National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646536 |
Resumo: | The National Education Plan (PNE) produced after the 1988 Constitution has been important for education. Taking into consideration the dispute of interests, space and resources that occur on the planning and on the decision-making procedures the last two PNE proceed by regulating the goals some of the historical requests of educators and the Brazilian society have. However, according to what has occurred in this field, the goals and strategies adopted, the financial restrictions and even the extinction of taxes recently (in 2015)) demonstrate that there is a stark confrontation between political strength and different projects for public education in the country.. In this text PNE goal 7 whose strategies seem to be those that affect teaching practice, learning and teaching development more establishing practices developed informally at the schools and it has influenced the teaching condition. |
id |
UNICAMP-21_1f5a40a7bc8cf7d2464d4fe1300f842a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646536 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docentePNE e condição docente: para uma ontologia do trabalho docenteNational education plan (PNE)Teaching conditionTeaching practiceTeaching public policiesTeachers training (professional developmentteaching conditions)Plano nacional de educação (PNE)Condição docenteFormação de professoresPolíticas públicas de formaçãoFormação de professores (desenvolvimento profissional e/ou condição docente)The National Education Plan (PNE) produced after the 1988 Constitution has been important for education. Taking into consideration the dispute of interests, space and resources that occur on the planning and on the decision-making procedures the last two PNE proceed by regulating the goals some of the historical requests of educators and the Brazilian society have. However, according to what has occurred in this field, the goals and strategies adopted, the financial restrictions and even the extinction of taxes recently (in 2015)) demonstrate that there is a stark confrontation between political strength and different projects for public education in the country.. In this text PNE goal 7 whose strategies seem to be those that affect teaching practice, learning and teaching development more establishing practices developed informally at the schools and it has influenced the teaching condition. Os Planos Nacionais de Educação (PNE) produzidos após a Constituição de 1988 têm sido importantes como política de Estado para a educação. Mesmo ocorrendo disputas de interesse, espaço e recursos na sua elaboração, tramitação e execução, os dois últimos PNE avançam, contemplando algumas demandas históricas dos educadores e da sociedade brasileira. Entretanto, a exemplo do que já está ocorrendo, as próprias metas e as estratégias adotadas, as restrições financeiras e até mesmo a extinção impostas recentemente (em 2015) a políticas públicas educacionais pertinentes e inovadoras implementadas na última década demonstram que se trava ferrenho embate entre forças políticas e projetos distintos para a educação pública do País. No texto focaliza-se a meta 7 do PNE, por ser aquela cujas estratégias parecem ser as que mais atingem as esferas do ensino, da aprendizagem e da formação docente, institucionalizando práticas desenvolvidas informalmente nas escolas e afetando seriamente a condição docente.Universidade Estadual de Campinas2016-05-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864653610.20396/zet.v24i45.8646536Zetetike; Vol. 24 No. 1 (2016): Professional development of teachers who teach Mathematics: collaboration and under the Obeduc; 173-188Zetetike; Vol. 24 Núm. 1 (2016): jan./abr. [45]; 173-188Zetetike; v. 24 n. 1 (2016): jan./abr. [45]; 173-1882176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646536/13436Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Vinício de Macedo2023-12-12T12:57:39Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646536Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-12-12T12:57:39Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente PNE e condição docente: para uma ontologia do trabalho docente |
title |
National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente |
spellingShingle |
National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente Santos, Vinício de Macedo National education plan (PNE) Teaching condition Teaching practice Teaching public policies Teachers training (professional development teaching conditions) Plano nacional de educação (PNE) Condição docente Formação de professores Políticas públicas de formação Formação de professores (desenvolvimento profissional e/ou condição docente) |
title_short |
National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente |
title_full |
National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente |
title_fullStr |
National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente |
title_full_unstemmed |
National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente |
title_sort |
National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente |
author |
Santos, Vinício de Macedo |
author_facet |
Santos, Vinício de Macedo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Vinício de Macedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
National education plan (PNE) Teaching condition Teaching practice Teaching public policies Teachers training (professional development teaching conditions) Plano nacional de educação (PNE) Condição docente Formação de professores Políticas públicas de formação Formação de professores (desenvolvimento profissional e/ou condição docente) |
topic |
National education plan (PNE) Teaching condition Teaching practice Teaching public policies Teachers training (professional development teaching conditions) Plano nacional de educação (PNE) Condição docente Formação de professores Políticas públicas de formação Formação de professores (desenvolvimento profissional e/ou condição docente) |
description |
The National Education Plan (PNE) produced after the 1988 Constitution has been important for education. Taking into consideration the dispute of interests, space and resources that occur on the planning and on the decision-making procedures the last two PNE proceed by regulating the goals some of the historical requests of educators and the Brazilian society have. However, according to what has occurred in this field, the goals and strategies adopted, the financial restrictions and even the extinction of taxes recently (in 2015)) demonstrate that there is a stark confrontation between political strength and different projects for public education in the country.. In this text PNE goal 7 whose strategies seem to be those that affect teaching practice, learning and teaching development more establishing practices developed informally at the schools and it has influenced the teaching condition. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646536 10.20396/zet.v24i45.8646536 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646536 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v24i45.8646536 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646536/13436 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 24 No. 1 (2016): Professional development of teachers who teach Mathematics: collaboration and under the Obeduc; 173-188 Zetetike; Vol. 24 Núm. 1 (2016): jan./abr. [45]; 173-188 Zetetike; v. 24 n. 1 (2016): jan./abr. [45]; 173-188 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329589788835840 |