The body present: an experience in dance-education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miller, Jussara
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1332
Resumo: The attention to one’s own body brings perception of the present time and the now. The experience of body present is the main objective of the proposals in the classroom shared here; therefore the Dance-Education takes place as a consequence of this assumption. The pedagogical proposals are developed with improvisation strategies as a means of investigation. In other words, it is not expected to get in the scope of the allegiance of the manageable body, the submissive body exercised, trained and built by discipline. As a matter of fact, the body present by self-listening, drafts a way from inside to outside, tuned with the outward to the inward and also with the inward to the within which generates a broad network of perceptions. The body present emerges from this listening to of the body and the relationships that become established the practitioner. The student recognizes the unit bodymind, the soma with its amplitude of sensibilities in order to deconstruct the body seated and stagnated in its convictions and stabilized habits.
id UNICAMP-19_18ad479423a565d2727b590c853e400e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1332
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling The body present: an experience in dance-educationEl cuerpo presente: una experiencia sobre danza-educaciónO corpo presente: uma experiência sobre dança-educaçãoDance-Education. Klauss Vianna technique. Body and education.Danza-Educación. Técnica Klauss Vianna. Cuerpo y educación.Dança - Educação. Técnica Klauss Vianna. Corpo e educação.EducaçãoThe attention to one’s own body brings perception of the present time and the now. The experience of body present is the main objective of the proposals in the classroom shared here; therefore the Dance-Education takes place as a consequence of this assumption. The pedagogical proposals are developed with improvisation strategies as a means of investigation. In other words, it is not expected to get in the scope of the allegiance of the manageable body, the submissive body exercised, trained and built by discipline. As a matter of fact, the body present by self-listening, drafts a way from inside to outside, tuned with the outward to the inward and also with the inward to the within which generates a broad network of perceptions. The body present emerges from this listening to of the body and the relationships that become established the practitioner. The student recognizes the unit bodymind, the soma with its amplitude of sensibilities in order to deconstruct the body seated and stagnated in its convictions and stabilized habits.La atención al propio cuerpo establece la percepción del presente, el aquí y ahora. La experiencia del cuerpo presente es el objetivo de las propuestas hechas en clase y que aprovecho para compartir. La Danza-Educación sucede como consecuencia de esta premisa. Las propuestas pedagógicas se desarrollan de acuerdo a la estrategia de la improvisación, teniendo en cuenta el carácter de la investigación, es decir, no está centrada bajo la obediencia del cuerpo o el cuerpo dócil y sumiso aún que ejercido, entrenado y fabricado por la disciplina, pero el cuerpo presente, a través de la escucha de si mismo. Descubreindo un camino de adentro hacia afuera, en sintonía con el exterior y en el interior-interior, creando así una gran red de percepciones. El cuerpo presente surge de la escucha al cuerpo y se realiza a través de las relaciones establecidas en la experiencia de los estudiantes, que reconocem la unidad cuerpo-mente, el soma, con su gama de sensibilidades de deconstruir el cuerpo sentado y estancado en sus convicciones y estabilizaciones.A atenção ao próprio corpo instaura a percepção do tempo presente, o aqui e agora. A experiência do corpo presente é o objetivo primeiro das proposições de sala de aula aqui compartilhadas, portanto a Dança-Educação acontece em consequência dessa premissa. As propostas pedagógicas são desenvolvidas com a estratégia da improvisação em caráter de investigação, ou seja, não se entra no âmbito da obediência do corpo dócil, do corpo submisso exercitado, adestrado e fabricado pela disciplina, mas sim do corpo presente, na escuta de si, que traça um caminho de dentro para fora, em sintonia com o de fora para dentro e com o de dentro para dentro, criando, assim, uma ampla rede de percepções. O corpo presente emerge da escuta do corpo e das relações que se estabelecem na prática do aluno em experiência, que reconhece a unidade corpomente, o soma, com a sua abrangência de sensibilidades para desconstruir o corpo sentado e estagnado em suas convicções e estabilizações.Universidade Estadual de Campinas2014-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa empíricaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/133210.20396/etd.v16i1.1332ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 100-114ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 100-114ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 100-1141676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1332/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMiller, Jussara2017-10-10T10:50:48Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1332Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:12.283461ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The body present: an experience in dance-education
El cuerpo presente: una experiencia sobre danza-educación
O corpo presente: uma experiência sobre dança-educação
title The body present: an experience in dance-education
spellingShingle The body present: an experience in dance-education
Miller, Jussara
Dance-Education. Klauss Vianna technique. Body and education.
Danza-Educación. Técnica Klauss Vianna. Cuerpo y educación.
Dança - Educação. Técnica Klauss Vianna. Corpo e educação.
Educação
title_short The body present: an experience in dance-education
title_full The body present: an experience in dance-education
title_fullStr The body present: an experience in dance-education
title_full_unstemmed The body present: an experience in dance-education
title_sort The body present: an experience in dance-education
author Miller, Jussara
author_facet Miller, Jussara
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miller, Jussara
dc.subject.por.fl_str_mv Dance-Education. Klauss Vianna technique. Body and education.
Danza-Educación. Técnica Klauss Vianna. Cuerpo y educación.
Dança - Educação. Técnica Klauss Vianna. Corpo e educação.
Educação
topic Dance-Education. Klauss Vianna technique. Body and education.
Danza-Educación. Técnica Klauss Vianna. Cuerpo y educación.
Dança - Educação. Técnica Klauss Vianna. Corpo e educação.
Educação
description The attention to one’s own body brings perception of the present time and the now. The experience of body present is the main objective of the proposals in the classroom shared here; therefore the Dance-Education takes place as a consequence of this assumption. The pedagogical proposals are developed with improvisation strategies as a means of investigation. In other words, it is not expected to get in the scope of the allegiance of the manageable body, the submissive body exercised, trained and built by discipline. As a matter of fact, the body present by self-listening, drafts a way from inside to outside, tuned with the outward to the inward and also with the inward to the within which generates a broad network of perceptions. The body present emerges from this listening to of the body and the relationships that become established the practitioner. The student recognizes the unit bodymind, the soma with its amplitude of sensibilities in order to deconstruct the body seated and stagnated in its convictions and stabilized habits.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1332
10.20396/etd.v16i1.1332
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1332
identifier_str_mv 10.20396/etd.v16i1.1332
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1332/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 100-114
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 100-114
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 100-114
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652956041216