Housing mock-up: relationship between design, development and execution in building design education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Imbronito, Maria Isabel
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Almeida, Eneida de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: PARC (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8641675
Resumo: This paper reports an educational experience, which allows a reflection on design education and the theoretical foundations in Architecture´s disciplinary field. It concerns an exercise, applied to first-year undergraduate students in Architecture and Urbanism at São Judas Tadeu University, in São Paulo. The exercise consists of different steps, which are described and have their objectives presented on the course of the article. The last step corresponds to the construction of 1:1 mock-ups, which allows the students to build of a complex architectonic element and to observe the space. Since the exercise aims a real construction in both aspects, the organization of space and the technical and constructive domain, the article emphasizes the implications for the student´s learning process by facing constructive aspects while designing the space. It is presumed that the mock-up building activity provides concrete material elements for the simultaneous handling of multiple prerogatives of the project, enabling experimentation and spot verification of the complexity of the structural system in its physical properties, especially in relation to scale - and modulation – of the component parts, the stability of the assembly and the shape itself. The considerations seek to establish parameters for the future development of research in teaching architecture design in regard to the relationship between matter and space, as well as the constant improvement of the construction system used to build the mockups.
id UNICAMP-20_d2cc82f1a5643df2dd2e9a6e9e3144cf
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8641675
network_acronym_str UNICAMP-20
network_name_str PARC (Campinas)
repository_id_str
spelling Housing mock-up: relationship between design, development and execution in building design educationMock-up de habitação: relação entre concepção, desenvolvimento e execução no ensino de projetoEnsino de Projeto de Arquitetura. Habitação experimental. Tectônica da madeira. Construção.This paper reports an educational experience, which allows a reflection on design education and the theoretical foundations in Architecture´s disciplinary field. It concerns an exercise, applied to first-year undergraduate students in Architecture and Urbanism at São Judas Tadeu University, in São Paulo. The exercise consists of different steps, which are described and have their objectives presented on the course of the article. The last step corresponds to the construction of 1:1 mock-ups, which allows the students to build of a complex architectonic element and to observe the space. Since the exercise aims a real construction in both aspects, the organization of space and the technical and constructive domain, the article emphasizes the implications for the student´s learning process by facing constructive aspects while designing the space. It is presumed that the mock-up building activity provides concrete material elements for the simultaneous handling of multiple prerogatives of the project, enabling experimentation and spot verification of the complexity of the structural system in its physical properties, especially in relation to scale - and modulation – of the component parts, the stability of the assembly and the shape itself. The considerations seek to establish parameters for the future development of research in teaching architecture design in regard to the relationship between matter and space, as well as the constant improvement of the construction system used to build the mockups. O presente artigo constitui o relato de uma experiência didática exercitada no presente momento, que permite estabelecer uma reflexão sobre o ensino de projeto e os fundamentos teóricos próprios do campo disciplinar da arquitetura. Trata-se de um exercício proposto na disciplina Introdução ao Projeto de Arquitetura e Urbanismo, aplicado a alunos do primeiro ano de projeto do curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade São Judas Tadeu. O exercício é composto por diferentes etapas, que são descritas e têm os objetivos apresentados no decorrer do artigo. A última etapa, correspondente à construção dos mock-ups em escala 1:1, possibilita a execução de um elemento complexo e a experiência de ocupar e perceber o espaço construído. Ao visar uma construção real, tanto do ponto de vista da organização do espaço como do domínio técnico-construtivo, o exercício de projeto de arquitetura dá ênfase às implicações, para a aprendizagem do aluno, do enfrentamento de aspectos construtivos em sincronia com a própria concepção do espaço. O interesse é assinalar que a atividade de construção do mock-up oferece ao processo de projeto elementos materiais concretos para a manipulação simultânea de múltiplas prerrogativas do projeto, propiciando a experimentação e verificação in loco da complexidade do sistema estrutural em suas propriedades físicas, especialmente nas relações entre o dimensionamento (e modulação) das peças, a estabilidade do conjunto e a própria forma.  As considerações feitas procuram estabelecer parâmetros para o desenvolvimento futuro de uma pesquisa no ensino de Projeto de Arquitetura no que tange à relação entre a matéria e o espaço, bem como o aperfeiçoamento constante do sistema construtivo utilizado.Universidade Estadual de Campinas2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionExperimento Didático; pesquisa construtiva.application/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/864167510.20396/parc.v6i4.8641675PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; Vol. 6 No. 4 (2015): Technological innovation in construction; 291-303PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; Vol. 6 Núm. 4 (2015): Inovação tecnológica na construção civil; 291-303PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; v. 6 n. 4 (2015): Inovação tecnológica na construção civil; 291-3031980-6809reponame:PARC (Campinas)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8641675/11870Copyright (c) 2018 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessImbronito, Maria IsabelAlmeida, Eneida de2016-07-22T11:45:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8641675Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parcPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/oai||parc@fec.unicamp.br1980-68091980-6809opendoar:2016-07-22T11:45:57PARC (Campinas) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Housing mock-up: relationship between design, development and execution in building design education
Mock-up de habitação: relação entre concepção, desenvolvimento e execução no ensino de projeto
title Housing mock-up: relationship between design, development and execution in building design education
spellingShingle Housing mock-up: relationship between design, development and execution in building design education
Imbronito, Maria Isabel
Ensino de Projeto de Arquitetura. Habitação experimental. Tectônica da madeira. Construção.
title_short Housing mock-up: relationship between design, development and execution in building design education
title_full Housing mock-up: relationship between design, development and execution in building design education
title_fullStr Housing mock-up: relationship between design, development and execution in building design education
title_full_unstemmed Housing mock-up: relationship between design, development and execution in building design education
title_sort Housing mock-up: relationship between design, development and execution in building design education
author Imbronito, Maria Isabel
author_facet Imbronito, Maria Isabel
Almeida, Eneida de
author_role author
author2 Almeida, Eneida de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Imbronito, Maria Isabel
Almeida, Eneida de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Projeto de Arquitetura. Habitação experimental. Tectônica da madeira. Construção.
topic Ensino de Projeto de Arquitetura. Habitação experimental. Tectônica da madeira. Construção.
description This paper reports an educational experience, which allows a reflection on design education and the theoretical foundations in Architecture´s disciplinary field. It concerns an exercise, applied to first-year undergraduate students in Architecture and Urbanism at São Judas Tadeu University, in São Paulo. The exercise consists of different steps, which are described and have their objectives presented on the course of the article. The last step corresponds to the construction of 1:1 mock-ups, which allows the students to build of a complex architectonic element and to observe the space. Since the exercise aims a real construction in both aspects, the organization of space and the technical and constructive domain, the article emphasizes the implications for the student´s learning process by facing constructive aspects while designing the space. It is presumed that the mock-up building activity provides concrete material elements for the simultaneous handling of multiple prerogatives of the project, enabling experimentation and spot verification of the complexity of the structural system in its physical properties, especially in relation to scale - and modulation – of the component parts, the stability of the assembly and the shape itself. The considerations seek to establish parameters for the future development of research in teaching architecture design in regard to the relationship between matter and space, as well as the constant improvement of the construction system used to build the mockups.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Experimento Didático; pesquisa construtiva.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8641675
10.20396/parc.v6i4.8641675
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8641675
identifier_str_mv 10.20396/parc.v6i4.8641675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8641675/11870
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; Vol. 6 No. 4 (2015): Technological innovation in construction; 291-303
PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; Vol. 6 Núm. 4 (2015): Inovação tecnológica na construção civil; 291-303
PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; v. 6 n. 4 (2015): Inovação tecnológica na construção civil; 291-303
1980-6809
reponame:PARC (Campinas)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str PARC (Campinas)
collection PARC (Campinas)
repository.name.fl_str_mv PARC (Campinas) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||parc@fec.unicamp.br
_version_ 1809283614275272704