Condensation of information: a reflexion on teaching practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1162 |
Resumo: | An analysis of the development of the subject Condensation of Information, in the course of Information Management in Universidade Federal do Paraná. It presents the syllabus, the aims, and the unities studied in the subject. It highlights, in the activity planning, the existence of a pedagogic work turned to provide students with the construction or their own knowledge, founded on the perspective offered by Bakhtin’s verbal interaction theory. From the data gathered during two times in which this subject was offered, it discusses its learning practices and provides examples of the works performed and of some manifestations of students in a scope of ninety pupils. It relates this formative guideline to Bachelardian postulates. It gathers some evidences on the pedagogic range of the practices achieved, and, by means of its critic posture, some bases to a possible improvement in this subject teaching. |
id |
UNICAMP-19_b6270eb98f02b3c4c483de6217814b43 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1162 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Condensation of information: a reflexion on teaching practicesLa condensación de la información: una reflexión sobre la práctica docenteCondensação da informação: uma reflexão sobre práticas de ensinoTeaching. Disciplinary contents. Teaching practice. Didactics. Condensation of information.Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard.Education. Disciplinary content. Teaching practice. Didactic. Condensing information.Ensino. Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard.Educação An analysis of the development of the subject Condensation of Information, in the course of Information Management in Universidade Federal do Paraná. It presents the syllabus, the aims, and the unities studied in the subject. It highlights, in the activity planning, the existence of a pedagogic work turned to provide students with the construction or their own knowledge, founded on the perspective offered by Bakhtin’s verbal interaction theory. From the data gathered during two times in which this subject was offered, it discusses its learning practices and provides examples of the works performed and of some manifestations of students in a scope of ninety pupils. It relates this formative guideline to Bachelardian postulates. It gathers some evidences on the pedagogic range of the practices achieved, and, by means of its critic posture, some bases to a possible improvement in this subject teaching. Este texto traz a análise do desenvolvimento da disciplina Condensação da Informação do Curso de Gestão da Informação da Universidade Federal do Paraná. Apresenta ementa, objetivos e unidades da disciplina. Destaca, no planejamento das atividades, um trabalho pedagógico voltado a ensejar aos estudantes a construção do seu conhecimento fundamentado na perspectiva oferecida pela teoria da interação verbal de Bakhtin. A partir de dados colhidos em duas ofertas da disciplina, discute as práticas de ensino e oferece exemplos dos trabalhos desenvolvidos e das manifestações discentes em um universo de noventa estudantes. Relaciona esse encaminhamento formativo a postulados bachelardianos. Reúne elementos de evidência do alcance pedagógico das práticas concretizadas e, pela sua crítica, subsídios para o possível melhoramento do ensino dessa disciplina.Universidade Estadual de Campinas2010-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/116210.20396/etd.v13i1.1162ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 1-16ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 1-16ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 1-161676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1162/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBuffrem, Leilah SantiagoBreda, Sônia Maria2017-09-25T13:56:25Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1162Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:02.152467ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Condensation of information: a reflexion on teaching practices La condensación de la información: una reflexión sobre la práctica docente Condensação da informação: uma reflexão sobre práticas de ensino |
title |
Condensation of information: a reflexion on teaching practices |
spellingShingle |
Condensation of information: a reflexion on teaching practices Buffrem, Leilah Santiago Teaching. Disciplinary contents. Teaching practice. Didactics. Condensation of information. Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard. Education. Disciplinary content. Teaching practice. Didactic. Condensing information. Ensino. Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard. Educação |
title_short |
Condensation of information: a reflexion on teaching practices |
title_full |
Condensation of information: a reflexion on teaching practices |
title_fullStr |
Condensation of information: a reflexion on teaching practices |
title_full_unstemmed |
Condensation of information: a reflexion on teaching practices |
title_sort |
Condensation of information: a reflexion on teaching practices |
author |
Buffrem, Leilah Santiago |
author_facet |
Buffrem, Leilah Santiago Breda, Sônia Maria |
author_role |
author |
author2 |
Breda, Sônia Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Buffrem, Leilah Santiago Breda, Sônia Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching. Disciplinary contents. Teaching practice. Didactics. Condensation of information. Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard. Education. Disciplinary content. Teaching practice. Didactic. Condensing information. Ensino. Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard. Educação |
topic |
Teaching. Disciplinary contents. Teaching practice. Didactics. Condensation of information. Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard. Education. Disciplinary content. Teaching practice. Didactic. Condensing information. Ensino. Conteúdo disciplinar. Prática docente. Didática. Condensação da informação. Mikhail Bakhtin. Gaston Bachelard. Educação |
description |
An analysis of the development of the subject Condensation of Information, in the course of Information Management in Universidade Federal do Paraná. It presents the syllabus, the aims, and the unities studied in the subject. It highlights, in the activity planning, the existence of a pedagogic work turned to provide students with the construction or their own knowledge, founded on the perspective offered by Bakhtin’s verbal interaction theory. From the data gathered during two times in which this subject was offered, it discusses its learning practices and provides examples of the works performed and of some manifestations of students in a scope of ninety pupils. It relates this formative guideline to Bachelardian postulates. It gathers some evidences on the pedagogic range of the practices achieved, and, by means of its critic posture, some bases to a possible improvement in this subject teaching. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1162 10.20396/etd.v13i1.1162 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1162 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v13i1.1162 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1162/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 1-16 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 1-16 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 1-16 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652304875520 |