Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trevisol, Marcio Giusti
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Centenaro, Júnor Bufon
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666114
Resumo: This essay aims to discuss some contributions of the Capabilities Approach proposed by the American philosopher Martha Nussbaum for contemporary education. It is understood that the philosophical and normative foundation of this approach, which is based on a concept of human dignity supported by a conception of basic social justice, presents relevant challenges for the educational field in view of the need to establish efforts so that the development is human and not only economic. The essay's conclusions state three main contributions: i) that education should be thought of with plural goals and objectives, which can interact with the multiple core capabilities; ii) education as a space for the development of practical reason, in which subjects have at their disposal the conditions to take control of their own lives, with autonomy, critical thinking, and imagination; and iii), education and its social function, which, beyond the individual development of subjects, needs to promote social justice, based on universal citizenship.
id UNICAMP-19_3cfa1225ee2d7769c78953d094826a18
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666114
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary educationContribucciones del enfoque de las capacidades de Martha Nussbaum para la educación contemporaneaContribuições do enfoque das capacidades de Martha Nussbaum para a educação contemporânea Enfoque de las capacidadesEducaciónDesarrollo humanoMartha NussbaumEnfoque das capacidadesEducaçãoDesenvolvimento humanoMartha NussbaumCapabilities approachEducationHuman developmentMartha NussbaumThis essay aims to discuss some contributions of the Capabilities Approach proposed by the American philosopher Martha Nussbaum for contemporary education. It is understood that the philosophical and normative foundation of this approach, which is based on a concept of human dignity supported by a conception of basic social justice, presents relevant challenges for the educational field in view of the need to establish efforts so that the development is human and not only economic. The essay's conclusions state three main contributions: i) that education should be thought of with plural goals and objectives, which can interact with the multiple core capabilities; ii) education as a space for the development of practical reason, in which subjects have at their disposal the conditions to take control of their own lives, with autonomy, critical thinking, and imagination; and iii), education and its social function, which, beyond the individual development of subjects, needs to promote social justice, based on universal citizenship.Este ensayo tiene como objetivo discutir algunas contribuciones del Enfoque de las Capacidades propuesto por la filósofa norteamericana Martha Nussbaum para la educación contemporánea. Se comprende que la fundamentación filosófica y normativa del referido enfoque, que tiene como base un concepto de dignidad humana amparado en una concepción de justicia social básica, presenta desafíos pertinentes para el campo educacional ante la necesidad de establecer esfuerzos para que el desarrollo sea humano y no solamente económico. Las conclusiones del ensayo afirman tres contribuciones principales: i) que la educación sea pensada con metas y objetivos plurales, que puedan interactuar  con la múltiples capacidades centrales; ii) educación como espacio de desarrollo de la razón práctica, en que los sujetos tengan a la disposición condiciones de asumir el control de sus proprias vidas, con autonomía, pensamiento crítico e imaginación; y iii), la educación y su función social, para que además del desarrollo individual de los sujetos, precisa promover la justicia social, a partir de la ciudadanía universal.Este ensaio tem como objetivo discutir algumas contribuições do Enfoque das Capacidades proposto pela filósofa norte americana Martha Nussbaum para a educação contemporânea. Compreende-se que a fundamentação filosófica e normativa do referido enfoque, que tem como base um conceito de dignidade humana amparado numa concepção de justiça social básica apresenta desafios pertinentes para o campo educacional diante da necessidade de estabelecer esforços para que o desenvolvimento seja humano e não somente econômico. As conclusões do ensaio afirmam três contribuições principais: i) que a educação seja pensada com metas e objetivos plurais, que possam interagir com as múltiplas capacidades centrais; ii) educação como espaço de desenvolvimento da razão prática, em que os sujeitos tenham à disposição condições de assumir o controle de suas próprias vidas, com autonomia, pensamento crítico e imaginação; e iii), a educação e sua função social, que para além do desenvolvimento individual dos sujeitos, precisa promover a justiça social, a partir da cidadania universal.  Universidade Estadual de Campinas2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866611410.20396/etd.v25i00.8666114ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023028ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023028ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230281676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666114/32246Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrevisol, Marcio GiustiCentenaro, Júnor Bufon2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666114Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education
Contribucciones del enfoque de las capacidades de Martha Nussbaum para la educación contemporanea
Contribuições do enfoque das capacidades de Martha Nussbaum para a educação contemporânea
title Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education
spellingShingle Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education
Trevisol, Marcio Giusti
Enfoque de las capacidades
Educación
Desarrollo humano
Martha Nussbaum
Enfoque das capacidades
Educação
Desenvolvimento humano
Martha Nussbaum
Capabilities approach
Education
Human development
Martha Nussbaum
title_short Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education
title_full Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education
title_fullStr Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education
title_full_unstemmed Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education
title_sort Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education
author Trevisol, Marcio Giusti
author_facet Trevisol, Marcio Giusti
Centenaro, Júnor Bufon
author_role author
author2 Centenaro, Júnor Bufon
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trevisol, Marcio Giusti
Centenaro, Júnor Bufon
dc.subject.por.fl_str_mv Enfoque de las capacidades
Educación
Desarrollo humano
Martha Nussbaum
Enfoque das capacidades
Educação
Desenvolvimento humano
Martha Nussbaum
Capabilities approach
Education
Human development
Martha Nussbaum
topic Enfoque de las capacidades
Educación
Desarrollo humano
Martha Nussbaum
Enfoque das capacidades
Educação
Desenvolvimento humano
Martha Nussbaum
Capabilities approach
Education
Human development
Martha Nussbaum
description This essay aims to discuss some contributions of the Capabilities Approach proposed by the American philosopher Martha Nussbaum for contemporary education. It is understood that the philosophical and normative foundation of this approach, which is based on a concept of human dignity supported by a conception of basic social justice, presents relevant challenges for the educational field in view of the need to establish efforts so that the development is human and not only economic. The essay's conclusions state three main contributions: i) that education should be thought of with plural goals and objectives, which can interact with the multiple core capabilities; ii) education as a space for the development of practical reason, in which subjects have at their disposal the conditions to take control of their own lives, with autonomy, critical thinking, and imagination; and iii), education and its social function, which, beyond the individual development of subjects, needs to promote social justice, based on universal citizenship.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666114
10.20396/etd.v25i00.8666114
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666114
identifier_str_mv 10.20396/etd.v25i00.8666114
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666114/32246
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023028
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023028
ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023028
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649265053696