Orality in the construction of an ethos decolonial kaingang
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664214 |
Resumo: | The central discussion of this article starts from a reflection on the constitution of the Kaingang ethos. It is, therefore, to think how the relationships that constituted the historical ethos were marked by intense and violent interactions and continuous projects of domination with the original peoples. The research is qualitative in nature, bibliographic and documentary, seeking through oral history to give voice to indigenous participants. It is a study that aims to understand how the ethos of the original peoples can be a place of comfort, of ancestral motives that govern the life, in this case, of the Kaingang peoples. The constitution of a Kaingang decolonial ethos consists of ensuring its protagonism, autonomy and community sense in the construction of an ethos of dialogue, respect and recognition of the plural ethos. |
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Orality in the construction of an ethos decolonial kaingangOralidad en la construccion de un ethos decolonial kaingangA oralidade na construção de um ethos decolonial KaingangEthos decolonialPueblos OriginariosKaingangEthos DecolonialPovos Originários KaingangDecolonial EthosOriginal Peoples KaingangThe central discussion of this article starts from a reflection on the constitution of the Kaingang ethos. It is, therefore, to think how the relationships that constituted the historical ethos were marked by intense and violent interactions and continuous projects of domination with the original peoples. The research is qualitative in nature, bibliographic and documentary, seeking through oral history to give voice to indigenous participants. It is a study that aims to understand how the ethos of the original peoples can be a place of comfort, of ancestral motives that govern the life, in this case, of the Kaingang peoples. The constitution of a Kaingang decolonial ethos consists of ensuring its protagonism, autonomy and community sense in the construction of an ethos of dialogue, respect and recognition of the plural ethos.La discusión central de este artículo, parte de la reflexión sobre la constitución del ethos Kaingang. Se trata, por tanto, de pensar como las relaciones que constituían el ethos histórico fueran marcadas por intensas y violentas interacciones y continuos proyectos de dominación con los pueblos originarios. La investigación es de naturaleza cualitativa, de tipo bibliográfico y documental, busca a través de la historia oral, dar voz a los participantes indígenas. Es un estudio que objetiva comprender cómo el ethos de los pueblos originarios puede ser un lugar de calidez, de motivos ancestrales que rigen la vida, en este caso, de los pueblos Kaingang. La constitución de un ethos decolonial kaingang, consiste en asegurar su protagonismo, autonomía y sentido comunitario en la construcción de un ethos de diálogo, respeto y reconocimiento al ethos de la pluralidad.A discussão central deste artigo, parte da reflexão sobre a constituição do ethos Kaingang. Trata-se, portanto, de pensar como as relações que constituíram o ethos histórico, foram marcadas por intensas e violentas interações e contínuos projetos de dominação com os povos originários. A investigação, é de natureza qualitativa, do tipo bibliográfico e documental, busca através da história oral, dar voz aos participantes indígenas. É um estudo que objetiva compreender como o ethos dos povos originários pode ser um lugar de aconchego, de motivos ancestrais que regem a vida, neste caso, dos povos Kaingang. A constituição de um ethos decolonial Kaingang, consiste em assegurar seu protagonismo, autonomia e sentido comunitário na construção de um ethos do diálogo, do respeito e do reconhecimento ao ethos da pluralidade.Universidade Estadual de Campinas2021-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866421410.20396/etd.v23i3.8664214ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 3 (2021): Interculturalidade e Imigração: impactos e desafios à educação; 677-696ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 3 (2021): Interculturality and Immigration: impacts and challenges to education; 677-696ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 3 (2021): Interculturalidad e inmigración: impactos y desafíos para la educación; 677-6961676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664214/27111BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPiovezana, LeonelDill, Fernanda MachadoBattestin, CláudiaTedesco, Anderson Luiz 2021-08-17T14:14:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664214Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:39.669683ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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