Ceci n’est pas un article: fragmentary impressions on Art and Mathematics Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garnica, Antonio Vicente Marafioti
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646551
Resumo: This text is a collection of ideas about the necessity of a previous sensibility to develop our research practices in Mathematics Education and, more specifically, research practices in which researchers deal with historiography. Art seems to be one of the main references in creating this sensibility. This text also defends that theorization is a process, a human movement performed by readings, perceptions, visualizations, citations, experiences, formal and informal resourcesthat have the creation of senses as its main goal.
id UNICAMP-21_1a8005f21f1e986d25136e642e307398
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646551
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Ceci n’est pas un article: fragmentary impressions on Art and Mathematics EducationCeci n´est pas un article: impressões fragmentadas sobre Arte e Educação MatemáticaArtMath EducationResearch PracticesCreate sensibilitiesMath educationArteEducação matemáticaPráticas de pesquisaSensibilizaçãoEducaçãoMatemática e ArtesThis text is a collection of ideas about the necessity of a previous sensibility to develop our research practices in Mathematics Education and, more specifically, research practices in which researchers deal with historiography. Art seems to be one of the main references in creating this sensibility. This text also defends that theorization is a process, a human movement performed by readings, perceptions, visualizations, citations, experiences, formal and informal resourcesthat have the creation of senses as its main goal. O texto é um arrazoado de ideias sobre a necessidade de cuidar de uma sensibilização para a pesquisa em Educação Matemática e, mais especificamente, para a pesquisa em História da Educação Matemática, na qual a Arte sirva de referência. Pretende, ainda, defender a ideia de que uma teorização é um movimento humano no qual interagem, como motores, leituras, experiências, citações, visualizações, impressões, recursos formais ou informais etc, e cujo objetivo é, sem preconceitos de fontes, gerar sentidos.Universidade Estadual de Campinas2016-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864655110.20396/zet.v23i43.8646551Zetetike; Vol. 23 No. 1 (2015): jan./jun. [43]; 11-32Zetetike; Vol. 23 Núm. 1 (2015): jan./jun. [43]; 11-32Zetetike; v. 23 n. 1 (2015): jan./jun. [43]; 11-322176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646551/13451Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2015 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarnica, Antonio Vicente Marafioti2023-12-01T15:58:00Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646551Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-12-01T15:58Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ceci n’est pas un article: fragmentary impressions on Art and Mathematics Education
Ceci n´est pas un article: impressões fragmentadas sobre Arte e Educação Matemática
title Ceci n’est pas un article: fragmentary impressions on Art and Mathematics Education
spellingShingle Ceci n’est pas un article: fragmentary impressions on Art and Mathematics Education
Garnica, Antonio Vicente Marafioti
Art
Math Education
Research Practices
Create sensibilities
Math education
Arte
Educação matemática
Práticas de pesquisa
Sensibilização
Educação
Matemática e Artes
title_short Ceci n’est pas un article: fragmentary impressions on Art and Mathematics Education
title_full Ceci n’est pas un article: fragmentary impressions on Art and Mathematics Education
title_fullStr Ceci n’est pas un article: fragmentary impressions on Art and Mathematics Education
title_full_unstemmed Ceci n’est pas un article: fragmentary impressions on Art and Mathematics Education
title_sort Ceci n’est pas un article: fragmentary impressions on Art and Mathematics Education
author Garnica, Antonio Vicente Marafioti
author_facet Garnica, Antonio Vicente Marafioti
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Garnica, Antonio Vicente Marafioti
dc.subject.por.fl_str_mv Art
Math Education
Research Practices
Create sensibilities
Math education
Arte
Educação matemática
Práticas de pesquisa
Sensibilização
Educação
Matemática e Artes
topic Art
Math Education
Research Practices
Create sensibilities
Math education
Arte
Educação matemática
Práticas de pesquisa
Sensibilização
Educação
Matemática e Artes
description This text is a collection of ideas about the necessity of a previous sensibility to develop our research practices in Mathematics Education and, more specifically, research practices in which researchers deal with historiography. Art seems to be one of the main references in creating this sensibility. This text also defends that theorization is a process, a human movement performed by readings, perceptions, visualizations, citations, experiences, formal and informal resourcesthat have the creation of senses as its main goal.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646551
10.20396/zet.v23i43.8646551
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646551
identifier_str_mv 10.20396/zet.v23i43.8646551
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646551/13451
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 23 No. 1 (2015): jan./jun. [43]; 11-32
Zetetike; Vol. 23 Núm. 1 (2015): jan./jun. [43]; 11-32
Zetetike; v. 23 n. 1 (2015): jan./jun. [43]; 11-32
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329589810855936