The marginal thought of the beyond-formation as difference outline
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1248 |
Resumo: | This article tries to think on the idea of formation from the perspective of philosophy of difference. It criticizes the idea of classical formation, it suggests an idea of beyond-formation from the inferences of Nietzsche and Deleuze - which can be understood for beyond identitary assumptions - and it celebrates the transversality, the singularity, the flow and the intensity. This formation perspective leads to a kind of swirling movement that does not accept the representation of the mere rule installed, but it marks the body in the immanence of the differential event, leading him to feel, to fight and to toil in the eternal creation game which characterizes the adventure by existence. Thus, this formation perspective sees the transformation in all its life potency. |
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The marginal thought of the beyond-formation as difference outlinePensar más allá de la formación marginal seguimiento de la diferenciaO pensamento marginal da além-formação como traçado da diferençaGilles Deleuze1925-1995. Friedrich Nietzsche1844-1900. Cassical formation. Difference (Philosophy).Gilles Deleuze1925-1995. Friedrich Nietzsche1844-1900. Formación clásica. Diferencia (Filosofía).Gilles Deleuze1925-1995. Friedrich Nietzsche1844-1900. Formação clássica. Diferença (Filosofia).Educação This article tries to think on the idea of formation from the perspective of philosophy of difference. It criticizes the idea of classical formation, it suggests an idea of beyond-formation from the inferences of Nietzsche and Deleuze - which can be understood for beyond identitary assumptions - and it celebrates the transversality, the singularity, the flow and the intensity. This formation perspective leads to a kind of swirling movement that does not accept the representation of the mere rule installed, but it marks the body in the immanence of the differential event, leading him to feel, to fight and to toil in the eternal creation game which characterizes the adventure by existence. Thus, this formation perspective sees the transformation in all its life potency. O presente artigo objetiva pensar a ideia de formação a partir da perspectiva da filosofia da diferença: O texto mobiliza uma crítica à ideia de formação compreendida ao logo da tradição clássica e toma por meio das inferências de Nietzsche e Deleuze uma ideia de além-formação, esta é compreendida para além dos pressupostos identitários e festeje a transversalidade, a singularidade, o fluxo e a intensidade. Essa perspectiva exercita uma espécie de movimento turbilhonar que não aceita a representação do mero instalado, mas marca o corpo na imanência do acontecimento diferencial que se caracteriza pela aventura da sua existência. Como um corpo que sente e que luta e labuta no eterno jogo de criação. Assim, o grande acontecimento se configura pelo movimento e o aprendizado se faz na sua própria instalação de si, exercendo a multiplicidade, a inocência da criação. Sem determinações ou enclausuramentos. Essa formação pensa a transformação em toda sua potência de vida.Universidade Estadual de Campinas2010-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/124810.20396/etd.v14i1.1248ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 216-234ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 216-234ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 216-2341676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1248/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Maria dos Remédios de2017-10-02T14:55:56Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1248Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:07.303680ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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