The body present: an experience in dance-education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1332 |
Resumo: | The attention to one’s own body brings perception of the present time and the now. The experience of body present is the main objective of the proposals in the classroom shared here; therefore the Dance-Education takes place as a consequence of this assumption. The pedagogical proposals are developed with improvisation strategies as a means of investigation. In other words, it is not expected to get in the scope of the allegiance of the manageable body, the submissive body exercised, trained and built by discipline. As a matter of fact, the body present by self-listening, drafts a way from inside to outside, tuned with the outward to the inward and also with the inward to the within which generates a broad network of perceptions. The body present emerges from this listening to of the body and the relationships that become established the practitioner. The student recognizes the unit bodymind, the soma with its amplitude of sensibilities in order to deconstruct the body seated and stagnated in its convictions and stabilized habits. |
id |
UNICAMP-19_18ad479423a565d2727b590c853e400e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1332 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
The body present: an experience in dance-educationEl cuerpo presente: una experiencia sobre danza-educaciónO corpo presente: uma experiência sobre dança-educaçãoDance-Education. Klauss Vianna technique. Body and education.Danza-Educación. Técnica Klauss Vianna. Cuerpo y educación.Dança - Educação. Técnica Klauss Vianna. Corpo e educação.EducaçãoThe attention to one’s own body brings perception of the present time and the now. The experience of body present is the main objective of the proposals in the classroom shared here; therefore the Dance-Education takes place as a consequence of this assumption. The pedagogical proposals are developed with improvisation strategies as a means of investigation. In other words, it is not expected to get in the scope of the allegiance of the manageable body, the submissive body exercised, trained and built by discipline. As a matter of fact, the body present by self-listening, drafts a way from inside to outside, tuned with the outward to the inward and also with the inward to the within which generates a broad network of perceptions. The body present emerges from this listening to of the body and the relationships that become established the practitioner. The student recognizes the unit bodymind, the soma with its amplitude of sensibilities in order to deconstruct the body seated and stagnated in its convictions and stabilized habits.La atención al propio cuerpo establece la percepción del presente, el aquí y ahora. La experiencia del cuerpo presente es el objetivo de las propuestas hechas en clase y que aprovecho para compartir. La Danza-Educación sucede como consecuencia de esta premisa. Las propuestas pedagógicas se desarrollan de acuerdo a la estrategia de la improvisación, teniendo en cuenta el carácter de la investigación, es decir, no está centrada bajo la obediencia del cuerpo o el cuerpo dócil y sumiso aún que ejercido, entrenado y fabricado por la disciplina, pero el cuerpo presente, a través de la escucha de si mismo. Descubreindo un camino de adentro hacia afuera, en sintonía con el exterior y en el interior-interior, creando así una gran red de percepciones. El cuerpo presente surge de la escucha al cuerpo y se realiza a través de las relaciones establecidas en la experiencia de los estudiantes, que reconocem la unidad cuerpo-mente, el soma, con su gama de sensibilidades de deconstruir el cuerpo sentado y estancado en sus convicciones y estabilizaciones.A atenção ao próprio corpo instaura a percepção do tempo presente, o aqui e agora. A experiência do corpo presente é o objetivo primeiro das proposições de sala de aula aqui compartilhadas, portanto a Dança-Educação acontece em consequência dessa premissa. As propostas pedagógicas são desenvolvidas com a estratégia da improvisação em caráter de investigação, ou seja, não se entra no âmbito da obediência do corpo dócil, do corpo submisso exercitado, adestrado e fabricado pela disciplina, mas sim do corpo presente, na escuta de si, que traça um caminho de dentro para fora, em sintonia com o de fora para dentro e com o de dentro para dentro, criando, assim, uma ampla rede de percepções. O corpo presente emerge da escuta do corpo e das relações que se estabelecem na prática do aluno em experiência, que reconhece a unidade corpomente, o soma, com a sua abrangência de sensibilidades para desconstruir o corpo sentado e estagnado em suas convicções e estabilizações.Universidade Estadual de Campinas2014-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa empíricaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/133210.20396/etd.v16i1.1332ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 100-114ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 100-114ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 100-1141676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1332/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMiller, Jussara2017-10-10T10:50:48Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1332Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:12.283461ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The body present: an experience in dance-education El cuerpo presente: una experiencia sobre danza-educación O corpo presente: uma experiência sobre dança-educação |
title |
The body present: an experience in dance-education |
spellingShingle |
The body present: an experience in dance-education Miller, Jussara Dance-Education. Klauss Vianna technique. Body and education. Danza-Educación. Técnica Klauss Vianna. Cuerpo y educación. Dança - Educação. Técnica Klauss Vianna. Corpo e educação. Educação |
title_short |
The body present: an experience in dance-education |
title_full |
The body present: an experience in dance-education |
title_fullStr |
The body present: an experience in dance-education |
title_full_unstemmed |
The body present: an experience in dance-education |
title_sort |
The body present: an experience in dance-education |
author |
Miller, Jussara |
author_facet |
Miller, Jussara |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miller, Jussara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dance-Education. Klauss Vianna technique. Body and education. Danza-Educación. Técnica Klauss Vianna. Cuerpo y educación. Dança - Educação. Técnica Klauss Vianna. Corpo e educação. Educação |
topic |
Dance-Education. Klauss Vianna technique. Body and education. Danza-Educación. Técnica Klauss Vianna. Cuerpo y educación. Dança - Educação. Técnica Klauss Vianna. Corpo e educação. Educação |
description |
The attention to one’s own body brings perception of the present time and the now. The experience of body present is the main objective of the proposals in the classroom shared here; therefore the Dance-Education takes place as a consequence of this assumption. The pedagogical proposals are developed with improvisation strategies as a means of investigation. In other words, it is not expected to get in the scope of the allegiance of the manageable body, the submissive body exercised, trained and built by discipline. As a matter of fact, the body present by self-listening, drafts a way from inside to outside, tuned with the outward to the inward and also with the inward to the within which generates a broad network of perceptions. The body present emerges from this listening to of the body and the relationships that become established the practitioner. The student recognizes the unit bodymind, the soma with its amplitude of sensibilities in order to deconstruct the body seated and stagnated in its convictions and stabilized habits. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa empírica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1332 10.20396/etd.v16i1.1332 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1332 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v16i1.1332 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1332/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 100-114 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 100-114 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 100-114 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652956041216 |