Representations of teachers on students of popular classes
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658818 |
Resumo: | The present work presents reflections from a research developed between the years 2015 to 2017, in the Line of Research Knowledge and Educational Practices, within the scope of the Postgraduate Program in Education, Master's course, from the Federal University of Uberlândia, whose objectives they are linked to the fight for Public Education with quality and socially referenced, in favor of the popular classes. Guided by the writings of Freire (1987, 1996), Brandão (1983), Novais (2002), Streck (2008, 2009) on the schooling of popular classes in Brazil, Sacristán (2005) on the social construction of the student , the student and Moscovici (1961, 2007) and Alves-Mazzotti (2008, 2010) on the Theory of Social Representations, the research sought to apprehend the senses and meanings of the representations of teachers of Early Childhood Education, of schools in the municipal network of Uberlândia - MG, about students from the lower classes, in order to discuss the impact of reference systems on the social quality of education. We hope, in this way, to contribute to clarify, based on the reflections presented, aspects related to the educational opportunities of the popular classes, especially those related to the discussion of teachers' representations about children enrolled in preschool and the possibility of realizing the right to Formal education as a human right. We also aim, based on the research findings, to contribute to public policies aimed at the continuous training of teachers from the reflection on training needs in the context of public schools. |
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Guided by the writings of Freire (1987, 1996), Brandão (1983), Novais (2002), Streck (2008, 2009) on the schooling of popular classes in Brazil, Sacristán (2005) on the social construction of the student , the student and Moscovici (1961, 2007) and Alves-Mazzotti (2008, 2010) on the Theory of Social Representations, the research sought to apprehend the senses and meanings of the representations of teachers of Early Childhood Education, of schools in the municipal network of Uberlândia - MG, about students from the lower classes, in order to discuss the impact of reference systems on the social quality of education. We hope, in this way, to contribute to clarify, based on the reflections presented, aspects related to the educational opportunities of the popular classes, especially those related to the discussion of teachers' representations about children enrolled in preschool and the possibility of realizing the right to Formal education as a human right. We also aim, based on the research findings, to contribute to public policies aimed at the continuous training of teachers from the reflection on training needs in the context of public schools.O presente trabalho apresenta reflexões oriundas de uma pesquisa desenvolvida entre os anos de 2015 a 2017, na Linha de Pesquisa Saberes e Práticas Educativas, no âmbito do Programa de Pós-Graduação em Educação, curso de Mestrado, da Universidade Federal de Uberlândia, cujos objetivos encontram-se vinculados à luta pela Educação Pública com qualidade e socialmente referenciada, a favor das classes populares. Orientadas pelos escritos de Freire (1987, 1996), de Brandão (1983), de Novais (2002), de Streck (2008, 2009) sobre a escolarização das classes populares no Brasil, de Sacristán (2005) sobre a construção social do aluno, da aluna e de Moscovici (1961, 2007) e Alves-Mazzotti (2008, 2010) sobre a Teoria das Representações Sociais, a pesquisa realizada buscou apreender os sentidos e significados das representações dos(as) professores(as) da Educação Infantil, de escolas da rede municipal de Uberlândia - MG, sobre estudantes das classes populares, a fim de discutirmos o impacto dos sistemas de referência na qualidade social da educação. Esperamos, contribuir para esclarecer, a partir das reflexões, aspectos relativos às oportunidades de escolarização das classes populares, especialmente àquelas relativas a discussão das representações de professores sobre as crianças matriculadas na pré-escola e a possibilidade de efetivação do direito a Educação formal como direito humano. Objetivamos também, com base nos achados da pesquisa, contribuir com as políticas públicas destinadas à formação contínua de professores a partir da reflexão sobre as necessidades formativas no contexto da escola pública.O presente trabalho apresenta reflexões oriundas de uma pesquisa desenvolvida entre os anos de 2015 a 2017, na Linha de Pesquisa Saberes e Práticas Educativas, no âmbito do Programa de Pós-Graduação em Educação, curso de Mestrado, da Universidade Federal de Uberlândia, cujos objetivos encontram-se vinculados à luta pela Educação Pública com qualidade e socialmente referenciada, a favor das classes populares. Orientadas pelos escritos de Freire (1987, 1996), de Brandão (1983), de Novais (2002), de Streck (2008, 2009) sobre a escolarização das classes populares no Brasil, de Sacristán (2005) sobre a construção social do aluno, da aluna e de Moscovici (1961, 2007) e Alves-Mazzotti (2008, 2010) sobre a Teoria das Representações Sociais, a pesquisa realizada buscou apreender os sentidos e significados das representações dos(as) professores(as) da Educação Infantil, de escolas da rede municipal de Uberlândia - MG, sobre estudantes das classes populares, a fim de discutirmos o impacto dos sistemas de referência na qualidade social da educação. Esperamos, dessa forma, contribuir para esclarecer, a partir das reflexões apresentadas, aspectos relativos às oportunidades de escolarização das classes populares, especialmente àquelas relativas a discussão das representações de professores sobre as crianças matriculadas na pré-escola e a possibilidade de efetivação do direito a Educação formal como direito humano. Objetivamos também, com base nos achados da pesquisa, contribuir com as políticas públicas destinadas à formação contínua de professores a partir da reflexão sobre as necessidades formativas no contexto da escola pública.Universidade Estadual de Campinas2021-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865881810.20396/etd.v23i4.8658818ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 982-1001ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 982-1001ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 982-10011676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658818/27543Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Andrea Porto Campos, Vanesssa Therezinha Bueno2021-11-23T17:15:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658818Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:35.306849ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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