Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648368 |
Resumo: | the various indigenous activities and artifacts show a variety of mathematical concepts and processes. Even though some of the community members have not attended formal schooling or have not studied to a significantly high level, they are able to use the related mathematical concepts with ease as they engage in the activities. This Report identifies some of the mathematical concepts that are embedded in the indigenous activities and shows how most of the community members use such mathematical concepts with ease. The report concludes by indicating how this knowledge can be used to advance mathematical understanding in the classroom. |
id |
UNICAMP-19_fd457017dbe8e9899149e68525a931e0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648368 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practicesConceitos Matemáticos de Anciãos da Comunidade Explorando a Conexão entre Contextos Etnomatemáticos e práticas de aulaEthnomathematical studies. Indigenous games. Mathematical analysis. Cultural villages. Mathematics classrooms.EthnomathematicsCommunityClassroom PracticesEstudos etnomatemáticos. Jogos indígenas. Análise matemática. Vilas culturais. Aulas de matemática.EtnomatemáticaComunidadethe various indigenous activities and artifacts show a variety of mathematical concepts and processes. Even though some of the community members have not attended formal schooling or have not studied to a significantly high level, they are able to use the related mathematical concepts with ease as they engage in the activities. This Report identifies some of the mathematical concepts that are embedded in the indigenous activities and shows how most of the community members use such mathematical concepts with ease. The report concludes by indicating how this knowledge can be used to advance mathematical understanding in the classroom.Os membros da comunidade possuem uma riqueza de conhecimentos em atividades indígenas e artefatos. A análise das várias atividades e dos artefatos indígenas mostra uma variedade de conceitos e processos matemáticos. Mesmo que alguns membros da comunidade não tenham frequentado a educação formal ou não tenham estudado a um nível significativamente elevado, eles são capazes de utilizar os conceitos matemáticos relacionados com facilidade na medida em que se envolvem nas atividades. Este texto identifica alguns conceitos matemáticos que estão embutidos nas atividades indígenas e mostra como a maioria dos membros da comunidade utiliza esses conhecimentos matemáticos com facilidade. O texto conclui indicando como esse conhecimento pode ser utilizado para avançar a compreensão matemática em sala de aula.Universidade Estadual de Campinas2017-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa qualitativaPesquisa qualitativaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/864836810.20396/etd.v19i3.8648368ETD - Educação Temática Digital; v. 19 n. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 667-686ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 No. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 667-686ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 Núm. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 667-6861676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648368/16219https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648368/19982Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMogege, Mosimege2018-04-13T15:34:36Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648368Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:22.798525ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices Conceitos Matemáticos de Anciãos da Comunidade Explorando a Conexão entre Contextos Etnomatemáticos e práticas de aula |
title |
Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices |
spellingShingle |
Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices Mogege, Mosimege Ethnomathematical studies. Indigenous games. Mathematical analysis. Cultural villages. Mathematics classrooms. Ethnomathematics Community Classroom Practices Estudos etnomatemáticos. Jogos indígenas. Análise matemática. Vilas culturais. Aulas de matemática. Etnomatemática Comunidade |
title_short |
Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices |
title_full |
Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices |
title_fullStr |
Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices |
title_full_unstemmed |
Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices |
title_sort |
Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices |
author |
Mogege, Mosimege |
author_facet |
Mogege, Mosimege |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mogege, Mosimege |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ethnomathematical studies. Indigenous games. Mathematical analysis. Cultural villages. Mathematics classrooms. Ethnomathematics Community Classroom Practices Estudos etnomatemáticos. Jogos indígenas. Análise matemática. Vilas culturais. Aulas de matemática. Etnomatemática Comunidade |
topic |
Ethnomathematical studies. Indigenous games. Mathematical analysis. Cultural villages. Mathematics classrooms. Ethnomathematics Community Classroom Practices Estudos etnomatemáticos. Jogos indígenas. Análise matemática. Vilas culturais. Aulas de matemática. Etnomatemática Comunidade |
description |
the various indigenous activities and artifacts show a variety of mathematical concepts and processes. Even though some of the community members have not attended formal schooling or have not studied to a significantly high level, they are able to use the related mathematical concepts with ease as they engage in the activities. This Report identifies some of the mathematical concepts that are embedded in the indigenous activities and shows how most of the community members use such mathematical concepts with ease. The report concludes by indicating how this knowledge can be used to advance mathematical understanding in the classroom. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa qualitativa Pesquisa qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648368 10.20396/etd.v19i3.8648368 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648368 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v19i3.8648368 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648368/16219 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648368/19982 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 19 n. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 667-686 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 No. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 667-686 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 Núm. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 667-686 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216653843136512 |