Virtualities and education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659463 |
Resumo: | The second issue of the journal ETD – Educação Temática Digital of the year 2020 reaches the reader and the reader in the midst of an unprecedented historical context. Mixing an episode of the technological-dystopian universe of Black Mirror with the Camusian panorama of the Oman affected by the Plague, we see the apparent antinomy between distance and proximity reconfigure and become new forms of sociability and interaction. To the necessary social isolation imposed by the virulent spread of a pandemic emerge mutatis mutandis a human being who not only mediates his social relations via technological apparatus, but now takes place (in ontological terms) through and, to a great extent, in dependence on them. Potentially liberating and subversive to the same extent as repressive and submissive, virtuality is imposed rather with the need that as a choice... |
id |
UNICAMP-19_cac0f8f4b7fb260d4d9fcc217a594a5d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8659463 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Virtualities and educationVirtualidades y educaciónVirtualidades e educaçãoEditorialVirtualitiesEducationEditorialVirtualidadesEducaçãoEditorialVirtualidadesEducaciónThe second issue of the journal ETD – Educação Temática Digital of the year 2020 reaches the reader and the reader in the midst of an unprecedented historical context. Mixing an episode of the technological-dystopian universe of Black Mirror with the Camusian panorama of the Oman affected by the Plague, we see the apparent antinomy between distance and proximity reconfigure and become new forms of sociability and interaction. To the necessary social isolation imposed by the virulent spread of a pandemic emerge mutatis mutandis a human being who not only mediates his social relations via technological apparatus, but now takes place (in ontological terms) through and, to a great extent, in dependence on them. Potentially liberating and subversive to the same extent as repressive and submissive, virtuality is imposed rather with the need that as a choice...El segundo número de la revista ETD – Educação Temática Digital del año 2020 llega al lector y al lector en medio de un contexto histórico sin precedentes. Mezclando un episodio del universo tecnológico-distópico de Black Mirror con el panorama camusiano de la Oman afectado por la peste, vemos que la aparente antonomía entre la distancia y la proximidad se reconfigura y se convierte en nuevas formas de sociabilidad e interacción. Para el necesario aislamiento social impuesto por la virulenta propagación de una pandemia emerge mutatis mutandis un ser humano que no sólo media sus relaciones sociales a través de aparatos tecnológicos, sino que ahora tiene lugar (en términos ontológicos) a través y, en gran medida, en dependencia de ellos. Potencialmente liberador y subversivo en la misma medida que represivo y sumiso, la virtualidad se impone más bien con la necesidad de que como opción...O segundo número da revista ETD – Educação Temática Digital do ano de 2020 chega à leitora e ao leitor em meio a um contexto histórico inédito. Mistura de um episódio do universo tecnológico-distópico de Black Mirror com o panorama camusiano da Orã acometida pela Peste, vemos a aparente antinomia entre distanciamento e proximidade reconfigurar-se e converter-se em novas formas de sociabilidade e interação. Ao necessário isolamento social imposto pela disseminação virulenta de uma pandemia emerge mutatis mutandis um ser humano que não apenas media suas relações sociais via aparatos tecnológicos, mas agora se realiza (em termos ontológicos) através e, em enorme medida, na dependência deles. Potencialmente libertadora e subversiva na mesma medida que repressora e submissa, a virtualidade se impõe antes como necessidade que como escolha...Universidade Estadual de Campinas2020-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEditorial não avaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865946310.20396/etd.v22i2.8659463ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 2 (2020): Virtualidades e Educação; 275-277ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 2 (2020): Virtualities and Education; 275-277ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 2 (2020): Virtualidades y Educación; 275-2771676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659463/22397Brazil; ContemporanyBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias Júnior, Antonio CarlosMartins, Maria do Carmo2020-05-31T18:52:29Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8659463Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2020-05-31T18:52:29ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Virtualities and education Virtualidades y educación Virtualidades e educação |
title |
Virtualities and education |
spellingShingle |
Virtualities and education Dias Júnior, Antonio Carlos Editorial Virtualities Education Editorial Virtualidades Educação Editorial Virtualidades Educación |
title_short |
Virtualities and education |
title_full |
Virtualities and education |
title_fullStr |
Virtualities and education |
title_full_unstemmed |
Virtualities and education |
title_sort |
Virtualities and education |
author |
Dias Júnior, Antonio Carlos |
author_facet |
Dias Júnior, Antonio Carlos Martins, Maria do Carmo |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Maria do Carmo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias Júnior, Antonio Carlos Martins, Maria do Carmo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Editorial Virtualities Education Editorial Virtualidades Educação Editorial Virtualidades Educación |
topic |
Editorial Virtualities Education Editorial Virtualidades Educação Editorial Virtualidades Educación |
description |
The second issue of the journal ETD – Educação Temática Digital of the year 2020 reaches the reader and the reader in the midst of an unprecedented historical context. Mixing an episode of the technological-dystopian universe of Black Mirror with the Camusian panorama of the Oman affected by the Plague, we see the apparent antinomy between distance and proximity reconfigure and become new forms of sociability and interaction. To the necessary social isolation imposed by the virulent spread of a pandemic emerge mutatis mutandis a human being who not only mediates his social relations via technological apparatus, but now takes place (in ontological terms) through and, to a great extent, in dependence on them. Potentially liberating and subversive to the same extent as repressive and submissive, virtuality is imposed rather with the need that as a choice... |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Editorial não avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659463 10.20396/etd.v22i2.8659463 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659463 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v22i2.8659463 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659463/22397 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporany Brasil; Contemporâneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 2 (2020): Virtualidades e Educação; 275-277 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 2 (2020): Virtualities and Education; 275-277 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 2 (2020): Virtualidades y Educación; 275-277 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1748950175977570304 |