A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cedro, Wellington Lima
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Moura, Manoel Oriosvaldo de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647015
Resumo: The essential paper of algebra teaching in the children’s development is irrefutable. In line withthat, this work discusses the algebraic learning in a learning space: the Mathematics Club. From the historicalcultural approach and the Activity Theory, the learning spaces are understood, as a place where individualsaccomplish specific learning goals guided by intentional action for who teaches. A major finding of this studyis that spaces such as the Mathematics Club are places capable to propitiate a significant learning activity inthe field of mathematical knowledge. This work results of a didactic experiment with children at the“Application School” from College of Education at Universidade de São Paulo, Brazil.
id UNICAMP-21_13cb0e7edfbe0c9f2b53821660a49482
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8647015
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space Uma perspectiva histórico-cultural para o ensino de álgebra: o clube de matemática como espaço de aprendizagemClube de matemáticaEnsino e aprendizagem de álgebraEspaços de aprendizagemPerspectiva histórico-culturalAtividades de ensinoThe mathematics clubTeaching and learning algebraLearning spacesHistorical-cultural approachTeaching activitiesThe essential paper of algebra teaching in the children’s development is irrefutable. In line withthat, this work discusses the algebraic learning in a learning space: the Mathematics Club. From the historicalcultural approach and the Activity Theory, the learning spaces are understood, as a place where individualsaccomplish specific learning goals guided by intentional action for who teaches. A major finding of this studyis that spaces such as the Mathematics Club are places capable to propitiate a significant learning activity inthe field of mathematical knowledge. This work results of a didactic experiment with children at the“Application School” from College of Education at Universidade de São Paulo, Brazil.É irrefutável o papel essencial do ensino da álgebra para o desenvolvimento das crianças. Com base nesta constatação, este trabalho discute a aprendizagem algébrica em um espaço de aprendizagem: o Clube de Matemática. Tendo como pressupostos a abordagem histórico-cultural e a Teoria da Atividade, os espaços de aprendizagem são entendidos, aqui, como lugar da realização da aprendizagem dos sujeitos orientados pela ação intencional de quem ensina. Os resultados deste trabalho indicam, por meio de um experimento didático desenvolvido com crianças do ensino fundamental da Escola de Aplicação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, que espaços como o Clube de Matemática constituem-se em lugares capazes de propiciar uma atividade de aprendizagem significativa dos conhecimentos matemáticos. Universidade Estadual de Campinas2007-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864701510.20396/zet.v15i27.8647015Zetetike; Vol. 15 No. 1 (2007): jan./jun. [27]; 37-56Zetetike; Vol. 15 Núm. 1 (2007): jan./jun. [27]; 37-56Zetetike; v. 15 n. 1 (2007): jan./jun. [27]; 37-562176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647015/13916Brazil; 2007Brasil; 2007Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCedro, Wellington LimaMoura, Manoel Oriosvaldo de2023-10-31T17:00:14Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8647015Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-31T17:00:14Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space
Uma perspectiva histórico-cultural para o ensino de álgebra: o clube de matemática como espaço de aprendizagem
title A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space
spellingShingle A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space
Cedro, Wellington Lima
Clube de matemática
Ensino e aprendizagem de álgebra
Espaços de aprendizagem
Perspectiva histórico-cultural
Atividades de ensino
The mathematics club
Teaching and learning algebra
Learning spaces
Historical-cultural approach
Teaching activities
title_short A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space
title_full A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space
title_fullStr A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space
title_full_unstemmed A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space
title_sort A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space
author Cedro, Wellington Lima
author_facet Cedro, Wellington Lima
Moura, Manoel Oriosvaldo de
author_role author
author2 Moura, Manoel Oriosvaldo de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cedro, Wellington Lima
Moura, Manoel Oriosvaldo de
dc.subject.por.fl_str_mv Clube de matemática
Ensino e aprendizagem de álgebra
Espaços de aprendizagem
Perspectiva histórico-cultural
Atividades de ensino
The mathematics club
Teaching and learning algebra
Learning spaces
Historical-cultural approach
Teaching activities
topic Clube de matemática
Ensino e aprendizagem de álgebra
Espaços de aprendizagem
Perspectiva histórico-cultural
Atividades de ensino
The mathematics club
Teaching and learning algebra
Learning spaces
Historical-cultural approach
Teaching activities
description The essential paper of algebra teaching in the children’s development is irrefutable. In line withthat, this work discusses the algebraic learning in a learning space: the Mathematics Club. From the historicalcultural approach and the Activity Theory, the learning spaces are understood, as a place where individualsaccomplish specific learning goals guided by intentional action for who teaches. A major finding of this studyis that spaces such as the Mathematics Club are places capable to propitiate a significant learning activity inthe field of mathematical knowledge. This work results of a didactic experiment with children at the“Application School” from College of Education at Universidade de São Paulo, Brazil.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647015
10.20396/zet.v15i27.8647015
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647015
identifier_str_mv 10.20396/zet.v15i27.8647015
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647015/13916
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2007
Brasil; 2007
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 15 No. 1 (2007): jan./jun. [27]; 37-56
Zetetike; Vol. 15 Núm. 1 (2007): jan./jun. [27]; 37-56
Zetetike; v. 15 n. 1 (2007): jan./jun. [27]; 37-56
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591769595904