National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Vinício de Macedo
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646536
Resumo: The National Education Plan (PNE) produced after the 1988 Constitution has been important for education. Taking into consideration the dispute of interests, space and resources that occur on the planning and on the decision-making procedures the last two PNE proceed by regulating the goals some of the historical requests of educators and the Brazilian society have. However, according to what has occurred in this field, the goals and strategies adopted, the financial restrictions and even the extinction of taxes recently (in 2015)) demonstrate that there is a stark confrontation between political strength and different projects for public education in the country.. In this text PNE goal 7 whose strategies seem to be those that affect teaching practice, learning and teaching development more establishing practices developed informally at the schools and it has influenced the teaching condition. 
id UNICAMP-21_1f5a40a7bc8cf7d2464d4fe1300f842a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646536
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docentePNE e condição docente: para uma ontologia do trabalho docenteNational education plan (PNE)Teaching conditionTeaching practiceTeaching public policiesTeachers training (professional developmentteaching conditions)Plano nacional de educação (PNE)Condição docenteFormação de professoresPolíticas públicas de formaçãoFormação de professores (desenvolvimento profissional e/ou condição docente)The National Education Plan (PNE) produced after the 1988 Constitution has been important for education. Taking into consideration the dispute of interests, space and resources that occur on the planning and on the decision-making procedures the last two PNE proceed by regulating the goals some of the historical requests of educators and the Brazilian society have. However, according to what has occurred in this field, the goals and strategies adopted, the financial restrictions and even the extinction of taxes recently (in 2015)) demonstrate that there is a stark confrontation between political strength and different projects for public education in the country.. In this text PNE goal 7 whose strategies seem to be those that affect teaching practice, learning and teaching development more establishing practices developed informally at the schools and it has influenced the teaching condition. Os Planos Nacionais de Educação (PNE) produzidos após a Constituição de 1988 têm sido importantes como política de Estado para a educação. Mesmo ocorrendo disputas de interesse, espaço e recursos na sua elaboração, tramitação e execução, os dois últimos PNE avançam, contemplando algumas demandas históricas dos educadores e da sociedade brasileira. Entretanto, a exemplo do que já está ocorrendo, as próprias metas e as estratégias adotadas, as restrições financeiras e até mesmo a extinção impostas recentemente (em 2015) a políticas públicas educacionais pertinentes e inovadoras implementadas na última década demonstram que se trava ferrenho embate entre forças políticas e projetos distintos para a educação pública do País. No texto focaliza-se a meta 7 do PNE, por ser aquela cujas estratégias parecem ser as que mais atingem as esferas do ensino, da aprendizagem e da formação docente, institucionalizando práticas desenvolvidas informalmente nas escolas e afetando seriamente a condição docente.Universidade Estadual de Campinas2016-05-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864653610.20396/zet.v24i45.8646536Zetetike; Vol. 24 No. 1 (2016): Professional development of teachers who teach Mathematics: collaboration and under the Obeduc; 173-188Zetetike; Vol. 24 Núm. 1 (2016): jan./abr. [45]; 173-188Zetetike; v. 24 n. 1 (2016): jan./abr. [45]; 173-1882176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646536/13436Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Vinício de Macedo2023-12-12T12:57:39Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646536Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-12-12T12:57:39Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente
PNE e condição docente: para uma ontologia do trabalho docente
title National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente
spellingShingle National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente
Santos, Vinício de Macedo
National education plan (PNE)
Teaching condition
Teaching practice
Teaching public policies
Teachers training (professional development
teaching conditions)
Plano nacional de educação (PNE)
Condição docente
Formação de professores
Políticas públicas de formação
Formação de professores (desenvolvimento profissional e/ou condição docente)
title_short National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente
title_full National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente
title_fullStr National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente
title_full_unstemmed National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente
title_sort National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente
author Santos, Vinício de Macedo
author_facet Santos, Vinício de Macedo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Vinício de Macedo
dc.subject.por.fl_str_mv National education plan (PNE)
Teaching condition
Teaching practice
Teaching public policies
Teachers training (professional development
teaching conditions)
Plano nacional de educação (PNE)
Condição docente
Formação de professores
Políticas públicas de formação
Formação de professores (desenvolvimento profissional e/ou condição docente)
topic National education plan (PNE)
Teaching condition
Teaching practice
Teaching public policies
Teachers training (professional development
teaching conditions)
Plano nacional de educação (PNE)
Condição docente
Formação de professores
Políticas públicas de formação
Formação de professores (desenvolvimento profissional e/ou condição docente)
description The National Education Plan (PNE) produced after the 1988 Constitution has been important for education. Taking into consideration the dispute of interests, space and resources that occur on the planning and on the decision-making procedures the last two PNE proceed by regulating the goals some of the historical requests of educators and the Brazilian society have. However, according to what has occurred in this field, the goals and strategies adopted, the financial restrictions and even the extinction of taxes recently (in 2015)) demonstrate that there is a stark confrontation between political strength and different projects for public education in the country.. In this text PNE goal 7 whose strategies seem to be those that affect teaching practice, learning and teaching development more establishing practices developed informally at the schools and it has influenced the teaching condition. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646536
10.20396/zet.v24i45.8646536
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646536
identifier_str_mv 10.20396/zet.v24i45.8646536
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646536/13436
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 24 No. 1 (2016): Professional development of teachers who teach Mathematics: collaboration and under the Obeduc; 173-188
Zetetike; Vol. 24 Núm. 1 (2016): jan./abr. [45]; 173-188
Zetetike; v. 24 n. 1 (2016): jan./abr. [45]; 173-188
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329589788835840