A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647015 |
Resumo: | The essential paper of algebra teaching in the children’s development is irrefutable. In line withthat, this work discusses the algebraic learning in a learning space: the Mathematics Club. From the historicalcultural approach and the Activity Theory, the learning spaces are understood, as a place where individualsaccomplish specific learning goals guided by intentional action for who teaches. A major finding of this studyis that spaces such as the Mathematics Club are places capable to propitiate a significant learning activity inthe field of mathematical knowledge. This work results of a didactic experiment with children at the“Application School” from College of Education at Universidade de São Paulo, Brazil. |
id |
UNICAMP-21_13cb0e7edfbe0c9f2b53821660a49482 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8647015 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space Uma perspectiva histórico-cultural para o ensino de álgebra: o clube de matemática como espaço de aprendizagemClube de matemáticaEnsino e aprendizagem de álgebraEspaços de aprendizagemPerspectiva histórico-culturalAtividades de ensinoThe mathematics clubTeaching and learning algebraLearning spacesHistorical-cultural approachTeaching activitiesThe essential paper of algebra teaching in the children’s development is irrefutable. In line withthat, this work discusses the algebraic learning in a learning space: the Mathematics Club. From the historicalcultural approach and the Activity Theory, the learning spaces are understood, as a place where individualsaccomplish specific learning goals guided by intentional action for who teaches. A major finding of this studyis that spaces such as the Mathematics Club are places capable to propitiate a significant learning activity inthe field of mathematical knowledge. This work results of a didactic experiment with children at the“Application School” from College of Education at Universidade de São Paulo, Brazil.É irrefutável o papel essencial do ensino da álgebra para o desenvolvimento das crianças. Com base nesta constatação, este trabalho discute a aprendizagem algébrica em um espaço de aprendizagem: o Clube de Matemática. Tendo como pressupostos a abordagem histórico-cultural e a Teoria da Atividade, os espaços de aprendizagem são entendidos, aqui, como lugar da realização da aprendizagem dos sujeitos orientados pela ação intencional de quem ensina. Os resultados deste trabalho indicam, por meio de um experimento didático desenvolvido com crianças do ensino fundamental da Escola de Aplicação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, que espaços como o Clube de Matemática constituem-se em lugares capazes de propiciar uma atividade de aprendizagem significativa dos conhecimentos matemáticos. Universidade Estadual de Campinas2007-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864701510.20396/zet.v15i27.8647015Zetetike; Vol. 15 No. 1 (2007): jan./jun. [27]; 37-56Zetetike; Vol. 15 Núm. 1 (2007): jan./jun. [27]; 37-56Zetetike; v. 15 n. 1 (2007): jan./jun. [27]; 37-562176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647015/13916Brazil; 2007Brasil; 2007Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCedro, Wellington LimaMoura, Manoel Oriosvaldo de2023-10-31T17:00:14Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8647015Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-31T17:00:14Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space Uma perspectiva histórico-cultural para o ensino de álgebra: o clube de matemática como espaço de aprendizagem |
title |
A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space |
spellingShingle |
A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space Cedro, Wellington Lima Clube de matemática Ensino e aprendizagem de álgebra Espaços de aprendizagem Perspectiva histórico-cultural Atividades de ensino The mathematics club Teaching and learning algebra Learning spaces Historical-cultural approach Teaching activities |
title_short |
A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space |
title_full |
A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space |
title_fullStr |
A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space |
title_full_unstemmed |
A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space |
title_sort |
A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space |
author |
Cedro, Wellington Lima |
author_facet |
Cedro, Wellington Lima Moura, Manoel Oriosvaldo de |
author_role |
author |
author2 |
Moura, Manoel Oriosvaldo de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cedro, Wellington Lima Moura, Manoel Oriosvaldo de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Clube de matemática Ensino e aprendizagem de álgebra Espaços de aprendizagem Perspectiva histórico-cultural Atividades de ensino The mathematics club Teaching and learning algebra Learning spaces Historical-cultural approach Teaching activities |
topic |
Clube de matemática Ensino e aprendizagem de álgebra Espaços de aprendizagem Perspectiva histórico-cultural Atividades de ensino The mathematics club Teaching and learning algebra Learning spaces Historical-cultural approach Teaching activities |
description |
The essential paper of algebra teaching in the children’s development is irrefutable. In line withthat, this work discusses the algebraic learning in a learning space: the Mathematics Club. From the historicalcultural approach and the Activity Theory, the learning spaces are understood, as a place where individualsaccomplish specific learning goals guided by intentional action for who teaches. A major finding of this studyis that spaces such as the Mathematics Club are places capable to propitiate a significant learning activity inthe field of mathematical knowledge. This work results of a didactic experiment with children at the“Application School” from College of Education at Universidade de São Paulo, Brazil. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647015 10.20396/zet.v15i27.8647015 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647015 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v15i27.8647015 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647015/13916 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2007 Brasil; 2007 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 15 No. 1 (2007): jan./jun. [27]; 37-56 Zetetike; Vol. 15 Núm. 1 (2007): jan./jun. [27]; 37-56 Zetetike; v. 15 n. 1 (2007): jan./jun. [27]; 37-56 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329591769595904 |