Exposure to road traffic noise in Brasília, Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | PARC (Campinas) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8658514 |
Resumo: | Acoustic contamination is one of the main environmental problems in large urban centres generated by road traffic. Noise maps are important tools for noise management in these locations. The main objective is to present the results of the evaluation of the acoustic impact due to road traffic on the population of Brasília. The article also presents an alternative methodology for acquiring traffic data necessary for the elaboration of noise maps. The speed, flow and composition of traffic were obtained from data provided by electronic speed controllers, common in most cities and complemented with filming and acoustic measurements in situ. In the elaboration of the noise maps, environmental simulation software was used, and the recommendations of the European Community were followed. From the analysis of the maps, annoyance due to road traffic and the number of people subject to sleep disturbances were estimated. The results indicate that the proposed alternative methodology is adequate and can be used in other cities, reducing the high costs for preparing the maps. The results also show that despite the heavy traffic in the city, the percentage of people who are highly annoyed and subject to sleep disorders is relatively small. The hierarchical structure, the shape of the roads and the Superquadras model used in Brasília contribute to the improvement of the conditions of acoustic comfort. Therefore, results show a positive influence of urban design on the city's acoustic comfort conditions. |
id |
UNICAMP-20_84b88872b875516e59f1a804c8917e23 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658514 |
network_acronym_str |
UNICAMP-20 |
network_name_str |
PARC (Campinas) |
repository_id_str |
|
spelling |
Exposure to road traffic noise in Brasília, BrazilExposição ao ruído do transporte rodoviário em Brasília, BrasilNoise mapAnnoyanceRoad trafficNoise polutionPublic healthMapa acústicoIncômodoTransporte rodoviárioPoluição sonoraSaúde públicaAcoustic contamination is one of the main environmental problems in large urban centres generated by road traffic. Noise maps are important tools for noise management in these locations. The main objective is to present the results of the evaluation of the acoustic impact due to road traffic on the population of Brasília. The article also presents an alternative methodology for acquiring traffic data necessary for the elaboration of noise maps. The speed, flow and composition of traffic were obtained from data provided by electronic speed controllers, common in most cities and complemented with filming and acoustic measurements in situ. In the elaboration of the noise maps, environmental simulation software was used, and the recommendations of the European Community were followed. From the analysis of the maps, annoyance due to road traffic and the number of people subject to sleep disturbances were estimated. The results indicate that the proposed alternative methodology is adequate and can be used in other cities, reducing the high costs for preparing the maps. The results also show that despite the heavy traffic in the city, the percentage of people who are highly annoyed and subject to sleep disorders is relatively small. The hierarchical structure, the shape of the roads and the Superquadras model used in Brasília contribute to the improvement of the conditions of acoustic comfort. Therefore, results show a positive influence of urban design on the city's acoustic comfort conditions.A contaminação acústica é um dos principais problemas ambientais nos grandes centros urbanos gerados pelo tráfego rodoviário. Os mapas acústicos são ferramentas importantes para a gestão do ruído nestes locais. O objetivo principal deste artigo é apresentar os resultados da avaliação do impacto acústico devido ao tráfego rodoviário sobre a população de Brasília. O trabalho também apresenta uma metodologia alternativa para aquisição dos dados do tráfego, necessários para elaboração dos mapas acústicos. A velocidade, o fluxo e a composição do tráfego foram obtidos a partir dos dados fornecidos pelos controladores eletrônicos de velocidade, comuns na maioria das cidades e complementados com filmagens e medições acústicas in situ. Na elaboração dos mapas acústicos foi utilizado software de simulação e seguidas as recomendações da Comunidade Europeia. A partir da análise dos mapas, foram estimados o incomodo devido ao tráfego rodoviário e o número de pessoas sujeitas à distúrbios no sono. Os resultados indicam que a metodologia alternativa proposta é adequada e pode ser utilizada em outras cidades, diminuindo os custos para elaboração dos mapas, que são elevados. Os resultados mostram ainda que apesar do trânsito intenso na cidade, os percentuais de pessoas altamente incomodadas e sujeitas a distúrbios no sono é relativamente pequeno. A estrutura hierárquica, a forma das vias e o modelo de Superquadras utilizados em Brasília, contribuem para a melhoria das condições de conforto acústico, ou seja, os resultados deste artigo mostram uma influência positiva da concepção urbanística nas condições de conforto acústico da cidade.Universidade Estadual de Campinas2021-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/865851410.20396/parc.v12i00.8658514PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; Vol. 12 (2021): Continous publication; e021026PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; Vol. 12 (2021): Publicação contínua; e021026PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; v. 12 (2021): Publicação contínua; e0210261980-6809reponame:PARC (Campinas)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8658514/27458Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaravelli, Sérgio LuizMaroja, Armando de MendonçaCarvalho Júnior, Edson Benício deCosta, Cleber Alves da2021-10-30T18:23:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658514Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parcPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/oai||parc@fec.unicamp.br1980-68091980-6809opendoar:2021-10-30T18:23:33PARC (Campinas) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Exposure to road traffic noise in Brasília, Brazil Exposição ao ruído do transporte rodoviário em Brasília, Brasil |
title |
Exposure to road traffic noise in Brasília, Brazil |
spellingShingle |
Exposure to road traffic noise in Brasília, Brazil Garavelli, Sérgio Luiz Noise map Annoyance Road traffic Noise polution Public health Mapa acústico Incômodo Transporte rodoviário Poluição sonora Saúde pública |
title_short |
Exposure to road traffic noise in Brasília, Brazil |
title_full |
Exposure to road traffic noise in Brasília, Brazil |
title_fullStr |
Exposure to road traffic noise in Brasília, Brazil |
title_full_unstemmed |
Exposure to road traffic noise in Brasília, Brazil |
title_sort |
Exposure to road traffic noise in Brasília, Brazil |
author |
Garavelli, Sérgio Luiz |
author_facet |
Garavelli, Sérgio Luiz Maroja, Armando de Mendonça Carvalho Júnior, Edson Benício de Costa, Cleber Alves da |
author_role |
author |
author2 |
Maroja, Armando de Mendonça Carvalho Júnior, Edson Benício de Costa, Cleber Alves da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garavelli, Sérgio Luiz Maroja, Armando de Mendonça Carvalho Júnior, Edson Benício de Costa, Cleber Alves da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Noise map Annoyance Road traffic Noise polution Public health Mapa acústico Incômodo Transporte rodoviário Poluição sonora Saúde pública |
topic |
Noise map Annoyance Road traffic Noise polution Public health Mapa acústico Incômodo Transporte rodoviário Poluição sonora Saúde pública |
description |
Acoustic contamination is one of the main environmental problems in large urban centres generated by road traffic. Noise maps are important tools for noise management in these locations. The main objective is to present the results of the evaluation of the acoustic impact due to road traffic on the population of Brasília. The article also presents an alternative methodology for acquiring traffic data necessary for the elaboration of noise maps. The speed, flow and composition of traffic were obtained from data provided by electronic speed controllers, common in most cities and complemented with filming and acoustic measurements in situ. In the elaboration of the noise maps, environmental simulation software was used, and the recommendations of the European Community were followed. From the analysis of the maps, annoyance due to road traffic and the number of people subject to sleep disturbances were estimated. The results indicate that the proposed alternative methodology is adequate and can be used in other cities, reducing the high costs for preparing the maps. The results also show that despite the heavy traffic in the city, the percentage of people who are highly annoyed and subject to sleep disorders is relatively small. The hierarchical structure, the shape of the roads and the Superquadras model used in Brasília contribute to the improvement of the conditions of acoustic comfort. Therefore, results show a positive influence of urban design on the city's acoustic comfort conditions. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8658514 10.20396/parc.v12i00.8658514 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8658514 |
identifier_str_mv |
10.20396/parc.v12i00.8658514 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8658514/27458 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; Vol. 12 (2021): Continous publication; e021026 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; Vol. 12 (2021): Publicação contínua; e021026 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; v. 12 (2021): Publicação contínua; e021026 1980-6809 reponame:PARC (Campinas) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
PARC (Campinas) |
collection |
PARC (Campinas) |
repository.name.fl_str_mv |
PARC (Campinas) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||parc@fec.unicamp.br |
_version_ |
1809283615110987776 |