, e descritas como sintomas do transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH), uma doença mental. Na segunda abordagem, o foco é deslocado para o contexto psicológico, educacional, social, histórico e cultural, e suas influências sobre o processo de desenvolvimento humano. São discutidos conceitos de normalidade e suas implicações sociais. É apresentada uma visão crítica à crescente medicalização do processo de ensinoaprendizado e à transformação de problemas coletivos em problemas individuais, de modo a eximir as instituições de suas responsabilidades. Inspirada na  perspectiva histórico-cultural, é proposta uma visão integradora, que abranja escola, família e sociedade, expandindo possibilidades de planejamento e atuação educacional e social.Universidade Estadual de Campinas2020-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170184Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170184Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201701841980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668/22726https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668/22768Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Pró-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Izabel Penteado Dias daBatista, Cecilia Guarnieri2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660668Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Agitated/inattentive children: explanatory models
Niños agitados/desatentos: modelos explicativos
Crianças agitadas/desatentas: modelos de explicação
title Agitated/inattentive children: explanatory models
spellingShingle Agitated/inattentive children: explanatory models
Silva, Izabel Penteado Dias da
Attention
Education
Elementary school
Attention deficit hyperactivity disorder
Atención
Educación
Enseñanza fundamental
Desorden hiperactivo y deficit de atencion
Atenção
Educação
Ensino fundamental
Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade
title_short Agitated/inattentive children: explanatory models
title_full Agitated/inattentive children: explanatory models
title_fullStr Agitated/inattentive children: explanatory models
title_full_unstemmed Agitated/inattentive children: explanatory models
title_sort Agitated/inattentive children: explanatory models
author Silva, Izabel Penteado Dias da
author_facet Silva, Izabel Penteado Dias da
Batista, Cecilia Guarnieri
author_role author
author2 Batista, Cecilia Guarnieri
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Izabel Penteado Dias da
Batista, Cecilia Guarnieri
dc.subject.por.fl_str_mv Attention
Education
Elementary school
Attention deficit hyperactivity disorder
Atención
Educación
Enseñanza fundamental
Desorden hiperactivo y deficit de atencion
Atenção
Educação
Ensino fundamental
Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade
topic Attention
Education
Elementary school
Attention deficit hyperactivity disorder
Atención
Educación
Enseñanza fundamental
Desorden hiperactivo y deficit de atencion
Atenção
Educação
Ensino fundamental
Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade
description This article presents different approaches found in the literature regarding agitated and inattentive children in school. Two tendencies can be identified: one aims on biological aspects and the other on predominantly social aspects. In the first approach, agitation and inattention are characterized as alterations based on the individual, with biological basis, and described as a symptom of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). In the second, the focus is shifted to the psychological, educational, social, historical and cultural context, and their influences on the process of human development. Concepts of normality and their social implications are discussed. A critical view is given to the increasing medicalization of the teaching-learning process and the transformation of collective problems into individual problems, in order to exempt institutions from their responsibilities. Inspired by the historical-cultural perspective, an integrative vision is proposed,encompassing school, family and society, expanding possibilities of planning and educational and social action.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668/22726
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668/22768
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170184
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170184
Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170184
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189399134208