Agitated/inattentive children: explanatory models
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668 |
Resumo: | This article presents different approaches found in the literature regarding agitated and inattentive children in school. Two tendencies can be identified: one aims on biological aspects and the other on predominantly social aspects. In the first approach, agitation and inattention are characterized as alterations based on the individual, with biological basis, and described as a symptom of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). In the second, the focus is shifted to the psychological, educational, social, historical and cultural context, and their influences on the process of human development. Concepts of normality and their social implications are discussed. A critical view is given to the increasing medicalization of the teaching-learning process and the transformation of collective problems into individual problems, in order to exempt institutions from their responsibilities. Inspired by the historical-cultural perspective, an integrative vision is proposed,encompassing school, family and society, expanding possibilities of planning and educational and social action. |
id |
UNICAMP-18_c2f322cea94ba10a839f2f12012c7f7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660668 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Agitated/inattentive children: explanatory modelsNiños agitados/desatentos: modelos explicativosCrianças agitadas/desatentas: modelos de explicaçãoAttentionEducationElementary schoolAttention deficit hyperactivity disorderAtenciónEducaciónEnseñanza fundamentalDesorden hiperactivo y deficit de atencionAtençãoEducaçãoEnsino fundamentalTranstorno do déficit de atenção com hiperatividadeThis article presents different approaches found in the literature regarding agitated and inattentive children in school. Two tendencies can be identified: one aims on biological aspects and the other on predominantly social aspects. In the first approach, agitation and inattention are characterized as alterations based on the individual, with biological basis, and described as a symptom of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). In the second, the focus is shifted to the psychological, educational, social, historical and cultural context, and their influences on the process of human development. Concepts of normality and their social implications are discussed. A critical view is given to the increasing medicalization of the teaching-learning process and the transformation of collective problems into individual problems, in order to exempt institutions from their responsibilities. Inspired by the historical-cultural perspective, an integrative vision is proposed,encompassing school, family and society, expanding possibilities of planning and educational and social action.Este artículo presenta diferentes perspectivas teóricas con respecto a los niños vistos como agitados y desatentos en la escuela. Se identificaron dos enfoques: uno predominantemente biológico y el otro predominantemente social. En el primer enfoque, la agitación y la falta de atención se caracterizan como alteraciones localizadas en el individuo, con base biológica, y se describen como síntomas del trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH), una enfermedad mental. En el segundo enfoque, el enfoque se desplaza al contexto psicológico, educativo, social, histórico y cultural, y sus influencias en el proceso de desarrollo humano. Se discuten los conceptos de normalidad y sus implicaciones sociales. Se presenta una visión crítica de la creciente medicalización del proceso de enseñanza-aprendizaje y la transformación de problemas colectivos en problemas individuales, con el fin de eximir a las instituciones de sus responsabilidades. Inspirada en la perspectiva histórico-cultural, se propone una visión integradora que abarca la escuela, la familia y la sociedad, ampliando las posibilidades de planificación y desempeño educativo y social.Este artigo apresenta diferentes perspectivas teóricas que dizem respeito às crianças vistas como agitadas e desatentas na escola. Foram identificadas duas abordagens: uma predominantemente biológica e outra predominantemente social. Na primeira abordagem, a agitação e a desatenção são caracterizadas como alterações situadas no indivíduo, com base biológica, e descritas como sintomas do transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH), uma doença mental. Na segunda abordagem, o foco é deslocado para o contexto psicológico, educacional, social, histórico e cultural, e suas influências sobre o processo de desenvolvimento humano. São discutidos conceitos de normalidade e suas implicações sociais. É apresentada uma visão crítica à crescente medicalização do processo de ensinoaprendizado e à transformação de problemas coletivos em problemas individuais, de modo a eximir as instituições de suas responsabilidades. Inspirada na perspectiva histórico-cultural, é proposta uma visão integradora, que abranja escola, família e sociedade, expandindo possibilidades de planejamento e atuação educacional e social.Universidade Estadual de Campinas2020-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170184Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170184Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201701841980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668/22726https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668/22768Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Pró-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Izabel Penteado Dias daBatista, Cecilia Guarnieri2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660668Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Agitated/inattentive children: explanatory models Niños agitados/desatentos: modelos explicativos Crianças agitadas/desatentas: modelos de explicação |
title |
Agitated/inattentive children: explanatory models |
spellingShingle |
Agitated/inattentive children: explanatory models Silva, Izabel Penteado Dias da Attention Education Elementary school Attention deficit hyperactivity disorder Atención Educación Enseñanza fundamental Desorden hiperactivo y deficit de atencion Atenção Educação Ensino fundamental Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade |
title_short |
Agitated/inattentive children: explanatory models |
title_full |
Agitated/inattentive children: explanatory models |
title_fullStr |
Agitated/inattentive children: explanatory models |
title_full_unstemmed |
Agitated/inattentive children: explanatory models |
title_sort |
Agitated/inattentive children: explanatory models |
author |
Silva, Izabel Penteado Dias da |
author_facet |
Silva, Izabel Penteado Dias da Batista, Cecilia Guarnieri |
author_role |
author |
author2 |
Batista, Cecilia Guarnieri |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Izabel Penteado Dias da Batista, Cecilia Guarnieri |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Attention Education Elementary school Attention deficit hyperactivity disorder Atención Educación Enseñanza fundamental Desorden hiperactivo y deficit de atencion Atenção Educação Ensino fundamental Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade |
topic |
Attention Education Elementary school Attention deficit hyperactivity disorder Atención Educación Enseñanza fundamental Desorden hiperactivo y deficit de atencion Atenção Educação Ensino fundamental Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade |
description |
This article presents different approaches found in the literature regarding agitated and inattentive children in school. Two tendencies can be identified: one aims on biological aspects and the other on predominantly social aspects. In the first approach, agitation and inattention are characterized as alterations based on the individual, with biological basis, and described as a symptom of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). In the second, the focus is shifted to the psychological, educational, social, historical and cultural context, and their influences on the process of human development. Concepts of normality and their social implications are discussed. A critical view is given to the increasing medicalization of the teaching-learning process and the transformation of collective problems into individual problems, in order to exempt institutions from their responsibilities. Inspired by the historical-cultural perspective, an integrative vision is proposed,encompassing school, family and society, expanding possibilities of planning and educational and social action. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668/22726 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660668/22768 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pró-Posições info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pró-Posições |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170184 Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170184 Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170184 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189399134208 |