Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1301 |
Resumo: | The social representations (SR) of wear in teaching are investigated according to the dimensional approach of Moscovici. Information was collected through interviews (N = 38) with a screenplay written based on runs of successive evocations raised in the previous phase of research on the wear in teaching. The interviews formed a corpus, analyzed for their contents with the aid of the software Alceste: the corpus symbolism pointed out the missing class family, education and appreciation of the classroom. Analysis of the data reveals an RS-centered recognition of teaching, moving between plans domestic, social and classroom. |
id |
UNICAMP-19_0ef03cd8831a54319f468e760439ab46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1301 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Social representations of work burnout from symbolism associated to teachingLas representaciones sociales del trabajo llevan a el simbolismo asociado a la enseñanzaAs representações sociais do desgaste no trabalho a partir dos simbolismos associados à docência.Teaching work. Wear teaching. Social representation.Representações SociaisEnseñanza. Use la enseñanza. La representación social.Representações SociaisTrabalho docente. Desgaste. Representação social.Representações Sociais The social representations (SR) of wear in teaching are investigated according to the dimensional approach of Moscovici. Information was collected through interviews (N = 38) with a screenplay written based on runs of successive evocations raised in the previous phase of research on the wear in teaching. The interviews formed a corpus, analyzed for their contents with the aid of the software Alceste: the corpus symbolism pointed out the missing class family, education and appreciation of the classroom. Analysis of the data reveals an RS-centered recognition of teaching, moving between plans domestic, social and classroom. O artigo analisa as representações sociais (RS) do desgaste no trabalho docente segundo a abordagem dimensional de Moscovici. As informações foram coletadas mediante entrevistas (N=38) com roteiro elaborado a partir de tiragens sucessivas das evocações levantadas em fase anterior de pesquisa sobre o desgaste na docência. As entrevistas formaram um corpus textual, analisado em seu conteúdo com o auxílio do software Alceste. O corpus simbolismo apontou as classes família ausente, valorização da educação e sala de aula. A análise das informações revela uma RS centrada no reconhecimento da docência que se desloca entre os planos doméstico, social e da sala de aula.Universidade Estadual de Campinas2013-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa empíricaapplication/pdfapplication/mswordhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/130110.20396/etd.v15i1.1301ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 179-200ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 179-200ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 179-2001676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1301/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1301/19446Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessRosso, Ademir JoséCamargo, Brígido de Vizeu2017-10-06T14:14:43Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1301Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:10.423339ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching Las representaciones sociales del trabajo llevan a el simbolismo asociado a la enseñanza As representações sociais do desgaste no trabalho a partir dos simbolismos associados à docência. |
title |
Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching |
spellingShingle |
Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching Rosso, Ademir José Teaching work. Wear teaching. Social representation. Representações Sociais Enseñanza. Use la enseñanza. La representación social. Representações Sociais Trabalho docente. Desgaste. Representação social. Representações Sociais |
title_short |
Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching |
title_full |
Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching |
title_fullStr |
Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching |
title_full_unstemmed |
Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching |
title_sort |
Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching |
author |
Rosso, Ademir José |
author_facet |
Rosso, Ademir José Camargo, Brígido de Vizeu |
author_role |
author |
author2 |
Camargo, Brígido de Vizeu |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosso, Ademir José Camargo, Brígido de Vizeu |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching work. Wear teaching. Social representation. Representações Sociais Enseñanza. Use la enseñanza. La representación social. Representações Sociais Trabalho docente. Desgaste. Representação social. Representações Sociais |
topic |
Teaching work. Wear teaching. Social representation. Representações Sociais Enseñanza. Use la enseñanza. La representación social. Representações Sociais Trabalho docente. Desgaste. Representação social. Representações Sociais |
description |
The social representations (SR) of wear in teaching are investigated according to the dimensional approach of Moscovici. Information was collected through interviews (N = 38) with a screenplay written based on runs of successive evocations raised in the previous phase of research on the wear in teaching. The interviews formed a corpus, analyzed for their contents with the aid of the software Alceste: the corpus symbolism pointed out the missing class family, education and appreciation of the classroom. Analysis of the data reveals an RS-centered recognition of teaching, moving between plans domestic, social and classroom. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-02-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa empírica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1301 10.20396/etd.v15i1.1301 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1301 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v15i1.1301 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1301/pdf https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1301/19446 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 179-200 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 179-200 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 179-200 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652870057984 |