Movies and black race in the classroom: this relationship is possible?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teruya, Teresa Kazuko
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Felipe, Delton Aparecido
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1299
Resumo:  This paper presents an experience with teachers who participated in an extension course conducted during 2008 entitled: "The movies in teaching history and culture african-Brazilian and African basic education." Guidelines and National Education establish compliance with the Law 10.639/2003 education for ethnic-racial. To discuss and contribute to the education of blackness in Brazil, this paper discusses the potential of film narratives in the classroom for the teaching of history and Afro-Brazilian and African culture. The results indicate the existence of potential pedagogical filmography, even teachers do not know how to exploit their film narratives that help students visualize the "other." We conclude that the use of films as a source of study or as a pedagogical tool requires a critical pedagogical action decoding, interpretation and deconstruction of film narratives to understand the record of human actions depicted on the screen.
id UNICAMP-19_4c88c6f18b85a2372f4b6b2dad31986e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1299
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Movies and black race in the classroom: this relationship is possible?Películas y negrura en el aula: esta relación es posible?Filmes e negritude em sala de aula: essa relação é possível?Teacher training. Educational technology. African-Brazilian culture. Education of blacks.Educaçãomídia e negritudeLa formación del profesorado. La tecnología educativa. La cultura afro-brasileña. La educación de los negrosEducaçãomídia e negritudeEducação escolar. Negritude. FilmesEducaçãomídia e negritude This paper presents an experience with teachers who participated in an extension course conducted during 2008 entitled: "The movies in teaching history and culture african-Brazilian and African basic education." Guidelines and National Education establish compliance with the Law 10.639/2003 education for ethnic-racial. To discuss and contribute to the education of blackness in Brazil, this paper discusses the potential of film narratives in the classroom for the teaching of history and Afro-Brazilian and African culture. The results indicate the existence of potential pedagogical filmography, even teachers do not know how to exploit their film narratives that help students visualize the "other." We conclude that the use of films as a source of study or as a pedagogical tool requires a critical pedagogical action decoding, interpretation and deconstruction of film narratives to understand the record of human actions depicted on the screen. As Diretrizes e Bases da Educação Nacional estabelecem o cumprimento Lei 10.639/2003 para educação étnico-racial. Para problematizar a educação da negritude no Brasil este artigo discute a seguinte questão: Quais são as potencialidades das narrativas fílmicas na sala de aula para o ensino da história e cultura afrobrasileira e africana? Para isso apresentamos dados coletados junto a um grupo de docentes que freqüentaram o curso de extensão realizado no decorrer de 2008 intitulado: O cinema no ensino de história e cultura afro-brasileira e africana na educação básica. Os resultados indicam a existência do potencial pedagógico da filmografia, mesmo que os/as docentes não saibam explorar as narrativas fílmicas que ajudem seus alunos/alunas a visualizarem o “outro”. Concluímos que a utilização de filmes como fonte de estudo ou como ferramenta pedagógica, exige uma ação pedagógica critica de decodificação, interpretação e desconstrução das narrativas fílmicas para perceber o registro das ações humanas representadas na tela.Universidade Estadual de Campinas2013-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa Empíricaapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/129910.20396/etd.v15i1.1299ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 145-160ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 145-160ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 145-1601676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1299/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1299/19445Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessTeruya, Teresa KazukoFelipe, Delton Aparecido2017-10-06T14:14:43Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1299Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:10.302658ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Movies and black race in the classroom: this relationship is possible?
Películas y negrura en el aula: esta relación es posible?
Filmes e negritude em sala de aula: essa relação é possível?
title Movies and black race in the classroom: this relationship is possible?
spellingShingle Movies and black race in the classroom: this relationship is possible?
Teruya, Teresa Kazuko
Teacher training. Educational technology. African-Brazilian culture. Education of blacks.
Educação
mídia e negritude
La formación del profesorado. La tecnología educativa. La cultura afro-brasileña. La educación de los negros
Educação
mídia e negritude
Educação escolar. Negritude. Filmes
Educação
mídia e negritude
title_short Movies and black race in the classroom: this relationship is possible?
title_full Movies and black race in the classroom: this relationship is possible?
title_fullStr Movies and black race in the classroom: this relationship is possible?
title_full_unstemmed Movies and black race in the classroom: this relationship is possible?
title_sort Movies and black race in the classroom: this relationship is possible?
author Teruya, Teresa Kazuko
author_facet Teruya, Teresa Kazuko
Felipe, Delton Aparecido
author_role author
author2 Felipe, Delton Aparecido
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teruya, Teresa Kazuko
Felipe, Delton Aparecido
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training. Educational technology. African-Brazilian culture. Education of blacks.
Educação
mídia e negritude
La formación del profesorado. La tecnología educativa. La cultura afro-brasileña. La educación de los negros
Educação
mídia e negritude
Educação escolar. Negritude. Filmes
Educação
mídia e negritude
topic Teacher training. Educational technology. African-Brazilian culture. Education of blacks.
Educação
mídia e negritude
La formación del profesorado. La tecnología educativa. La cultura afro-brasileña. La educación de los negros
Educação
mídia e negritude
Educação escolar. Negritude. Filmes
Educação
mídia e negritude
description  This paper presents an experience with teachers who participated in an extension course conducted during 2008 entitled: "The movies in teaching history and culture african-Brazilian and African basic education." Guidelines and National Education establish compliance with the Law 10.639/2003 education for ethnic-racial. To discuss and contribute to the education of blackness in Brazil, this paper discusses the potential of film narratives in the classroom for the teaching of history and Afro-Brazilian and African culture. The results indicate the existence of potential pedagogical filmography, even teachers do not know how to exploit their film narratives that help students visualize the "other." We conclude that the use of films as a source of study or as a pedagogical tool requires a critical pedagogical action decoding, interpretation and deconstruction of film narratives to understand the record of human actions depicted on the screen.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-02-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa Empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1299
10.20396/etd.v15i1.1299
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1299
identifier_str_mv 10.20396/etd.v15i1.1299
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1299/pdf
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1299/19445
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 145-160
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 145-160
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 145-160
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652865863680