Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1178 |
Resumo: | Responding to papers by Michelle Massé and Marshall Alcorn, I begin with an argument for the need to recognize ignorance as performative rather than merely as illustrative of student resistance in some pathological sense. I then explore the Lacanian notion that teachers develop imaginary suppositions about the lack in their students, and that these suppositions support rescue fantasies among teachers that are related to bolstering their own unconscious need for narcissistic gratification and love. I conclude by showing how these ideas resonate with my own autobiographical history as a teacher, as well as with key ideas in the two papers under discussion, and I commend both authors for opening up a valuable discussion of teaching as an "impossible profession". |
id |
UNICAMP-19_44ae09ff93f621dd970a1599611ed471 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1178 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogyComentário sobre alcorn & massé: pedagogia problemáticaComentário sobre alcorn & massé: pedagogia problemáticaDepth pedagogy. Pedagogy of unconscious. Psychoanalysis. Refusal. Resistance. Impossible profession.Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível.Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível.PedagogiaEducação Responding to papers by Michelle Massé and Marshall Alcorn, I begin with an argument for the need to recognize ignorance as performative rather than merely as illustrative of student resistance in some pathological sense. I then explore the Lacanian notion that teachers develop imaginary suppositions about the lack in their students, and that these suppositions support rescue fantasies among teachers that are related to bolstering their own unconscious need for narcissistic gratification and love. I conclude by showing how these ideas resonate with my own autobiographical history as a teacher, as well as with key ideas in the two papers under discussion, and I commend both authors for opening up a valuable discussion of teaching as an "impossible profession". Respondendo aos artigos de Michelle Massé and Marshall Alcorn, começo por argumentar pela necessidade de se reconhecer a ignorância como performativa, ao invés de meramente ilustrativa da resistência do aluno em algum sentido patológico. Eu, então, exploro a noção Lacaniana de que os professores desenvolvem suposições imaginárias sobre a falta em seus alunos e que essas suposições dão suporte para que sejam resgatadas, entre os professores, fantasias que são relacionadas a sustentar suas próprias demandas inconscientes por gratificações narcísicas e por amor. Eu concluo mostrando como essas ideias ressoam na minha autobiografia, como professor, bem como nas ideias-chave dos dois artigos em discussão; e saúdo ambos os autores por propiciarem uma valiosa discussão sobre o ensino como uma “profissão impossível”.Universidade Estadual de Campinas2011-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/117810.20396/etd.v13i1.1178ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 252-257ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 252-257ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 252-2571676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1178/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessO’Loughlin, Michael2017-09-26T09:47:16Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1178Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:03.124630ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy Comentário sobre alcorn & massé: pedagogia problemática Comentário sobre alcorn & massé: pedagogia problemática |
title |
Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy |
spellingShingle |
Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy O’Loughlin, Michael Depth pedagogy. Pedagogy of unconscious. Psychoanalysis. Refusal. Resistance. Impossible profession. Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível. Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível. Pedagogia Educação |
title_short |
Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy |
title_full |
Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy |
title_fullStr |
Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy |
title_full_unstemmed |
Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy |
title_sort |
Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy |
author |
O’Loughlin, Michael |
author_facet |
O’Loughlin, Michael |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
O’Loughlin, Michael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Depth pedagogy. Pedagogy of unconscious. Psychoanalysis. Refusal. Resistance. Impossible profession. Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível. Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível. Pedagogia Educação |
topic |
Depth pedagogy. Pedagogy of unconscious. Psychoanalysis. Refusal. Resistance. Impossible profession. Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível. Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível. Pedagogia Educação |
description |
Responding to papers by Michelle Massé and Marshall Alcorn, I begin with an argument for the need to recognize ignorance as performative rather than merely as illustrative of student resistance in some pathological sense. I then explore the Lacanian notion that teachers develop imaginary suppositions about the lack in their students, and that these suppositions support rescue fantasies among teachers that are related to bolstering their own unconscious need for narcissistic gratification and love. I conclude by showing how these ideas resonate with my own autobiographical history as a teacher, as well as with key ideas in the two papers under discussion, and I commend both authors for opening up a valuable discussion of teaching as an "impossible profession". |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-10-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1178 10.20396/etd.v13i1.1178 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1178 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v13i1.1178 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1178/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 252-257 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 252-257 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 252-257 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652337381376 |