Decoloniality in freirian thought: the culture circle as a critical, creative and liberating space
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670962 |
Resumo: | This text deals with the concept of the “Círculo de Cultura” (Circle of Culture), brought by Freire, as a critical, creative to a liberating education and protagonist of the relationship between decoloniality. Theoretical research was carried out to know part of Freire's thought and some elements of decoloniality. Freire (2000a, 2000b, 1999, 1996a, 1996b, 1985a, 1985b, 1970), Dussel (1993) Mignolo (2017), Quijano (2000) and Walsh (2012, 2005) allow a greater proximity to the proposed theme. The objective of the study is to understand the possible relationships between Freire's thought and decoloniality in the critical, creative, and liberating training of students through the Culture Circle. The study points to the role of the Culture Circle in the relationship between decoloniality and Freire's thought based on dialogic pedagogy, in reflective and liberating practice. Through them it is possible to mobilize an insurgent process for an education based on the promotion of criticality, creativity, and freedom. |
id |
UNICAMP-19_c5e31318310caa3c19d9e2d28b3ddc98 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670962 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Decoloniality in freirian thought: the culture circle as a critical, creative and liberating spaceLa decolonialidad en el pensamiento freiriano: el círculo de cultura como espacio crítico, creativo y libertadorA decolonialidade no pensamento freiriano: o círculo de cultura como espaço crítico, criativo e libertadorEducación liberadoraPedagogía dialógicaPráctica reflexiva y de liberciónEducação libertadoraPedagogia dialógicaPrática reflexiva e de libertaçãoLiberating educationDialogic pedagogyReflective and liberating practiceThis text deals with the concept of the “Círculo de Cultura” (Circle of Culture), brought by Freire, as a critical, creative to a liberating education and protagonist of the relationship between decoloniality. Theoretical research was carried out to know part of Freire's thought and some elements of decoloniality. Freire (2000a, 2000b, 1999, 1996a, 1996b, 1985a, 1985b, 1970), Dussel (1993) Mignolo (2017), Quijano (2000) and Walsh (2012, 2005) allow a greater proximity to the proposed theme. The objective of the study is to understand the possible relationships between Freire's thought and decoloniality in the critical, creative, and liberating training of students through the Culture Circle. The study points to the role of the Culture Circle in the relationship between decoloniality and Freire's thought based on dialogic pedagogy, in reflective and liberating practice. Through them it is possible to mobilize an insurgent process for an education based on the promotion of criticality, creativity, and freedom.Este texto aborda el concepto de Círculo de Cultura, traído por Freire, como espacio crítico, creativo para una educación liberadora y protagonista de la relación entre decolonialidad. Se realizó una investigación teórica para conocer parte del pensamiento de Freire y algunos elementos de la decolonialidad. Freire (2000a, 2000b, 1999, 1996a, 1996b, 1985a, 1985b, 1970), Dussel (1993) Mignolo (2017), Quijano (2000) y Walsh (2012, 2005) permiten una mayor aproximación al tema propuesto. El objetivo del estudio es comprender las posibles relaciones entre el pensamiento de Freire y la decolonialidad en la formación crítica, creativa y liberadora de los estudiantes a través del Círculo de Cultura. El estudio apunta para el papel del Círculo de Cultura en la relación entre la decolonialidad y el pensamiento de Freire basado en la pedagogía dialogica, en la práctica reflexiva y de liberación. A través de ellos es posible movilizar un proceso insurgente por una educación basada en la promoción de la criticidad, la creatividad y la libertad.Este texto trata do conceito de Círculo de Cultura, trazido por Freire, como espaço crítico, criativo à uma educação libertadora e protagonista da relação entre a decolonialidade. Realizou-se uma pesquisa teórica para conhecer parte do pensamento freiriano e alguns elementos da decolonialidade. Freire (2000a, 2000b, 1999, 1996a, 1996b, 1985a, 1985b, 1970), Dussel (1993), Mignolo (2017), Quijano (2000) e Walsh (2012, 2005) permitem uma proximidade maior com a temática proposta. O objetivo do estudo é compreender as possíveis relações entre o pensamento de Freire e a decolonialidade na formação crítica, criativa e libertadora de educandas e educandos por meio do Círculo de Cultura. O estudo aponta para o protagonismo do Círculo de Cultura na relação entre a decolonialidade e o pensamento de Freire pautado na pedagogia dialógica, na prática reflexiva e de libertação. Por eles é possível mobilizar um processo insurgente para uma educação outra pautada na promoção da criticidade, criatividade e liberdade.Universidade Estadual de Campinas2024-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/867096210.20396/etd.v26i00.8670962ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e023021ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e023021ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e0230211676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670962/33774Brazil; Contemporary Brasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTomelin, Nilton BrunoRausch, Rita BuzziMuller, Antônio José2024-04-09T13:33:59Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670962Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-04-09T13:33:59ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Decoloniality in freirian thought: the culture circle as a critical, creative and liberating space La decolonialidad en el pensamiento freiriano: el círculo de cultura como espacio crítico, creativo y libertador A decolonialidade no pensamento freiriano: o círculo de cultura como espaço crítico, criativo e libertador |
title |
Decoloniality in freirian thought: the culture circle as a critical, creative and liberating space |
spellingShingle |
Decoloniality in freirian thought: the culture circle as a critical, creative and liberating space Tomelin, Nilton Bruno Educación liberadora Pedagogía dialógica Práctica reflexiva y de liberción Educação libertadora Pedagogia dialógica Prática reflexiva e de libertação Liberating education Dialogic pedagogy Reflective and liberating practice |
title_short |
Decoloniality in freirian thought: the culture circle as a critical, creative and liberating space |
title_full |
Decoloniality in freirian thought: the culture circle as a critical, creative and liberating space |
title_fullStr |
Decoloniality in freirian thought: the culture circle as a critical, creative and liberating space |
title_full_unstemmed |
Decoloniality in freirian thought: the culture circle as a critical, creative and liberating space |
title_sort |
Decoloniality in freirian thought: the culture circle as a critical, creative and liberating space |
author |
Tomelin, Nilton Bruno |
author_facet |
Tomelin, Nilton Bruno Rausch, Rita Buzzi Muller, Antônio José |
author_role |
author |
author2 |
Rausch, Rita Buzzi Muller, Antônio José |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tomelin, Nilton Bruno Rausch, Rita Buzzi Muller, Antônio José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación liberadora Pedagogía dialógica Práctica reflexiva y de liberción Educação libertadora Pedagogia dialógica Prática reflexiva e de libertação Liberating education Dialogic pedagogy Reflective and liberating practice |
topic |
Educación liberadora Pedagogía dialógica Práctica reflexiva y de liberción Educação libertadora Pedagogia dialógica Prática reflexiva e de libertação Liberating education Dialogic pedagogy Reflective and liberating practice |
description |
This text deals with the concept of the “Círculo de Cultura” (Circle of Culture), brought by Freire, as a critical, creative to a liberating education and protagonist of the relationship between decoloniality. Theoretical research was carried out to know part of Freire's thought and some elements of decoloniality. Freire (2000a, 2000b, 1999, 1996a, 1996b, 1985a, 1985b, 1970), Dussel (1993) Mignolo (2017), Quijano (2000) and Walsh (2012, 2005) allow a greater proximity to the proposed theme. The objective of the study is to understand the possible relationships between Freire's thought and decoloniality in the critical, creative, and liberating training of students through the Culture Circle. The study points to the role of the Culture Circle in the relationship between decoloniality and Freire's thought based on dialogic pedagogy, in reflective and liberating practice. Through them it is possible to mobilize an insurgent process for an education based on the promotion of criticality, creativity, and freedom. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670962 10.20396/etd.v26i00.8670962 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670962 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v26i00.8670962 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670962/33774 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e023021 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e023021 ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e023021 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649127690240 |