Student mobility of college students from former public high schools: experiences within the science without borders program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Weller, Wivian
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Reis, Jéssica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670529
Resumo: The internationalization of higher education is a marker of universities in the contemporary world. In this process, academic mobility programs are central, representing the most visible aspect of internationalization. This article analyzes the academic mobility of students from the Science without Borders program who have studied in public high schools, especially the access of the students to the program, their international experiences, and projects for the future. The empirical research, carried out in a public university in the Midwest region of Brazil, consisted of two surveys and group discussions analyzed through the Documentary Method. Based on the results, we identified that social origin and school capital are dimensions that can hinder or deprive the participation of students from less favored classes in the access to student mobility programs. However, for students who were able to overcome these barriers, the contribution of the international experience goes beyond academic conquers and offers opportunities for the development of new projects for the future, both in the personal and professional fields.
id UNICAMP-18_ff99fc1950c563ed595670c65b9da29a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670529
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Student mobility of college students from former public high schools: experiences within the science without borders programMobilidade estudantil de universitários oriundos do ensino médio público: experiências com o programa ciência sem fronteirasMobilidade estudantil de universitários oriundos do ensino médio público: experiências com o programa ciência sem fronteirasAcademic mobilityPublic schoolGroup discussionDocumentary methodMobilidade acadêmicaEscola públicaGrupos de discussãoMétodo documentárioMobilidade acadêmicaEscola públicaGrupos de discussãoMétodo documentárioThe internationalization of higher education is a marker of universities in the contemporary world. In this process, academic mobility programs are central, representing the most visible aspect of internationalization. This article analyzes the academic mobility of students from the Science without Borders program who have studied in public high schools, especially the access of the students to the program, their international experiences, and projects for the future. The empirical research, carried out in a public university in the Midwest region of Brazil, consisted of two surveys and group discussions analyzed through the Documentary Method. Based on the results, we identified that social origin and school capital are dimensions that can hinder or deprive the participation of students from less favored classes in the access to student mobility programs. However, for students who were able to overcome these barriers, the contribution of the international experience goes beyond academic conquers and offers opportunities for the development of new projects for the future, both in the personal and professional fields.A internacionalização da educação superior é uma marca das universidades no mundo contemporâneo. Nesse processo, programas voltados à mobilidade acadêmica recebem centralidade, representando a faceta mais visível da internacionalização. O presente artigo analisa a mobilidade acadêmica de estudantes oriundos do ensino médio público no âmbito do programa Ciência sem Fronteiras, trazendo para a discussão o acesso ao programa, a experiência internacional e os projetos de futuro. A pesquisa foi conduzida em uma universidade pública da Região Centro-Oeste e consistiu na aplicação de dois surveys e na realização de grupos de discussão que foram analisados à luz do Método Documentário. Com base nos resultados, identificamos que a origem social e o capital escolar são dimensões que podem dificultar ou privar o acesso de estudantes de classes menos favorecidas em programas de mobilidade estudantil. Quando as barreiras são rompidas, as contribuições da experiência internacional ultrapassam os ganhos acadêmicos, possibilitando a abertura para novos projetos de futuro, tanto no campo pessoal quanto profissional.A internacionalização da educação superior é uma marca das universidades no mundo contemporâneo. Nesse processo, programas voltados à mobilidade acadêmica recebem centralidade, representando a faceta mais visível da internacionalização. O presente artigo analisa a mobilidade acadêmica de estudantes oriundos do ensino médio público no âmbito do programa Ciência sem Fronteiras, trazendo para a discussão o acesso ao programa, a experiência internacional e os projetos de futuro. A pesquisa foi conduzida em uma universidade pública da Região Centro-Oeste e consistiu na aplicação de dois surveys e na realização de grupos de discussão que foram analisados à luz do Método Documentário. Com base nos resultados, identificamos que a origem social e o capital escolar são dimensões que podem dificultar ou privar o acesso de estudantes de classes menos favorecidas em programas de mobilidade estudantil. Quando as barreiras são rompidas, as contribuições da experiência internacional ultrapassam os ganhos acadêmicos, possibilitando a abertura para novos projetos de futuro, tanto no campo pessoal quanto profissional.Universidade Estadual de Campinas2022-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670529Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210062Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210062Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202100621980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670529/29652https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670529/29653Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWeller, Wivian Reis, Jéssica 2022-12-07T13:44:35Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670529Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-12-07T13:44:35Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Student mobility of college students from former public high schools: experiences within the science without borders program
Mobilidade estudantil de universitários oriundos do ensino médio público: experiências com o programa ciência sem fronteiras
Mobilidade estudantil de universitários oriundos do ensino médio público: experiências com o programa ciência sem fronteiras
title Student mobility of college students from former public high schools: experiences within the science without borders program
spellingShingle Student mobility of college students from former public high schools: experiences within the science without borders program
Weller, Wivian
Academic mobility
Public school
Group discussion
Documentary method
Mobilidade acadêmica
Escola pública
Grupos de discussão
Método documentário
Mobilidade acadêmica
Escola pública
Grupos de discussão
Método documentário
title_short Student mobility of college students from former public high schools: experiences within the science without borders program
title_full Student mobility of college students from former public high schools: experiences within the science without borders program
title_fullStr Student mobility of college students from former public high schools: experiences within the science without borders program
title_full_unstemmed Student mobility of college students from former public high schools: experiences within the science without borders program
title_sort Student mobility of college students from former public high schools: experiences within the science without borders program
author Weller, Wivian
author_facet Weller, Wivian
Reis, Jéssica
author_role author
author2 Reis, Jéssica
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Weller, Wivian
Reis, Jéssica
dc.subject.por.fl_str_mv Academic mobility
Public school
Group discussion
Documentary method
Mobilidade acadêmica
Escola pública
Grupos de discussão
Método documentário
Mobilidade acadêmica
Escola pública
Grupos de discussão
Método documentário
topic Academic mobility
Public school
Group discussion
Documentary method
Mobilidade acadêmica
Escola pública
Grupos de discussão
Método documentário
Mobilidade acadêmica
Escola pública
Grupos de discussão
Método documentário
description The internationalization of higher education is a marker of universities in the contemporary world. In this process, academic mobility programs are central, representing the most visible aspect of internationalization. This article analyzes the academic mobility of students from the Science without Borders program who have studied in public high schools, especially the access of the students to the program, their international experiences, and projects for the future. The empirical research, carried out in a public university in the Midwest region of Brazil, consisted of two surveys and group discussions analyzed through the Documentary Method. Based on the results, we identified that social origin and school capital are dimensions that can hinder or deprive the participation of students from less favored classes in the access to student mobility programs. However, for students who were able to overcome these barriers, the contribution of the international experience goes beyond academic conquers and offers opportunities for the development of new projects for the future, both in the personal and professional fields.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670529
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670529
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670529/29652
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670529/29653
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210062
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210062
Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210062
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190138380288