Action research on BIM-driven transformation of technical degree on building construction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giesta, Josyanne Pinto
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Costa Neto, Alfredo, Costa, Thalita Giesta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: PARC (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8657348
Resumo: Federal Government Decree 10.306 / 2020 aims to establish Building Information Modeling (BIM) by the federal public administration. In this sense, academia has an important role since, among other duties, it prepares future professionals for the job market in the area of ​​Architecture, Engineering, and Construction (AEC). However, research indicates that it is not easy to implement BIM in teaching due to the need to modify the curricular matrix of courses and to require teachers to adhere to the paradigm. Therefore, new perspectives for the insertion of BIM in academia are necessary. This paper aims to discuss the benefits achieved with the pioneering initiative of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN) in implementing BIM teaching through action research. The work's main contribution is the positive results in preparing students for the job market and the consequent gain in interest of teachers, encouraging adherence to BIM, resulting from the strategy applied by the Study and Research Group in Project Integration (GIP). The action research resulted in a BIM implementation plan for the Technical Course in Buildings and BIM Execution Plans for disciplines, demonstrating the approach's potential to be replicated in other educational institutions.
id UNICAMP-20_6e7be7dfee01b2c1ac1759f149bf83ec
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657348
network_acronym_str UNICAMP-20
network_name_str PARC (Campinas)
repository_id_str
spelling Action research on BIM-driven transformation of technical degree on building constructionPesquisa-ação em BIM fomentando a transformação de um curso técnico em edificaçõesPesquisa açãoModelagem da informação da construção.BIMEnsino técnicoEdificaçõesAction-researchBuilding Information ModelingBIMTecnical teachingBuildingsFederal Government Decree 10.306 / 2020 aims to establish Building Information Modeling (BIM) by the federal public administration. In this sense, academia has an important role since, among other duties, it prepares future professionals for the job market in the area of ​​Architecture, Engineering, and Construction (AEC). However, research indicates that it is not easy to implement BIM in teaching due to the need to modify the curricular matrix of courses and to require teachers to adhere to the paradigm. Therefore, new perspectives for the insertion of BIM in academia are necessary. This paper aims to discuss the benefits achieved with the pioneering initiative of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN) in implementing BIM teaching through action research. The work's main contribution is the positive results in preparing students for the job market and the consequent gain in interest of teachers, encouraging adherence to BIM, resulting from the strategy applied by the Study and Research Group in Project Integration (GIP). The action research resulted in a BIM implementation plan for the Technical Course in Buildings and BIM Execution Plans for disciplines, demonstrating the approach's potential to be replicated in other educational institutions.O Decreto 10.306/2020 do governo federal se destina a estabelecer o uso de Building Information Modeling (BIM) pela administração pública federal. Nesse sentido, a academia tem papel relevante, uma vez que, entre outras atribuições, prepara os futuros profissionais para o mercado de trabalho na área de Arquitetura, Engenharia e Construção (AEC). No entanto, pesquisas indicam que não é fácil implementar o BIM no ensino, devido à necessidade de modificar a matriz curricular dos cursos e de requerer a adesão dos professores ao paradigma. Em vista do exposto, novas perspectivas de inserção do BIM na academia são necessárias. Adotando a pesquisa-ação como método de pesquisa, este trabalho tem como objetivo discutir os benefícios alcançados com a iniciativa pioneira do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) no processo de implementação do ensino do BIM por meio da pesquisa. A principal contribuição do trabalho são os resultados positivos em termos de preparação de alunos para o mercado de trabalho e o consequente ganho de interesse dos professores, fomentando a adesão ao BIM advindos a estratégia aplicada pelo Grupo de Estudos e Pesquisa em Integração de Projetos (GIP). A pesquisa-ação resultou em plano de implementação do BIM no curso Técnico em Edificações, assim como Planos de Execução BIM em disciplinas, demonstrando o potencial da abordagem para ser replicada em outras instituições de ensino.Universidade Estadual de Campinas2020-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/865734810.20396/parc.v11i0.8657348PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; Vol. 11 (2020): Continuous publication; e020021PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; Vol. 11 (2020): Publicação contínua; e020021PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; v. 11 (2020): Publicação contínua; e0200211980-6809reponame:PARC (Campinas)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8657348/25624Brazil: ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGiesta, Josyanne PintoCosta Neto, AlfredoCosta, Thalita Giesta2020-12-21T15:45:40Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657348Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parcPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/oai||parc@fec.unicamp.br1980-68091980-6809opendoar:2020-12-21T15:45:40PARC (Campinas) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Action research on BIM-driven transformation of technical degree on building construction
Pesquisa-ação em BIM fomentando a transformação de um curso técnico em edificações
title Action research on BIM-driven transformation of technical degree on building construction
spellingShingle Action research on BIM-driven transformation of technical degree on building construction
Giesta, Josyanne Pinto
Pesquisa ação
Modelagem da informação da construção.
BIM
Ensino técnico
Edificações
Action-research
Building Information Modeling
BIM
Tecnical teaching
Buildings
title_short Action research on BIM-driven transformation of technical degree on building construction
title_full Action research on BIM-driven transformation of technical degree on building construction
title_fullStr Action research on BIM-driven transformation of technical degree on building construction
title_full_unstemmed Action research on BIM-driven transformation of technical degree on building construction
title_sort Action research on BIM-driven transformation of technical degree on building construction
author Giesta, Josyanne Pinto
author_facet Giesta, Josyanne Pinto
Costa Neto, Alfredo
Costa, Thalita Giesta
author_role author
author2 Costa Neto, Alfredo
Costa, Thalita Giesta
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giesta, Josyanne Pinto
Costa Neto, Alfredo
Costa, Thalita Giesta
dc.subject.por.fl_str_mv Pesquisa ação
Modelagem da informação da construção.
BIM
Ensino técnico
Edificações
Action-research
Building Information Modeling
BIM
Tecnical teaching
Buildings
topic Pesquisa ação
Modelagem da informação da construção.
BIM
Ensino técnico
Edificações
Action-research
Building Information Modeling
BIM
Tecnical teaching
Buildings
description Federal Government Decree 10.306 / 2020 aims to establish Building Information Modeling (BIM) by the federal public administration. In this sense, academia has an important role since, among other duties, it prepares future professionals for the job market in the area of ​​Architecture, Engineering, and Construction (AEC). However, research indicates that it is not easy to implement BIM in teaching due to the need to modify the curricular matrix of courses and to require teachers to adhere to the paradigm. Therefore, new perspectives for the insertion of BIM in academia are necessary. This paper aims to discuss the benefits achieved with the pioneering initiative of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN) in implementing BIM teaching through action research. The work's main contribution is the positive results in preparing students for the job market and the consequent gain in interest of teachers, encouraging adherence to BIM, resulting from the strategy applied by the Study and Research Group in Project Integration (GIP). The action research resulted in a BIM implementation plan for the Technical Course in Buildings and BIM Execution Plans for disciplines, demonstrating the approach's potential to be replicated in other educational institutions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8657348
10.20396/parc.v11i0.8657348
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8657348
identifier_str_mv 10.20396/parc.v11i0.8657348
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8657348/25624
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil: Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; Vol. 11 (2020): Continuous publication; e020021
PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; Vol. 11 (2020): Publicação contínua; e020021
PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; v. 11 (2020): Publicação contínua; e020021
1980-6809
reponame:PARC (Campinas)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str PARC (Campinas)
collection PARC (Campinas)
repository.name.fl_str_mv PARC (Campinas) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||parc@fec.unicamp.br
_version_ 1809283615077433344