Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666114 |
Resumo: | This essay aims to discuss some contributions of the Capabilities Approach proposed by the American philosopher Martha Nussbaum for contemporary education. It is understood that the philosophical and normative foundation of this approach, which is based on a concept of human dignity supported by a conception of basic social justice, presents relevant challenges for the educational field in view of the need to establish efforts so that the development is human and not only economic. The essay's conclusions state three main contributions: i) that education should be thought of with plural goals and objectives, which can interact with the multiple core capabilities; ii) education as a space for the development of practical reason, in which subjects have at their disposal the conditions to take control of their own lives, with autonomy, critical thinking, and imagination; and iii), education and its social function, which, beyond the individual development of subjects, needs to promote social justice, based on universal citizenship. |
id |
UNICAMP-19_3cfa1225ee2d7769c78953d094826a18 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666114 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary educationContribucciones del enfoque de las capacidades de Martha Nussbaum para la educación contemporaneaContribuições do enfoque das capacidades de Martha Nussbaum para a educação contemporânea Enfoque de las capacidadesEducaciónDesarrollo humanoMartha NussbaumEnfoque das capacidadesEducaçãoDesenvolvimento humanoMartha NussbaumCapabilities approachEducationHuman developmentMartha NussbaumThis essay aims to discuss some contributions of the Capabilities Approach proposed by the American philosopher Martha Nussbaum for contemporary education. It is understood that the philosophical and normative foundation of this approach, which is based on a concept of human dignity supported by a conception of basic social justice, presents relevant challenges for the educational field in view of the need to establish efforts so that the development is human and not only economic. The essay's conclusions state three main contributions: i) that education should be thought of with plural goals and objectives, which can interact with the multiple core capabilities; ii) education as a space for the development of practical reason, in which subjects have at their disposal the conditions to take control of their own lives, with autonomy, critical thinking, and imagination; and iii), education and its social function, which, beyond the individual development of subjects, needs to promote social justice, based on universal citizenship.Este ensayo tiene como objetivo discutir algunas contribuciones del Enfoque de las Capacidades propuesto por la filósofa norteamericana Martha Nussbaum para la educación contemporánea. Se comprende que la fundamentación filosófica y normativa del referido enfoque, que tiene como base un concepto de dignidad humana amparado en una concepción de justicia social básica, presenta desafíos pertinentes para el campo educacional ante la necesidad de establecer esfuerzos para que el desarrollo sea humano y no solamente económico. Las conclusiones del ensayo afirman tres contribuciones principales: i) que la educación sea pensada con metas y objetivos plurales, que puedan interactuar con la múltiples capacidades centrales; ii) educación como espacio de desarrollo de la razón práctica, en que los sujetos tengan a la disposición condiciones de asumir el control de sus proprias vidas, con autonomía, pensamiento crítico e imaginación; y iii), la educación y su función social, para que además del desarrollo individual de los sujetos, precisa promover la justicia social, a partir de la ciudadanía universal.Este ensaio tem como objetivo discutir algumas contribuições do Enfoque das Capacidades proposto pela filósofa norte americana Martha Nussbaum para a educação contemporânea. Compreende-se que a fundamentação filosófica e normativa do referido enfoque, que tem como base um conceito de dignidade humana amparado numa concepção de justiça social básica apresenta desafios pertinentes para o campo educacional diante da necessidade de estabelecer esforços para que o desenvolvimento seja humano e não somente econômico. As conclusões do ensaio afirmam três contribuições principais: i) que a educação seja pensada com metas e objetivos plurais, que possam interagir com as múltiplas capacidades centrais; ii) educação como espaço de desenvolvimento da razão prática, em que os sujeitos tenham à disposição condições de assumir o controle de suas próprias vidas, com autonomia, pensamento crítico e imaginação; e iii), a educação e sua função social, que para além do desenvolvimento individual dos sujeitos, precisa promover a justiça social, a partir da cidadania universal. Universidade Estadual de Campinas2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866611410.20396/etd.v25i00.8666114ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023028ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023028ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230281676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666114/32246Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrevisol, Marcio GiustiCentenaro, Júnor Bufon2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666114Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education Contribucciones del enfoque de las capacidades de Martha Nussbaum para la educación contemporanea Contribuições do enfoque das capacidades de Martha Nussbaum para a educação contemporânea |
title |
Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education |
spellingShingle |
Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education Trevisol, Marcio Giusti Enfoque de las capacidades Educación Desarrollo humano Martha Nussbaum Enfoque das capacidades Educação Desenvolvimento humano Martha Nussbaum Capabilities approach Education Human development Martha Nussbaum |
title_short |
Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education |
title_full |
Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education |
title_fullStr |
Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education |
title_full_unstemmed |
Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education |
title_sort |
Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education |
author |
Trevisol, Marcio Giusti |
author_facet |
Trevisol, Marcio Giusti Centenaro, Júnor Bufon |
author_role |
author |
author2 |
Centenaro, Júnor Bufon |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trevisol, Marcio Giusti Centenaro, Júnor Bufon |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfoque de las capacidades Educación Desarrollo humano Martha Nussbaum Enfoque das capacidades Educação Desenvolvimento humano Martha Nussbaum Capabilities approach Education Human development Martha Nussbaum |
topic |
Enfoque de las capacidades Educación Desarrollo humano Martha Nussbaum Enfoque das capacidades Educação Desenvolvimento humano Martha Nussbaum Capabilities approach Education Human development Martha Nussbaum |
description |
This essay aims to discuss some contributions of the Capabilities Approach proposed by the American philosopher Martha Nussbaum for contemporary education. It is understood that the philosophical and normative foundation of this approach, which is based on a concept of human dignity supported by a conception of basic social justice, presents relevant challenges for the educational field in view of the need to establish efforts so that the development is human and not only economic. The essay's conclusions state three main contributions: i) that education should be thought of with plural goals and objectives, which can interact with the multiple core capabilities; ii) education as a space for the development of practical reason, in which subjects have at their disposal the conditions to take control of their own lives, with autonomy, critical thinking, and imagination; and iii), education and its social function, which, beyond the individual development of subjects, needs to promote social justice, based on universal citizenship. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666114 10.20396/etd.v25i00.8666114 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666114 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v25i00.8666114 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666114/32246 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023028 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023028 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023028 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649265053696 |