Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654689 |
Resumo: | From a brief contextualization of the contemporary political scenario, which has been going through conservative movements, this essay seeks to discuss politics in its different dimensions, going beyond the reason of State and the functions of government in its articulations with Education. To this end, it provides a historical contextualization of economy and politics, based on Arendt's reflections, namely on these works: “The human condition” (2008) and “What is politics?” (2007). In addition, this essay approaches some relations between economy, politics and forms of governance of the population – which is an important key for analyzing contemporary society and the challenges concerning the educational field. Finally, from Deleuze and Guattari's concept of “minor”, this paper reflects on school classes as a possibility of openness to the world, as democratic, political, and welcoming places to the new generations, and as contexts of production of new forms of existence. |
id |
UNICAMP-19_c9fba2d6d5ec3472cb84a46ccb6430da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654689 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the worldEconomía, política y educación: clases como un espacio de abertura para el mundoEconomia, política e educação: a aula como um espaço menor de abertura ao mundoEducaçãoEconomiaPolíticaDemocraciaAula.EducaciónEconomíaPolíticaDemocraciaClase.EducationEconomyPoliticsDemocracySchool classes.From a brief contextualization of the contemporary political scenario, which has been going through conservative movements, this essay seeks to discuss politics in its different dimensions, going beyond the reason of State and the functions of government in its articulations with Education. To this end, it provides a historical contextualization of economy and politics, based on Arendt's reflections, namely on these works: “The human condition” (2008) and “What is politics?” (2007). In addition, this essay approaches some relations between economy, politics and forms of governance of the population – which is an important key for analyzing contemporary society and the challenges concerning the educational field. Finally, from Deleuze and Guattari's concept of “minor”, this paper reflects on school classes as a possibility of openness to the world, as democratic, political, and welcoming places to the new generations, and as contexts of production of new forms of existence.A partir de una breve contextualización del escenario político contemporáneo, que ha pasado por crecientes movimientos conservadores, este ensayo teórico busca discutir la política en sus diversas dimensiones, yendo más allá de la razón del Estado y de las funciones del gobierno en sus articulaciones con la Educación. Con tal finalidad, se hace una contextualización histórica de la economía y de la política, apoyándose en el pensamiento de Arendt, más precisamente en dos de sus obras: “La condición humana” (2008) y “¿Qué es política?” (2007). El ensayo también aborda las relaciones entre la economía, la política y las formas de gobernamiento de la población – llave importante de análisis de la sociedad contemporánea y de los desafíos del campo educativo. Finalmente, a partir del concepto de "menor", propuesto por Deleuze y Guattari, se refleja acerca de la clase como posibilidad de abrirse al mundo, como espacio democrático, político, de acogida a las nuevas generaciones y de producción de nuevas formas de existencia.A partir de uma breve contextualização do cenário político contemporâneo, que experimenta crescentes movimentos de cunho conservador, este ensaio teórico busca discutir a política em suas diferentes dimensões, indo além da razão de Estado e das funções de Governo em suas articulações com a Educação. Para tal, realiza uma contextualização histórica do par economia e política, apoiando-se principalmente no pensamento de Arendt, em duas de suas obras: “A condição humana” (2008) e “O que é política” (2007). O ensaio ainda aborda as relações entre economia, política e formas de governamento da população – chave importante de análise da sociedade contemporânea e dos desafios que se colocam ao campo educacional. Por fim, a partir do conceito de “menor”, de Deleuze e Guattari, reflete-se sobre a aula como possibilidade de abertura ao mundo, como um espaço democrático, político, de acolhimento às novas gerações e de produção de novas formas de existência.Universidade Estadual de Campinas2019-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresEnsaio teóricoTheoretical essayEnsayo teóricoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865468910.20396/etd.v21i3.8654689ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 607-625ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 607-625ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 607-6251676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654689/21018Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessKlaus, VivianeCampesato, Maria Alice Gouvêa 2019-12-17T17:49:59Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654689Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:30.933986ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world Economía, política y educación: clases como un espacio de abertura para el mundo Economia, política e educação: a aula como um espaço menor de abertura ao mundo |
title |
Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world |
spellingShingle |
Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world Klaus, Viviane Educação Economia Política Democracia Aula. Educación Economía Política Democracia Clase. Education Economy Politics Democracy School classes. |
title_short |
Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world |
title_full |
Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world |
title_fullStr |
Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world |
title_full_unstemmed |
Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world |
title_sort |
Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world |
author |
Klaus, Viviane |
author_facet |
Klaus, Viviane Campesato, Maria Alice Gouvêa |
author_role |
author |
author2 |
Campesato, Maria Alice Gouvêa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Klaus, Viviane Campesato, Maria Alice Gouvêa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Economia Política Democracia Aula. Educación Economía Política Democracia Clase. Education Economy Politics Democracy School classes. |
topic |
Educação Economia Política Democracia Aula. Educación Economía Política Democracia Clase. Education Economy Politics Democracy School classes. |
description |
From a brief contextualization of the contemporary political scenario, which has been going through conservative movements, this essay seeks to discuss politics in its different dimensions, going beyond the reason of State and the functions of government in its articulations with Education. To this end, it provides a historical contextualization of economy and politics, based on Arendt's reflections, namely on these works: “The human condition” (2008) and “What is politics?” (2007). In addition, this essay approaches some relations between economy, politics and forms of governance of the population – which is an important key for analyzing contemporary society and the challenges concerning the educational field. Finally, from Deleuze and Guattari's concept of “minor”, this paper reflects on school classes as a possibility of openness to the world, as democratic, political, and welcoming places to the new generations, and as contexts of production of new forms of existence. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Ensaio teórico Theoretical essay Ensayo teórico |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654689 10.20396/etd.v21i3.8654689 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654689 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v21i3.8654689 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654689/21018 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 607-625 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 607-625 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 607-625 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654430339072 |