The conflict of difference at school: A psychoanalytic view
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1254 |
Resumo: | We live in times of hegemony of the discourse about inclusion, the right of differences, which, although fundamental, has brought great discomfort within schools. This article seeks to demonstrate that the dilemma between the search for equality and of difference is not false for the models of addressing a strictly political agenda; but is one of a social perspective, if one takes into consideration that the latter is not disassociated from a psychic perspective. From a Kleinian and Bionian psychoanalytic view, the difference is conceived as the point of inflection, which initiates the conflict and coincides with it. Based on this, the article discusses that the school systems reveal different ways to receive (or not) that which each one brings to school – one’s particularities, anxieties, ways of feeling, learning, of developing the differences -; end up offering to the real necessities of those who are there daily, distinct possibilities of elaboration. These are characteristics of some institution profiles, which are described as: a negligent school, school homogenizers, a naïve school and a receptive school. |
id |
UNICAMP-19_db2ee38a758c5f7bd2b43f528f700c77 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1254 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
The conflict of difference at school: A psychoanalytic viewEl conflicto de la diferencia en la escuela: Una visión psicoanalíticaO conflito da diferença na escola: uma visão psicanalíticaDifferences. Psychoanalysis. School.Diferencias. Psicoanálisis. School.Differences. Psychoanalysis. School.Educação We live in times of hegemony of the discourse about inclusion, the right of differences, which, although fundamental, has brought great discomfort within schools. This article seeks to demonstrate that the dilemma between the search for equality and of difference is not false for the models of addressing a strictly political agenda; but is one of a social perspective, if one takes into consideration that the latter is not disassociated from a psychic perspective. From a Kleinian and Bionian psychoanalytic view, the difference is conceived as the point of inflection, which initiates the conflict and coincides with it. Based on this, the article discusses that the school systems reveal different ways to receive (or not) that which each one brings to school – one’s particularities, anxieties, ways of feeling, learning, of developing the differences -; end up offering to the real necessities of those who are there daily, distinct possibilities of elaboration. These are characteristics of some institution profiles, which are described as: a negligent school, school homogenizers, a naïve school and a receptive school. Vivemos em tempos de hegemonia do discurso sobre a inclusão, sobre o direito às diferenças, que, embora fundamental, tem gerado muito desconforto no interior das escolas. Este artigo procura demonstrar que o dilema entre a busca pela igualdade e a busca pela diferença não é falso para os moldes do discurso de uma agenda estritamente política; mas o é, de uma perspectiva social, desde que se leve em consideração que esta última não se dissocia de uma perspectiva psíquica. À luz do referencial psicanalítico kleiniano e bioniano, a diferença é concebida como o ponto de inflexão que inaugura o conflito e com ele coincide. A partir disso, o artigo discute que as instituições escolares revelam diferentes maneiras de acolher (ou não) o que cada um traz para a escola – suas particularidades, ansiedades, formas de sentir, de aprender, de desenvolver as diferenças –, acabando por oferecer, às reais necessidades dos sujeitos que ali estão, diariamente, distintas possibilidades de elaboração. São características de alguns perfis de instituição, os quais se descrevem como: a escola negligente; a escola homogeneizadora; a escola ingênua e a escola acolhedora. Universidade Estadual de Campinas2010-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa teóricaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/125410.20396/etd.v14i1.1254ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 299-313ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 299-313ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 299-3131676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1254/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessArchangelo, AnaOyama, Daniela KitawaPompeu, Maria Lígia2017-10-03T08:18:29Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1254Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:07.637202ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The conflict of difference at school: A psychoanalytic view El conflicto de la diferencia en la escuela: Una visión psicoanalítica O conflito da diferença na escola: uma visão psicanalítica |
title |
The conflict of difference at school: A psychoanalytic view |
spellingShingle |
The conflict of difference at school: A psychoanalytic view Archangelo, Ana Differences. Psychoanalysis. School. Diferencias. Psicoanálisis. School. Differences. Psychoanalysis. School. Educação |
title_short |
The conflict of difference at school: A psychoanalytic view |
title_full |
The conflict of difference at school: A psychoanalytic view |
title_fullStr |
The conflict of difference at school: A psychoanalytic view |
title_full_unstemmed |
The conflict of difference at school: A psychoanalytic view |
title_sort |
The conflict of difference at school: A psychoanalytic view |
author |
Archangelo, Ana |
author_facet |
Archangelo, Ana Oyama, Daniela Kitawa Pompeu, Maria Lígia |
author_role |
author |
author2 |
Oyama, Daniela Kitawa Pompeu, Maria Lígia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Archangelo, Ana Oyama, Daniela Kitawa Pompeu, Maria Lígia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Differences. Psychoanalysis. School. Diferencias. Psicoanálisis. School. Differences. Psychoanalysis. School. Educação |
topic |
Differences. Psychoanalysis. School. Diferencias. Psicoanálisis. School. Differences. Psychoanalysis. School. Educação |
description |
We live in times of hegemony of the discourse about inclusion, the right of differences, which, although fundamental, has brought great discomfort within schools. This article seeks to demonstrate that the dilemma between the search for equality and of difference is not false for the models of addressing a strictly political agenda; but is one of a social perspective, if one takes into consideration that the latter is not disassociated from a psychic perspective. From a Kleinian and Bionian psychoanalytic view, the difference is conceived as the point of inflection, which initiates the conflict and coincides with it. Based on this, the article discusses that the school systems reveal different ways to receive (or not) that which each one brings to school – one’s particularities, anxieties, ways of feeling, learning, of developing the differences -; end up offering to the real necessities of those who are there daily, distinct possibilities of elaboration. These are characteristics of some institution profiles, which are described as: a negligent school, school homogenizers, a naïve school and a receptive school. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-11-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa teórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1254 10.20396/etd.v14i1.1254 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1254 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v14i1.1254 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1254/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 299-313 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 299-313 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 299-313 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652485230592 |