Cosmopolitan teacher: the social actions of internationalization in graduate programs

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Pablo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Heinzle, Marcia Regina Selpa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658308
Resumo: This qualitative research, guided by the Weberian comprehensive method, aimed to understand the teacher's role in the internationalization process in the stricto sensu Graduate Programs of a municipal public institution of higher education. For this, we seek to characterize the actions of teachers, as well as apprehend their reasons, in the internationalization process. Regarding the theoretical framework, the studies of Knight, Sanderson, among others, supported the analysis of the empirical material. Regarding the instruments for data generation and research sources, we conducted analysis of documents from public archives and semi-structured interviews with four teachers linked to the institution. The results indicated, in the teachers' performance, intellectual production, academic-scientific exchange, intercultural management and internationalization of the curriculum, as types of rational action in purpose and values. In view of this, we understand that the role of postgraduate teachers is shaped by their cosmopolitan role in the process of intra-institutional internationalization.
id UNICAMP-19_446b0e3b69abd8b3e6fc38501515b7bd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658308
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Cosmopolitan teacher: the social actions of internationalization in graduate programs Professor de cosmopolita: acciones sociales de la internacionalización en programas de graduadoProfessor cosmopolita: as ações sociais de internacionalização nos programas de pós-graduação stricto sensuInternalicionalizacionPosgraduacionProfessor cosmopolitaAccion socialProfessor cosmopolitaInternalizaçãoPós-GraduaçãoAção socialInternationalizationPostgraduateCosmopolitan teacherSocial actionThis qualitative research, guided by the Weberian comprehensive method, aimed to understand the teacher's role in the internationalization process in the stricto sensu Graduate Programs of a municipal public institution of higher education. For this, we seek to characterize the actions of teachers, as well as apprehend their reasons, in the internationalization process. Regarding the theoretical framework, the studies of Knight, Sanderson, among others, supported the analysis of the empirical material. Regarding the instruments for data generation and research sources, we conducted analysis of documents from public archives and semi-structured interviews with four teachers linked to the institution. The results indicated, in the teachers' performance, intellectual production, academic-scientific exchange, intercultural management and internationalization of the curriculum, as types of rational action in purpose and values. In view of this, we understand that the role of postgraduate teachers is shaped by their cosmopolitan role in the process of intra-institutional internationalization.Esta investigación cualitativa, guiada por el método integral weberiano, tenía como objetivo comprender el papel del docente en el proceso de internacionalización en los Programas de Posgrado stricto sensu de una institución pública municipal de educación superior. Para ello, buscamos caracterizar las acciones de los docentes, así como comprender sus razones, en el proceso de internacionalización. Con respecto al marco teórico, los estudios de Knight, Sanderson, entre otros, respaldaron el análisis del material empírico. Con respecto a los instrumentos para la generación de datos y fuentes de investigación, realizamos análisis de documentos de archivos públicos y entrevistas semiestructuradas con cuatro docentes vinculados a la institución. Los resultados indicaron, en el desempeño de los docentes, la producción intelectual, el intercambio académico-científico, la gestión intercultural y la internacionalización del currículo, como tipos de acción racional en propósito y valores. En vista de esto, entendemos que el papel de los docentes de posgrado está conformado por su papel cosmopolita en el proceso de internacionalización intrainstitucional.Esta pesquisa qualitativa, orientada pelo método compreensivo weberiano, objetivou compreender o papel do professor no processo de internacionalização nos Programas de Pós-Graduação stricto sensu de uma instituição pública municipal de ensino superior. Para isso, buscamos caracterizar as ações dos professores, bem como apreender suas razões, no processo de internacionalização. Em relação ao marco teórico, os estudos de Knight, Sanderson, entre outros, sustentaram a análise do material empírico. Quanto aos instrumentos para geração de dados e às fontes de pesquisa, realizamos análise de documentos de arquivos públicos e entrevista semiestruturada com quatro professores vinculados à instituição. Os resultados indicaram, na atuação dos professores, a produção intelectual, o intercâmbio acadêmico-científico, a gestão intercultural e a internacionalização do currículo, como tipos de ação racional em finalidade e em valores. À vista disso, compreendemos que o papel do professor da pós-graduação se configura por seu protagonismo cosmopolita no processo de internacionalização intrainstitucional.Universidade Estadual de Campinas2020-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865830810.20396/etd.v22i3.8658308ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 3 (2020): A Internacionalização na educação superior: pressupostos, significados e impactos; 694-711ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 3 (2020): Internationalization in higher education: assumptions, meanings and impacts; 694-711ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 3 (2020): Internacionalización en la educación superior: supuestos, significados e impactos; 694-7111676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658308/22976Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, PabloHeinzle, Marcia Regina Selpa2020-09-02T15:56:27Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658308Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:34.828589ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cosmopolitan teacher: the social actions of internationalization in graduate programs
Professor de cosmopolita: acciones sociales de la internacionalización en programas de graduado
Professor cosmopolita: as ações sociais de internacionalização nos programas de pós-graduação stricto sensu
title Cosmopolitan teacher: the social actions of internationalization in graduate programs
spellingShingle Cosmopolitan teacher: the social actions of internationalization in graduate programs
Pereira, Pablo
Internalicionalizacion
Posgraduacion
Professor cosmopolita
Accion social
Professor cosmopolita
Internalização
Pós-Graduação
Ação social
Internationalization
Postgraduate
Cosmopolitan teacher
Social action
title_short Cosmopolitan teacher: the social actions of internationalization in graduate programs
title_full Cosmopolitan teacher: the social actions of internationalization in graduate programs
title_fullStr Cosmopolitan teacher: the social actions of internationalization in graduate programs
title_full_unstemmed Cosmopolitan teacher: the social actions of internationalization in graduate programs
title_sort Cosmopolitan teacher: the social actions of internationalization in graduate programs
author Pereira, Pablo
author_facet Pereira, Pablo
Heinzle, Marcia Regina Selpa
author_role author
author2 Heinzle, Marcia Regina Selpa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Pablo
Heinzle, Marcia Regina Selpa
dc.subject.por.fl_str_mv Internalicionalizacion
Posgraduacion
Professor cosmopolita
Accion social
Professor cosmopolita
Internalização
Pós-Graduação
Ação social
Internationalization
Postgraduate
Cosmopolitan teacher
Social action
topic Internalicionalizacion
Posgraduacion
Professor cosmopolita
Accion social
Professor cosmopolita
Internalização
Pós-Graduação
Ação social
Internationalization
Postgraduate
Cosmopolitan teacher
Social action
description This qualitative research, guided by the Weberian comprehensive method, aimed to understand the teacher's role in the internationalization process in the stricto sensu Graduate Programs of a municipal public institution of higher education. For this, we seek to characterize the actions of teachers, as well as apprehend their reasons, in the internationalization process. Regarding the theoretical framework, the studies of Knight, Sanderson, among others, supported the analysis of the empirical material. Regarding the instruments for data generation and research sources, we conducted analysis of documents from public archives and semi-structured interviews with four teachers linked to the institution. The results indicated, in the teachers' performance, intellectual production, academic-scientific exchange, intercultural management and internationalization of the curriculum, as types of rational action in purpose and values. In view of this, we understand that the role of postgraduate teachers is shaped by their cosmopolitan role in the process of intra-institutional internationalization.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658308
10.20396/etd.v22i3.8658308
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658308
identifier_str_mv 10.20396/etd.v22i3.8658308
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658308/22976
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 3 (2020): A Internacionalização na educação superior: pressupostos, significados e impactos; 694-711
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 3 (2020): Internationalization in higher education: assumptions, meanings and impacts; 694-711
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 3 (2020): Internacionalización en la educación superior: supuestos, significados e impactos; 694-711
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654933655552