Movies and black race in the classroom: this relationship is possible?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1299 |
Resumo: | This paper presents an experience with teachers who participated in an extension course conducted during 2008 entitled: "The movies in teaching history and culture african-Brazilian and African basic education." Guidelines and National Education establish compliance with the Law 10.639/2003 education for ethnic-racial. To discuss and contribute to the education of blackness in Brazil, this paper discusses the potential of film narratives in the classroom for the teaching of history and Afro-Brazilian and African culture. The results indicate the existence of potential pedagogical filmography, even teachers do not know how to exploit their film narratives that help students visualize the "other." We conclude that the use of films as a source of study or as a pedagogical tool requires a critical pedagogical action decoding, interpretation and deconstruction of film narratives to understand the record of human actions depicted on the screen. |
id |
UNICAMP-19_4c88c6f18b85a2372f4b6b2dad31986e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1299 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Movies and black race in the classroom: this relationship is possible?Películas y negrura en el aula: esta relación es posible?Filmes e negritude em sala de aula: essa relação é possível?Teacher training. Educational technology. African-Brazilian culture. Education of blacks.Educaçãomídia e negritudeLa formación del profesorado. La tecnología educativa. La cultura afro-brasileña. La educación de los negrosEducaçãomídia e negritudeEducação escolar. Negritude. FilmesEducaçãomídia e negritude This paper presents an experience with teachers who participated in an extension course conducted during 2008 entitled: "The movies in teaching history and culture african-Brazilian and African basic education." Guidelines and National Education establish compliance with the Law 10.639/2003 education for ethnic-racial. To discuss and contribute to the education of blackness in Brazil, this paper discusses the potential of film narratives in the classroom for the teaching of history and Afro-Brazilian and African culture. The results indicate the existence of potential pedagogical filmography, even teachers do not know how to exploit their film narratives that help students visualize the "other." We conclude that the use of films as a source of study or as a pedagogical tool requires a critical pedagogical action decoding, interpretation and deconstruction of film narratives to understand the record of human actions depicted on the screen. As Diretrizes e Bases da Educação Nacional estabelecem o cumprimento Lei 10.639/2003 para educação étnico-racial. Para problematizar a educação da negritude no Brasil este artigo discute a seguinte questão: Quais são as potencialidades das narrativas fílmicas na sala de aula para o ensino da história e cultura afrobrasileira e africana? Para isso apresentamos dados coletados junto a um grupo de docentes que freqüentaram o curso de extensão realizado no decorrer de 2008 intitulado: O cinema no ensino de história e cultura afro-brasileira e africana na educação básica. Os resultados indicam a existência do potencial pedagógico da filmografia, mesmo que os/as docentes não saibam explorar as narrativas fílmicas que ajudem seus alunos/alunas a visualizarem o “outro”. Concluímos que a utilização de filmes como fonte de estudo ou como ferramenta pedagógica, exige uma ação pedagógica critica de decodificação, interpretação e desconstrução das narrativas fílmicas para perceber o registro das ações humanas representadas na tela.Universidade Estadual de Campinas2013-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa Empíricaapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/129910.20396/etd.v15i1.1299ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 145-160ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 145-160ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 145-1601676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1299/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1299/19445Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessTeruya, Teresa KazukoFelipe, Delton Aparecido2017-10-06T14:14:43Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1299Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:10.302658ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Movies and black race in the classroom: this relationship is possible? Películas y negrura en el aula: esta relación es posible? Filmes e negritude em sala de aula: essa relação é possível? |
title |
Movies and black race in the classroom: this relationship is possible? |
spellingShingle |
Movies and black race in the classroom: this relationship is possible? Teruya, Teresa Kazuko Teacher training. Educational technology. African-Brazilian culture. Education of blacks. Educação mídia e negritude La formación del profesorado. La tecnología educativa. La cultura afro-brasileña. La educación de los negros Educação mídia e negritude Educação escolar. Negritude. Filmes Educação mídia e negritude |
title_short |
Movies and black race in the classroom: this relationship is possible? |
title_full |
Movies and black race in the classroom: this relationship is possible? |
title_fullStr |
Movies and black race in the classroom: this relationship is possible? |
title_full_unstemmed |
Movies and black race in the classroom: this relationship is possible? |
title_sort |
Movies and black race in the classroom: this relationship is possible? |
author |
Teruya, Teresa Kazuko |
author_facet |
Teruya, Teresa Kazuko Felipe, Delton Aparecido |
author_role |
author |
author2 |
Felipe, Delton Aparecido |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teruya, Teresa Kazuko Felipe, Delton Aparecido |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training. Educational technology. African-Brazilian culture. Education of blacks. Educação mídia e negritude La formación del profesorado. La tecnología educativa. La cultura afro-brasileña. La educación de los negros Educação mídia e negritude Educação escolar. Negritude. Filmes Educação mídia e negritude |
topic |
Teacher training. Educational technology. African-Brazilian culture. Education of blacks. Educação mídia e negritude La formación del profesorado. La tecnología educativa. La cultura afro-brasileña. La educación de los negros Educação mídia e negritude Educação escolar. Negritude. Filmes Educação mídia e negritude |
description |
This paper presents an experience with teachers who participated in an extension course conducted during 2008 entitled: "The movies in teaching history and culture african-Brazilian and African basic education." Guidelines and National Education establish compliance with the Law 10.639/2003 education for ethnic-racial. To discuss and contribute to the education of blackness in Brazil, this paper discusses the potential of film narratives in the classroom for the teaching of history and Afro-Brazilian and African culture. The results indicate the existence of potential pedagogical filmography, even teachers do not know how to exploit their film narratives that help students visualize the "other." We conclude that the use of films as a source of study or as a pedagogical tool requires a critical pedagogical action decoding, interpretation and deconstruction of film narratives to understand the record of human actions depicted on the screen. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-02-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa Empírica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1299 10.20396/etd.v15i1.1299 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1299 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v15i1.1299 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1299/pdf https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1299/19445 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 145-160 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 145-160 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 145-160 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652865863680 |