Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosso, Ademir José
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Camargo, Brígido de Vizeu
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1301
Resumo:  The social representations (SR) of wear in teaching are investigated according to the dimensional approach of Moscovici. Information was collected through interviews (N = 38) with a screenplay written based on runs of successive evocations raised in the previous phase of research on the wear in teaching. The interviews formed a corpus, analyzed for their contents with the aid of the software Alceste: the corpus symbolism pointed out the missing class family, education and appreciation of the classroom. Analysis of the data reveals an RS-centered recognition of teaching, moving between plans domestic, social and classroom.
id UNICAMP-19_0ef03cd8831a54319f468e760439ab46
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1301
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Social representations of work burnout from symbolism associated to teachingLas representaciones sociales del trabajo llevan a el simbolismo asociado a la enseñanzaAs representações sociais do desgaste no trabalho a partir dos simbolismos associados à docência.Teaching work. Wear teaching. Social representation.Representações SociaisEnseñanza. Use la enseñanza. La representación social.Representações SociaisTrabalho docente. Desgaste. Representação social.Representações Sociais The social representations (SR) of wear in teaching are investigated according to the dimensional approach of Moscovici. Information was collected through interviews (N = 38) with a screenplay written based on runs of successive evocations raised in the previous phase of research on the wear in teaching. The interviews formed a corpus, analyzed for their contents with the aid of the software Alceste: the corpus symbolism pointed out the missing class family, education and appreciation of the classroom. Analysis of the data reveals an RS-centered recognition of teaching, moving between plans domestic, social and classroom. O artigo analisa as representações sociais (RS) do desgaste no trabalho docente segundo a abordagem dimensional de Moscovici. As informações foram coletadas mediante entrevistas (N=38) com roteiro elaborado a partir de tiragens sucessivas das evocações levantadas em fase anterior de pesquisa sobre o desgaste na docência. As entrevistas formaram um corpus textual, analisado em seu conteúdo com o auxílio do software Alceste. O corpus simbolismo apontou as classes família ausente, valorização da educação e sala de aula. A análise das informações revela uma RS centrada no reconhecimento da docência que se desloca entre os planos doméstico, social e da sala de aula.Universidade Estadual de Campinas2013-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa empíricaapplication/pdfapplication/mswordhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/130110.20396/etd.v15i1.1301ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 179-200ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 179-200ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 179-2001676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1301/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1301/19446Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessRosso, Ademir JoséCamargo, Brígido de Vizeu2017-10-06T14:14:43Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1301Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:10.423339ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching
Las representaciones sociales del trabajo llevan a el simbolismo asociado a la enseñanza
As representações sociais do desgaste no trabalho a partir dos simbolismos associados à docência.
title Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching
spellingShingle Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching
Rosso, Ademir José
Teaching work. Wear teaching. Social representation.
Representações Sociais
Enseñanza. Use la enseñanza. La representación social.
Representações Sociais
Trabalho docente. Desgaste. Representação social.
Representações Sociais
title_short Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching
title_full Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching
title_fullStr Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching
title_full_unstemmed Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching
title_sort Social representations of work burnout from symbolism associated to teaching
author Rosso, Ademir José
author_facet Rosso, Ademir José
Camargo, Brígido de Vizeu
author_role author
author2 Camargo, Brígido de Vizeu
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosso, Ademir José
Camargo, Brígido de Vizeu
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching work. Wear teaching. Social representation.
Representações Sociais
Enseñanza. Use la enseñanza. La representación social.
Representações Sociais
Trabalho docente. Desgaste. Representação social.
Representações Sociais
topic Teaching work. Wear teaching. Social representation.
Representações Sociais
Enseñanza. Use la enseñanza. La representación social.
Representações Sociais
Trabalho docente. Desgaste. Representação social.
Representações Sociais
description  The social representations (SR) of wear in teaching are investigated according to the dimensional approach of Moscovici. Information was collected through interviews (N = 38) with a screenplay written based on runs of successive evocations raised in the previous phase of research on the wear in teaching. The interviews formed a corpus, analyzed for their contents with the aid of the software Alceste: the corpus symbolism pointed out the missing class family, education and appreciation of the classroom. Analysis of the data reveals an RS-centered recognition of teaching, moving between plans domestic, social and classroom.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-02-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1301
10.20396/etd.v15i1.1301
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1301
identifier_str_mv 10.20396/etd.v15i1.1301
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1301/pdf
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1301/19446
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 179-200
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 179-200
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 179-200
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652870057984