Prejudice and discrimination against women in the brazilian e-sports scene
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664937 |
Resumo: | We aimed to study prejudice and discrimination suffered by women in electronic games. For the data survey, the method used was a mixed online questionnaire, developed through Google's forms platform, Google Forms, and disseminated on social networks, exclusively in groups of members of some e-Sports, to be answered by women, aiming to obtain information about events involving discrimination/prejudice within or related to the virtual gaming environment. The study involved 110 women, aged between 15 and 30, from different regions of the country. Among the results found, we noticed that virtual society is certainly toxic and misogynistic, and women need to look for camouflage methods to be able to enjoy games and e-Sports in a pleasurable way. In this context, there is a need to think about actions, in the educational field, to try to minimize and combat discriminatory, prejudiced, and violent actions, both inside and outside the virtual environment. |
id |
UNICAMP-19_89b1c06efd304284ee39529be9c76205 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664937 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Prejudice and discrimination against women in the brazilian e-sports scenePrejuicio y discriminación con las mujeres en el escenario brasileño de los deportes electrónicosPreconceito e discriminação com as mulheres no cenário brasileiro de esportes eletrônicos GamesGenderPrejudiceJogosGêneroPreconceitoJuegosGéneroPrejuicioWe aimed to study prejudice and discrimination suffered by women in electronic games. For the data survey, the method used was a mixed online questionnaire, developed through Google's forms platform, Google Forms, and disseminated on social networks, exclusively in groups of members of some e-Sports, to be answered by women, aiming to obtain information about events involving discrimination/prejudice within or related to the virtual gaming environment. The study involved 110 women, aged between 15 and 30, from different regions of the country. Among the results found, we noticed that virtual society is certainly toxic and misogynistic, and women need to look for camouflage methods to be able to enjoy games and e-Sports in a pleasurable way. In this context, there is a need to think about actions, in the educational field, to try to minimize and combat discriminatory, prejudiced, and violent actions, both inside and outside the virtual environment.Nuestro objetivo es estudiar los prejuicios y la discriminación que sufren las mujeres en los juegos electrónicos. Para la recogida de datos, el método utilizado fue un cuestionario online mixto, desarrollado a través de la plataforma de formularios de Google, Google Forms, y difundido en las redes sociales, exclusivamente en grupos de miembros de algunos e-Sports, para ser respondido por mujeres, con el objetivo de obtener información. sobre eventos que involucren discriminación / prejuicio dentro o relacionados con el entorno de juego virtual. En el estudio participaron 110 mujeres, con edades comprendidas entre los 15 y los 30 años, de diferentes regiones del país. Entre los resultados encontrados, notamos que la sociedad virtual es ciertamente tóxica y misógina, y las mujeres necesitan buscar métodos de camuflaje para poder disfrutar de los juegos y los e-Sports de una manera agradable. En este contexto, es necesario pensar en acciones, en el ámbito educativo, para buscar minimizar y combatir las acciones discriminatorias, prejuiciosas y violentas, dentro y fuera del entorno virtual.Objetivamos estudar preconceitos e discriminações sofridos por mulheres nos jogos eletrônicos. Para o levantamento de dados, o método utilizado foi um questionário misto online, desenvolvido através da plataforma de formulários do Google, o Google Forms, e divulgado em redes sociais, exclusivamente em grupos de integrantes de alguns e-Sports, para serem respondidos por mulheres, visando a obtenção de informações sobre acontecimentos envolvendo discriminação/preconceito dentro ou relacionado ao ambiente virtual de jogos. Participaram do estudo 110 mulheres, com idades entre 15 e 30 anos, de diferentes regiões do país. Entre os resultados encontrados, notamos que a sociedade virtual é certamente tóxica e misógina, e as mulheres precisam buscar métodos de camuflagem para conseguirem desfrutar dos jogos e e-Sports de forma prazerosa. Nesse contexto, há a necessidade de pensarmos ações, no âmbito educacional, para buscar minimizar e combater ações discriminatórias, preconceituosas e violentas, dentro e fora do ambiente virtual.Universidade Estadual de Campinas2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866493710.20396/etd.v25i00.8664937ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023020ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023020ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230201676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664937/32228Brasil; ContemporâneoBrazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Lima, Pedro Henrique RochaFurlan, Cássia Cristina2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664937Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Prejudice and discrimination against women in the brazilian e-sports scene Prejuicio y discriminación con las mujeres en el escenario brasileño de los deportes electrónicos Preconceito e discriminação com as mulheres no cenário brasileiro de esportes eletrônicos |
title |
Prejudice and discrimination against women in the brazilian e-sports scene |
spellingShingle |
Prejudice and discrimination against women in the brazilian e-sports scene Lima, Pedro Henrique Rocha Games Gender Prejudice Jogos Gênero Preconceito Juegos Género Prejuicio |
title_short |
Prejudice and discrimination against women in the brazilian e-sports scene |
title_full |
Prejudice and discrimination against women in the brazilian e-sports scene |
title_fullStr |
Prejudice and discrimination against women in the brazilian e-sports scene |
title_full_unstemmed |
Prejudice and discrimination against women in the brazilian e-sports scene |
title_sort |
Prejudice and discrimination against women in the brazilian e-sports scene |
author |
Lima, Pedro Henrique Rocha |
author_facet |
Lima, Pedro Henrique Rocha Furlan, Cássia Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Furlan, Cássia Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Pedro Henrique Rocha Furlan, Cássia Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Games Gender Prejudice Jogos Gênero Preconceito Juegos Género Prejuicio |
topic |
Games Gender Prejudice Jogos Gênero Preconceito Juegos Género Prejuicio |
description |
We aimed to study prejudice and discrimination suffered by women in electronic games. For the data survey, the method used was a mixed online questionnaire, developed through Google's forms platform, Google Forms, and disseminated on social networks, exclusively in groups of members of some e-Sports, to be answered by women, aiming to obtain information about events involving discrimination/prejudice within or related to the virtual gaming environment. The study involved 110 women, aged between 15 and 30, from different regions of the country. Among the results found, we noticed that virtual society is certainly toxic and misogynistic, and women need to look for camouflage methods to be able to enjoy games and e-Sports in a pleasurable way. In this context, there is a need to think about actions, in the educational field, to try to minimize and combat discriminatory, prejudiced, and violent actions, both inside and outside the virtual environment. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664937 10.20396/etd.v25i00.8664937 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664937 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v25i00.8664937 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664937/32228 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil; Contemporâneo Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023020 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023020 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023020 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649233596416 |