Condensation of information: a reflexion on teaching practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Buffrem, Leilah Santiago
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Breda, Sônia Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1162
Resumo:  An analysis of the development of the subject Condensation of Information, in the course of Information Management in Universidade Federal do Paraná. It presents the syllabus, the aims, and the unities studied in the subject. It highlights, in the activity planning, the existence of a pedagogic work turned to provide students with the construction or their own knowledge, founded on the perspective offered by Bakhtin’s verbal interaction theory. From the data gathered during two times in which this subject was offered, it discusses its learning practices and provides examples of the works performed and of some manifestations of students in a scope of ninety pupils. It relates this formative guideline to Bachelardian postulates. It gathers some evidences on the pedagogic range of the practices achieved, and, by means of its critic posture, some bases to a possible improvement in this subject teaching.
id UNICAMP-19_b6270eb98f02b3c4c483de6217814b43
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1162
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Condensation of information: a reflexion on teaching practicesLa condensación de la información: una reflexión sobre la práctica docenteCondensação da informação: uma reflexão sobre práticas de ensinoTeaching. Disciplinary contents. Teaching practice. Didactics. Condensation of information.Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard.Education. Disciplinary content. Teaching practice. Didactic. Condensing information.Ensino. Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard.Educação An analysis of the development of the subject Condensation of Information, in the course of Information Management in Universidade Federal do Paraná. It presents the syllabus, the aims, and the unities studied in the subject. It highlights, in the activity planning, the existence of a pedagogic work turned to provide students with the construction or their own knowledge, founded on the perspective offered by Bakhtin’s verbal interaction theory. From the data gathered during two times in which this subject was offered, it discusses its learning practices and provides examples of the works performed and of some manifestations of students in a scope of ninety pupils. It relates this formative guideline to Bachelardian postulates. It gathers some evidences on the pedagogic range of the practices achieved, and, by means of its critic posture, some bases to a possible improvement in this subject teaching. Este texto traz a análise do desenvolvimento da disciplina Condensação da Informação do Curso de Gestão da Informação da Universidade Federal do Paraná. Apresenta ementa, objetivos e unidades da disciplina. Destaca, no planejamento das atividades, um trabalho pedagógico voltado a ensejar aos estudantes a construção do seu conhecimento fundamentado na perspectiva oferecida pela teoria da interação verbal de Bakhtin. A partir de dados colhidos em duas ofertas da disciplina, discute as práticas de ensino e oferece exemplos dos trabalhos desenvolvidos e das manifestações discentes em um universo de noventa estudantes. Relaciona esse encaminhamento formativo a postulados bachelardianos. Reúne elementos de evidência do alcance pedagógico das práticas concretizadas e, pela sua crítica, subsídios para o possível melhoramento do ensino dessa disciplina.Universidade Estadual de Campinas2010-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/116210.20396/etd.v13i1.1162ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 1-16ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 1-16ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 1-161676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1162/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBuffrem, Leilah SantiagoBreda, Sônia Maria2017-09-25T13:56:25Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1162Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:02.152467ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Condensation of information: a reflexion on teaching practices
La condensación de la información: una reflexión sobre la práctica docente
Condensação da informação: uma reflexão sobre práticas de ensino
title Condensation of information: a reflexion on teaching practices
spellingShingle Condensation of information: a reflexion on teaching practices
Buffrem, Leilah Santiago
Teaching. Disciplinary contents. Teaching practice. Didactics. Condensation of information.
Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard.
Education. Disciplinary content. Teaching practice. Didactic. Condensing information.
Ensino. Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard.
Educação
title_short Condensation of information: a reflexion on teaching practices
title_full Condensation of information: a reflexion on teaching practices
title_fullStr Condensation of information: a reflexion on teaching practices
title_full_unstemmed Condensation of information: a reflexion on teaching practices
title_sort Condensation of information: a reflexion on teaching practices
author Buffrem, Leilah Santiago
author_facet Buffrem, Leilah Santiago
Breda, Sônia Maria
author_role author
author2 Breda, Sônia Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Buffrem, Leilah Santiago
Breda, Sônia Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching. Disciplinary contents. Teaching practice. Didactics. Condensation of information.
Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard.
Education. Disciplinary content. Teaching practice. Didactic. Condensing information.
Ensino. Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard.
Educação
topic Teaching. Disciplinary contents. Teaching practice. Didactics. Condensation of information.
Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard.
Education. Disciplinary content. Teaching practice. Didactic. Condensing information.
Ensino. Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard.
Educação
description  An analysis of the development of the subject Condensation of Information, in the course of Information Management in Universidade Federal do Paraná. It presents the syllabus, the aims, and the unities studied in the subject. It highlights, in the activity planning, the existence of a pedagogic work turned to provide students with the construction or their own knowledge, founded on the perspective offered by Bakhtin’s verbal interaction theory. From the data gathered during two times in which this subject was offered, it discusses its learning practices and provides examples of the works performed and of some manifestations of students in a scope of ninety pupils. It relates this formative guideline to Bachelardian postulates. It gathers some evidences on the pedagogic range of the practices achieved, and, by means of its critic posture, some bases to a possible improvement in this subject teaching.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1162
10.20396/etd.v13i1.1162
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1162
identifier_str_mv 10.20396/etd.v13i1.1162
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1162/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 1-16
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 1-16
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 1-16
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652304875520