Social link and youth: listening to University

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Claudia Braga
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667951
Resumo: This article is the result of research on social bond, modes of subjectivation and education that investigates the forms of malaise and psychological suffering in young students and seeks to contribute to the construction of possible coping strategies in educational institutions. We propose a reading of the forms of malaise and psychological suffering linked to social transformations today, such as the pressure of the neoliberal, individualist model, inspired by ideals of efficiency, productivity and performance, highlighting its consequences in the field of Education. Finally, seeking to articulate theoretical investigations with the 'listening' of the research field, we present the repercussions of the experience in a listening space directed at university students during the coronavirus pandemic.
id UNICAMP-19_b06fb26eb04fe2f34ba43c679fa9de0c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667951
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Social link and youth: listening to UniversityVínculo social y juventud: escuchando la UniversidadLaço social e juventude: escutando o mal-estar na UniversidadeMal-estarJovensUniversidadeEscutaMalaiseYoung peopleUniversityListeningMalestarGente jovenUniversidadEscuchandoThis article is the result of research on social bond, modes of subjectivation and education that investigates the forms of malaise and psychological suffering in young students and seeks to contribute to the construction of possible coping strategies in educational institutions. We propose a reading of the forms of malaise and psychological suffering linked to social transformations today, such as the pressure of the neoliberal, individualist model, inspired by ideals of efficiency, productivity and performance, highlighting its consequences in the field of Education. Finally, seeking to articulate theoretical investigations with the 'listening' of the research field, we present the repercussions of the experience in a listening space directed at university students during the coronavirus pandemic.Este artículo es el resultado de una investigación sobre vínculo social, modos de subjetivación y educación que investiga las formas de malestar y sufrimiento psicológico en los jóvenes estudiantes y busca contribuir a la construcción de posibles estrategias de afrontamiento en las instituciones educativas. Proponemos una lectura de las formas de malestar y sufrimiento psicológico vinculados a las transformaciones sociales de hoy, como la presión del modelo neoliberal, individualista, inspirado en ideales de eficiencia, productividad y desempeño, destacando sus consecuencias en el campo de la Educación. Finalmente, buscando articular las investigaciones teóricas con la 'escucha' del campo de investigación, presentamos las repercusiones de la experiencia en un espacio de escucha dirigido a estudiantes universitarios durante la pandemia de coronavirus.Este artigo é resultado da pesquisa sobre laço social, modos de subjetivação e educação que investiga as formas de mal-estar e sofrimento psíquico nos jovens estudantes e procura contribuir para a construção de possíveis estratégias de seu enfrentamento nas instituições de ensino. Propomos uma leitura das formas de mal-estar e sofrimento psíquico atreladas as transformações sociais na atualidade, tais como a pressão do modelo neoliberal, individualista, inspirado em ideais de eficiência, produtividade e desempenho, destacando seus reflexos no campo da Educação. Por fim, procurando articular investigações teóricas com a ‘escuta’ do campo de pesquisa, apresentamos as repercussões da experiência em espaço de escuta dirigido a universitários durante a pandemia do coronavírus.Universidade Estadual de Campinas2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866795110.20396/etd.v25i00.8667951ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023074 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023074 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023074 1676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667951/32993Brazil; Contemporary Brasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Claudia Braga2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667951Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Social link and youth: listening to University
Vínculo social y juventud: escuchando la Universidad
Laço social e juventude: escutando o mal-estar na Universidade
title Social link and youth: listening to University
spellingShingle Social link and youth: listening to University
Andrade, Claudia Braga
Mal-estar
Jovens
Universidade
Escuta
Malaise
Young people
University
Listening
Malestar
Gente joven
Universidad
Escuchando
title_short Social link and youth: listening to University
title_full Social link and youth: listening to University
title_fullStr Social link and youth: listening to University
title_full_unstemmed Social link and youth: listening to University
title_sort Social link and youth: listening to University
author Andrade, Claudia Braga
author_facet Andrade, Claudia Braga
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Claudia Braga
dc.subject.por.fl_str_mv Mal-estar
Jovens
Universidade
Escuta
Malaise
Young people
University
Listening
Malestar
Gente joven
Universidad
Escuchando
topic Mal-estar
Jovens
Universidade
Escuta
Malaise
Young people
University
Listening
Malestar
Gente joven
Universidad
Escuchando
description This article is the result of research on social bond, modes of subjectivation and education that investigates the forms of malaise and psychological suffering in young students and seeks to contribute to the construction of possible coping strategies in educational institutions. We propose a reading of the forms of malaise and psychological suffering linked to social transformations today, such as the pressure of the neoliberal, individualist model, inspired by ideals of efficiency, productivity and performance, highlighting its consequences in the field of Education. Finally, seeking to articulate theoretical investigations with the 'listening' of the research field, we present the repercussions of the experience in a listening space directed at university students during the coronavirus pandemic.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667951
10.20396/etd.v25i00.8667951
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667951
identifier_str_mv 10.20396/etd.v25i00.8667951
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667951/32993
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023074
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023074
ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023074
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649687629824