Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Klaus, Viviane
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Campesato, Maria Alice Gouvêa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654689
Resumo: From a brief contextualization of the contemporary political scenario, which has been going through conservative movements, this essay seeks to discuss politics in its different dimensions, going beyond the reason of State and the functions of government in its articulations with Education. To this end, it provides a historical contextualization of economy and politics, based on Arendt's reflections, namely on these works: “The human condition” (2008) and “What is politics?” (2007). In addition, this essay approaches some relations between economy, politics and forms of governance of the population – which is an important key for analyzing contemporary society and the challenges concerning the educational field. Finally, from Deleuze and Guattari's concept of “minor”, this paper reflects on school classes as a possibility of openness to the world, as democratic, political, and welcoming places to the new generations, and as contexts of production of new forms of existence.
id UNICAMP-19_c9fba2d6d5ec3472cb84a46ccb6430da
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654689
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the worldEconomía, política y educación: clases como un espacio de abertura para el mundoEconomia, política e educação: a aula como um espaço menor de abertura ao mundoEducaçãoEconomiaPolíticaDemocraciaAula.EducaciónEconomíaPolíticaDemocraciaClase.EducationEconomyPoliticsDemocracySchool classes.From a brief contextualization of the contemporary political scenario, which has been going through conservative movements, this essay seeks to discuss politics in its different dimensions, going beyond the reason of State and the functions of government in its articulations with Education. To this end, it provides a historical contextualization of economy and politics, based on Arendt's reflections, namely on these works: “The human condition” (2008) and “What is politics?” (2007). In addition, this essay approaches some relations between economy, politics and forms of governance of the population – which is an important key for analyzing contemporary society and the challenges concerning the educational field. Finally, from Deleuze and Guattari's concept of “minor”, this paper reflects on school classes as a possibility of openness to the world, as democratic, political, and welcoming places to the new generations, and as contexts of production of new forms of existence.A partir de una breve contextualización del escenario político contemporáneo, que ha pasado por crecientes movimientos conservadores, este ensayo teórico busca discutir la política en sus diversas dimensiones, yendo más allá de la razón del Estado y de las funciones del gobierno en sus articulaciones con la Educación. Con tal finalidad, se hace una contextualización histórica de la economía y de la política, apoyándose en el pensamiento de Arendt, más precisamente en dos de sus obras: “La condición humana” (2008) y “¿Qué es política?” (2007). El ensayo también aborda las relaciones entre la economía, la política y las formas de gobernamiento de la población – llave importante de análisis de la sociedad contemporánea y de los desafíos del campo educativo. Finalmente, a partir del concepto de "menor", propuesto por Deleuze y Guattari, se refleja acerca de la clase como posibilidad de abrirse al mundo, como espacio democrático, político, de acogida a las nuevas generaciones y de producción de nuevas formas de existencia.A partir de uma breve contextualização do cenário político contemporâneo, que experimenta crescentes movimentos de cunho conservador, este ensaio teórico busca discutir a política em suas diferentes dimensões, indo além da razão de Estado e das funções de Governo em suas articulações com a Educação. Para tal, realiza uma contextualização histórica do par economia e política, apoiando-se principalmente no pensamento de Arendt, em duas de suas obras: “A condição humana” (2008) e “O que é política” (2007). O ensaio ainda aborda as relações entre economia, política e formas de governamento da população – chave importante de análise da sociedade contemporânea e dos desafios que se colocam ao campo educacional. Por fim, a partir do conceito de “menor”, de Deleuze e Guattari, reflete-se sobre a aula como possibilidade de abertura ao mundo, como um espaço democrático, político, de acolhimento às novas gerações e de produção de novas formas de existência.Universidade Estadual de Campinas2019-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresEnsaio teóricoTheoretical essayEnsayo teóricoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865468910.20396/etd.v21i3.8654689ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 607-625ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 607-625ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 607-6251676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654689/21018Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessKlaus, VivianeCampesato, Maria Alice Gouvêa 2019-12-17T17:49:59Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654689Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:30.933986ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world
Economía, política y educación: clases como un espacio de abertura para el mundo
Economia, política e educação: a aula como um espaço menor de abertura ao mundo
title Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world
spellingShingle Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world
Klaus, Viviane
Educação
Economia
Política
Democracia
Aula.
Educación
Economía
Política
Democracia
Clase.
Education
Economy
Politics
Democracy
School classes.
title_short Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world
title_full Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world
title_fullStr Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world
title_full_unstemmed Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world
title_sort Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world
author Klaus, Viviane
author_facet Klaus, Viviane
Campesato, Maria Alice Gouvêa
author_role author
author2 Campesato, Maria Alice Gouvêa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Klaus, Viviane
Campesato, Maria Alice Gouvêa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Economia
Política
Democracia
Aula.
Educación
Economía
Política
Democracia
Clase.
Education
Economy
Politics
Democracy
School classes.
topic Educação
Economia
Política
Democracia
Aula.
Educación
Economía
Política
Democracia
Clase.
Education
Economy
Politics
Democracy
School classes.
description From a brief contextualization of the contemporary political scenario, which has been going through conservative movements, this essay seeks to discuss politics in its different dimensions, going beyond the reason of State and the functions of government in its articulations with Education. To this end, it provides a historical contextualization of economy and politics, based on Arendt's reflections, namely on these works: “The human condition” (2008) and “What is politics?” (2007). In addition, this essay approaches some relations between economy, politics and forms of governance of the population – which is an important key for analyzing contemporary society and the challenges concerning the educational field. Finally, from Deleuze and Guattari's concept of “minor”, this paper reflects on school classes as a possibility of openness to the world, as democratic, political, and welcoming places to the new generations, and as contexts of production of new forms of existence.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Ensaio teórico
Theoretical essay
Ensayo teórico
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654689
10.20396/etd.v21i3.8654689
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654689
identifier_str_mv 10.20396/etd.v21i3.8654689
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654689/21018
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 607-625
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 607-625
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 607-625
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654430339072