DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1249 |
Resumo: | This essay is an attempt to set up an ontology of the Philosophy class, according to the deleuzian definition of philosophy, understood as "the art of making, inventing, creating concepts", within the specificity of the theme of difference and repetition. This perspective is outlined for high school, from the development of the same lesson plan for various groups of the same grade level. The challenge lies in the problem of creating difference, as teaching practice - the class - even when there is repetition of a lesson plan in a given mandatory curriculum. This is about creating a cartographic plan for the Philosophy class, mapping the activity of thinking as an act of invention, of differences, of becomings and of events. |
id |
UNICAMP-19_24bebf878eb3166b9a2fe86878cb56b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1249 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCEDeleuze: hacia una ontología de la clase de filosofíaDeleuze: por uma ontologia da aula de filosofia repetição cria diferençaClass. Creation. Difference (Philosophy). Philosophy.Clase. Creación. Diferencia (Filosofía). Filosofía.Aula. Criação. Diferença (Filosofia). Filosofia.Educação This essay is an attempt to set up an ontology of the Philosophy class, according to the deleuzian definition of philosophy, understood as "the art of making, inventing, creating concepts", within the specificity of the theme of difference and repetition. This perspective is outlined for high school, from the development of the same lesson plan for various groups of the same grade level. The challenge lies in the problem of creating difference, as teaching practice - the class - even when there is repetition of a lesson plan in a given mandatory curriculum. This is about creating a cartographic plan for the Philosophy class, mapping the activity of thinking as an act of invention, of differences, of becomings and of events. O presente ensaio corresponde à tentativa de constituição de uma ontologia da Aula de Filosofia, a partir da definição elaborada por Deleuze sobre a filosofia, entendida como “a arte de formar, de inventar, de fabricar conceitos”, dentro da especificidade do tema da diferença e repetição. Perspectiva traçada no âmbito do ensino médio quanto ao desenvolvimento de um mesmo plano de aula para várias turmas de uma mesma série. O desafio situa-se no problema da criação da diferença, quanto à prática da docência – a aula –, mesmo tendo a repetição de um plano de aula, para atender à obrigatoriedade de uma proposta curricular. Trata-se de criar um plano cartográfico para Aula de filosofia, mapeando a atividade de pensamento como ato de invenção, de diferenças, de devires e de acontecimentos. Universidade Estadual de Campinas2010-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/124910.20396/etd.v14i1.1249ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 235-250ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 235-250ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 235-2501676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1249/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Marcos Ribeiro de2017-10-02T14:58:53Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1249Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:07.357433ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE Deleuze: hacia una ontología de la clase de filosofía Deleuze: por uma ontologia da aula de filosofia repetição cria diferença |
title |
DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE |
spellingShingle |
DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE Santana, Marcos Ribeiro de Class. Creation. Difference (Philosophy). Philosophy. Clase. Creación. Diferencia (Filosofía). Filosofía. Aula. Criação. Diferença (Filosofia). Filosofia. Educação |
title_short |
DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE |
title_full |
DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE |
title_fullStr |
DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE |
title_full_unstemmed |
DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE |
title_sort |
DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE |
author |
Santana, Marcos Ribeiro de |
author_facet |
Santana, Marcos Ribeiro de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Marcos Ribeiro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Class. Creation. Difference (Philosophy). Philosophy. Clase. Creación. Diferencia (Filosofía). Filosofía. Aula. Criação. Diferença (Filosofia). Filosofia. Educação |
topic |
Class. Creation. Difference (Philosophy). Philosophy. Clase. Creación. Diferencia (Filosofía). Filosofía. Aula. Criação. Diferença (Filosofia). Filosofia. Educação |
description |
This essay is an attempt to set up an ontology of the Philosophy class, according to the deleuzian definition of philosophy, understood as "the art of making, inventing, creating concepts", within the specificity of the theme of difference and repetition. This perspective is outlined for high school, from the development of the same lesson plan for various groups of the same grade level. The challenge lies in the problem of creating difference, as teaching practice - the class - even when there is repetition of a lesson plan in a given mandatory curriculum. This is about creating a cartographic plan for the Philosophy class, mapping the activity of thinking as an act of invention, of differences, of becomings and of events. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-11-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1249 10.20396/etd.v14i1.1249 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1249 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v14i1.1249 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1249/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 235-250 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 235-250 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 235-250 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652474744832 |