Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: O’Loughlin, Michael
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1178
Resumo:  Responding to papers by Michelle Massé and Marshall Alcorn, I begin with an argument for the need to recognize ignorance as performative rather than merely as illustrative of student resistance in some pathological sense. I then explore the Lacanian notion that teachers develop imaginary suppositions about the lack in their students, and that these suppositions support rescue fantasies among teachers that are related to bolstering their own unconscious need for narcissistic gratification and love. I conclude by showing how these ideas resonate with my own autobiographical history as a teacher, as well as with key ideas in the two papers under discussion, and I commend both authors for opening up a valuable discussion of teaching as an "impossible profession".
id UNICAMP-19_44ae09ff93f621dd970a1599611ed471
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1178
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogyComentário sobre alcorn & massé: pedagogia problemáticaComentário sobre alcorn & massé: pedagogia problemáticaDepth pedagogy. Pedagogy of unconscious. Psychoanalysis. Refusal. Resistance. Impossible profession.Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível.Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível.PedagogiaEducação Responding to papers by Michelle Massé and Marshall Alcorn, I begin with an argument for the need to recognize ignorance as performative rather than merely as illustrative of student resistance in some pathological sense. I then explore the Lacanian notion that teachers develop imaginary suppositions about the lack in their students, and that these suppositions support rescue fantasies among teachers that are related to bolstering their own unconscious need for narcissistic gratification and love. I conclude by showing how these ideas resonate with my own autobiographical history as a teacher, as well as with key ideas in the two papers under discussion, and I commend both authors for opening up a valuable discussion of teaching as an "impossible profession". Respondendo aos artigos de Michelle Massé and Marshall Alcorn, começo por argumentar pela necessidade de se reconhecer a ignorância como performativa, ao invés de meramente ilustrativa da resistência do aluno em algum sentido patológico. Eu, então, exploro a noção Lacaniana de que os professores desenvolvem suposições imaginárias sobre a falta em seus alunos e que essas suposições dão suporte para que sejam resgatadas, entre os professores, fantasias que são relacionadas a sustentar suas próprias demandas inconscientes por gratificações narcísicas e por amor. Eu concluo mostrando como essas ideias ressoam na minha autobiografia, como professor, bem como nas ideias-chave dos dois artigos em discussão; e saúdo ambos os autores por propiciarem uma valiosa discussão sobre o ensino como uma “profissão impossível”.Universidade Estadual de Campinas2011-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/117810.20396/etd.v13i1.1178ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 252-257ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 252-257ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 252-2571676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1178/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessO’Loughlin, Michael2017-09-26T09:47:16Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1178Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:03.124630ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy
Comentário sobre alcorn & massé: pedagogia problemática
Comentário sobre alcorn & massé: pedagogia problemática
title Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy
spellingShingle Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy
O’Loughlin, Michael
Depth pedagogy. Pedagogy of unconscious. Psychoanalysis. Refusal. Resistance. Impossible profession.
Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível.
Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível.
Pedagogia
Educação
title_short Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy
title_full Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy
title_fullStr Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy
title_full_unstemmed Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy
title_sort Commentary on alcorn & massé: troubling pedagogy
author O’Loughlin, Michael
author_facet O’Loughlin, Michael
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv O’Loughlin, Michael
dc.subject.por.fl_str_mv Depth pedagogy. Pedagogy of unconscious. Psychoanalysis. Refusal. Resistance. Impossible profession.
Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível.
Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível.
Pedagogia
Educação
topic Depth pedagogy. Pedagogy of unconscious. Psychoanalysis. Refusal. Resistance. Impossible profession.
Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível.
Pedagogia profunda. Pedagogia do inconsciente. Psicanálise. Recusa. Resistência. Profissão impossível.
Pedagogia
Educação
description  Responding to papers by Michelle Massé and Marshall Alcorn, I begin with an argument for the need to recognize ignorance as performative rather than merely as illustrative of student resistance in some pathological sense. I then explore the Lacanian notion that teachers develop imaginary suppositions about the lack in their students, and that these suppositions support rescue fantasies among teachers that are related to bolstering their own unconscious need for narcissistic gratification and love. I conclude by showing how these ideas resonate with my own autobiographical history as a teacher, as well as with key ideas in the two papers under discussion, and I commend both authors for opening up a valuable discussion of teaching as an "impossible profession".
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-10-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1178
10.20396/etd.v13i1.1178
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1178
identifier_str_mv 10.20396/etd.v13i1.1178
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1178/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 252-257
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 252-257
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 252-257
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652337381376