Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mogege, Mosimege
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648368
Resumo: the various indigenous activities and artifacts show a variety of mathematical concepts and processes. Even though some of the community members have not attended formal schooling or have not studied to a significantly high level, they are able to use the related mathematical concepts with ease as they engage in the activities. This Report identifies some of the mathematical concepts that are embedded in the indigenous activities and shows how most of the community members use such mathematical concepts with ease. The report concludes by indicating how this knowledge can be used to advance mathematical understanding in the classroom.
id UNICAMP-19_fd457017dbe8e9899149e68525a931e0
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648368
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practicesConceitos Matemáticos de Anciãos da Comunidade Explorando a Conexão entre Contextos Etnomatemáticos e práticas de aulaEthnomathematical studies. Indigenous games. Mathematical analysis. Cultural villages. Mathematics classrooms.EthnomathematicsCommunityClassroom PracticesEstudos etnomatemáticos. Jogos indígenas. Análise matemática. Vilas culturais. Aulas de matemática.EtnomatemáticaComunidadethe various indigenous activities and artifacts show a variety of mathematical concepts and processes. Even though some of the community members have not attended formal schooling or have not studied to a significantly high level, they are able to use the related mathematical concepts with ease as they engage in the activities. This Report identifies some of the mathematical concepts that are embedded in the indigenous activities and shows how most of the community members use such mathematical concepts with ease. The report concludes by indicating how this knowledge can be used to advance mathematical understanding in the classroom.Os membros da comunidade possuem uma riqueza de conhecimentos em atividades indígenas e artefatos. A análise das várias atividades e dos artefatos indígenas mostra uma variedade de conceitos e processos matemáticos. Mesmo que alguns membros da comunidade não tenham frequentado a educação formal ou não tenham estudado a um nível significativamente elevado, eles são capazes de utilizar os conceitos matemáticos relacionados com facilidade na medida em que se envolvem nas atividades. Este texto identifica alguns conceitos matemáticos que estão embutidos nas atividades indígenas e mostra como a maioria dos membros da comunidade utiliza esses conhecimentos matemáticos com facilidade. O texto conclui indicando como esse conhecimento pode ser utilizado para avançar a compreensão matemática em sala de aula.Universidade Estadual de Campinas2017-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa qualitativaPesquisa qualitativaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/864836810.20396/etd.v19i3.8648368ETD - Educação Temática Digital; v. 19 n. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 667-686ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 No. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 667-686ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 Núm. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 667-6861676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648368/16219https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648368/19982Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMogege, Mosimege2018-04-13T15:34:36Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648368Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:22.798525ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices
Conceitos Matemáticos de Anciãos da Comunidade Explorando a Conexão entre Contextos Etnomatemáticos e práticas de aula
title Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices
spellingShingle Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices
Mogege, Mosimege
Ethnomathematical studies. Indigenous games. Mathematical analysis. Cultural villages. Mathematics classrooms.
Ethnomathematics
Community
Classroom Practices
Estudos etnomatemáticos. Jogos indígenas. Análise matemática. Vilas culturais. Aulas de matemática.
Etnomatemática
Comunidade
title_short Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices
title_full Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices
title_fullStr Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices
title_full_unstemmed Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices
title_sort Mathematical concepts from community elders: exploring the connection between ethnomathematical contexts and classroom practices
author Mogege, Mosimege
author_facet Mogege, Mosimege
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mogege, Mosimege
dc.subject.por.fl_str_mv Ethnomathematical studies. Indigenous games. Mathematical analysis. Cultural villages. Mathematics classrooms.
Ethnomathematics
Community
Classroom Practices
Estudos etnomatemáticos. Jogos indígenas. Análise matemática. Vilas culturais. Aulas de matemática.
Etnomatemática
Comunidade
topic Ethnomathematical studies. Indigenous games. Mathematical analysis. Cultural villages. Mathematics classrooms.
Ethnomathematics
Community
Classroom Practices
Estudos etnomatemáticos. Jogos indígenas. Análise matemática. Vilas culturais. Aulas de matemática.
Etnomatemática
Comunidade
description the various indigenous activities and artifacts show a variety of mathematical concepts and processes. Even though some of the community members have not attended formal schooling or have not studied to a significantly high level, they are able to use the related mathematical concepts with ease as they engage in the activities. This Report identifies some of the mathematical concepts that are embedded in the indigenous activities and shows how most of the community members use such mathematical concepts with ease. The report concludes by indicating how this knowledge can be used to advance mathematical understanding in the classroom.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa qualitativa
Pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648368
10.20396/etd.v19i3.8648368
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648368
identifier_str_mv 10.20396/etd.v19i3.8648368
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648368/16219
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648368/19982
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 19 n. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 667-686
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 No. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 667-686
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 Núm. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 667-686
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216653843136512