Reflections on a quixotesque education in a post-pandemic world (or how dom quixote's world invention process helps us think educational alternatives)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675480 |
Resumo: | In this essay, I intend to build some educational reflections inserted in a world in transformation, in this historical moment that is being called "post-pandemic". Inspired by the mythical figure of the character of the Miguel de Cervantes’ book, I seek to understand, based in contemporary studies of the cognition, how Don Quixote creates a possible and real world for him from his interaction with the literary books of chivalry to, so, expanding this discussion, seek possible educational alternatives for this "post-pandemic" world. Thus, I intend, at the same time, to analyze the process of construction of the world of Don Quixote and to propose reflections on what could become a quixotic education. |
id |
UNICAMP-18_ea038a6959e0ff88ccfe8f628123cf7e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675480 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflections on a quixotesque education in a post-pandemic world (or how dom quixote's world invention process helps us think educational alternatives)Reflexões sobre uma educação quixotesca em um mundo póspandemia (ou como o processo de invenção de mundo de dom quixote nos ajuda a pensar alternativas educacionais)Reflexões sobre uma educação quixotesca em um mundo póspandemia (ou como o processo de invenção de mundo de dom quixote nos ajuda a pensar alternativas educacionais)EducaçãoAprendizagemInvençãoEducaçãoAprendizagemInvençãoeducationLearningInventionIn this essay, I intend to build some educational reflections inserted in a world in transformation, in this historical moment that is being called "post-pandemic". Inspired by the mythical figure of the character of the Miguel de Cervantes’ book, I seek to understand, based in contemporary studies of the cognition, how Don Quixote creates a possible and real world for him from his interaction with the literary books of chivalry to, so, expanding this discussion, seek possible educational alternatives for this "post-pandemic" world. Thus, I intend, at the same time, to analyze the process of construction of the world of Don Quixote and to propose reflections on what could become a quixotic education.Neste ensaio, pretendo construir algumas reflexões educacionais diante de um mundo em transformação, em um momento histórico que está sendo denominado de “pós-pandemia”. Partindo da figura mítica do personagem do livro de Miguel de Cervantes, busco entender, com base em estudos contemporâneos da cognição, como Dom Quixote cria um mundo possível e real para ele a partir da interação com os livros literários de cavalaria para, então, ampliando essa discussão, buscarmos alternativas educacionais possíveis para esse mundo “pós-pandemia”. Assim, pretendo, ao mesmo tempo, analisar o processo de construção de mundo de Dom Quixote e propor reflexões sobre o que poderia vir a ser uma educação quixotesca.Neste ensaio, pretendo construir algumas reflexões educacionais diante de um mundo em transformação, em um momento histórico que está sendo denominado de “pós-pandemia”. Partindo da figura mítica do personagem do livro de Miguel de Cervantes, busco entender, com base em estudos contemporâneos da cognição, como Dom Quixote cria um mundo possível e real para ele a partir da interação com os livros literários de cavalaria para, então, ampliando essa discussão, buscarmos alternativas educacionais possíveis para esse mundo “pós-pandemia”. Assim, pretendo, ao mesmo tempo, analisar o processo de construção de mundo de Dom Quixote e propor reflexões sobre o que poderia vir a ser uma educação quixotesca.Universidade Estadual de Campinas2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675480Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220081Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220081Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202200811980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675480/33388Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVargas , Diego da Silva2024-01-11T13:07:09Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675480Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2024-01-11T13:07:09Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflections on a quixotesque education in a post-pandemic world (or how dom quixote's world invention process helps us think educational alternatives) Reflexões sobre uma educação quixotesca em um mundo póspandemia (ou como o processo de invenção de mundo de dom quixote nos ajuda a pensar alternativas educacionais) Reflexões sobre uma educação quixotesca em um mundo póspandemia (ou como o processo de invenção de mundo de dom quixote nos ajuda a pensar alternativas educacionais) |
title |
Reflections on a quixotesque education in a post-pandemic world (or how dom quixote's world invention process helps us think educational alternatives) |
spellingShingle |
Reflections on a quixotesque education in a post-pandemic world (or how dom quixote's world invention process helps us think educational alternatives) Vargas , Diego da Silva Educação Aprendizagem Invenção Educação Aprendizagem Invenção education Learning Invention |
title_short |
Reflections on a quixotesque education in a post-pandemic world (or how dom quixote's world invention process helps us think educational alternatives) |
title_full |
Reflections on a quixotesque education in a post-pandemic world (or how dom quixote's world invention process helps us think educational alternatives) |
title_fullStr |
Reflections on a quixotesque education in a post-pandemic world (or how dom quixote's world invention process helps us think educational alternatives) |
title_full_unstemmed |
Reflections on a quixotesque education in a post-pandemic world (or how dom quixote's world invention process helps us think educational alternatives) |
title_sort |
Reflections on a quixotesque education in a post-pandemic world (or how dom quixote's world invention process helps us think educational alternatives) |
author |
Vargas , Diego da Silva |
author_facet |
Vargas , Diego da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vargas , Diego da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Aprendizagem Invenção Educação Aprendizagem Invenção education Learning Invention |
topic |
Educação Aprendizagem Invenção Educação Aprendizagem Invenção education Learning Invention |
description |
In this essay, I intend to build some educational reflections inserted in a world in transformation, in this historical moment that is being called "post-pandemic". Inspired by the mythical figure of the character of the Miguel de Cervantes’ book, I seek to understand, based in contemporary studies of the cognition, how Don Quixote creates a possible and real world for him from his interaction with the literary books of chivalry to, so, expanding this discussion, seek possible educational alternatives for this "post-pandemic" world. Thus, I intend, at the same time, to analyze the process of construction of the world of Don Quixote and to propose reflections on what could become a quixotic education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675480 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675480 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675480/33388 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil, Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220081 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220081 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220081 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190576685056 |