Números reais : concepções dos licenciandos e formação matemática na licenciatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Eliana Farias e
Data de Publicação: 1999
Outros Autores: Ferreira, Maria Cristina Costa, Moreira, Plínio Cavalcanti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646776
Resumo: Real numbers: conceptions of perspective mathematics teacher. The authors believe that a specific approach to the numeric sistems – especially designed for the teaching degrees – should be developed. They propose that such an approach should spring from whatever conceptual idealizations are current among undergraduate students and reach a global understanding that will actually aid teaching at the fundamental and high school level. This article presents some analysed results of a survey conducted among 84 students of Mathematics with the Federal Universities of Minas Gerais and Santa Catarina, Brazil, aimed at a greater understanding of their “conceptual images” about the set of the real numbers. It was noted that very few students are aware of the meaning of the incommensurability of two line segments, and the consequent need for the irracional numbers. This may be the core of the usual difficulties found among Brazilian students to comprehend various concepts related to the structure of the real number set.
id UNICAMP-21_6d69144cff95a4aeb14f30e40350d09d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646776
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Números reais : concepções dos licenciandos e formação matemática na licenciaturaNúmeros reais : concepções dos licenciandos e formação matemática na licenciaturaFormação de professoresLicenciatura em MatemáticaFormação matemática do LicenciandoNúmeros reaisNúmeros irracionaisTeacher training; Prospective Mathematics teacher; Mathematics for prospective teacher; Irrational numbers; Real numbersReal numbers: conceptions of perspective mathematics teacher. The authors believe that a specific approach to the numeric sistems – especially designed for the teaching degrees – should be developed. They propose that such an approach should spring from whatever conceptual idealizations are current among undergraduate students and reach a global understanding that will actually aid teaching at the fundamental and high school level. This article presents some analysed results of a survey conducted among 84 students of Mathematics with the Federal Universities of Minas Gerais and Santa Catarina, Brazil, aimed at a greater understanding of their “conceptual images” about the set of the real numbers. It was noted that very few students are aware of the meaning of the incommensurability of two line segments, and the consequent need for the irracional numbers. This may be the core of the usual difficulties found among Brazilian students to comprehend various concepts related to the structure of the real number set.Os autores acreditam que uma nova abordagem dos sistemas numéricos deve ser construída especificamente voltada para a formação de professores. Tal abordagem teria que partir fundamentalmente da problematização das representações conceituais já existentes entre os licenciados e chegar a uma visão global do conjunto R que efetivamente instrumentalize para o ensino. Para conhecer melhor essas imagens conceituais, foi aplicado um questionário a 84 alunos dos alunos dos cursos de Matemática da UFMG e da UFSC e os resultados são analisados neste artigo. O significado da incomensurabilidade de dois segmentos, o sentindo e a necessidade dos irracionais passam ao largo de quase todas as respostas. Esse parecer ser o ponto central das dificuldades na compreensão de uma série de conceitos ligados à estrutura dos reais. Universidade Estadual de Campinas1999-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864677610.20396/zet.v7i12.8646776Zetetike; Vol. 7 No. 2 (1999): jul./dez. [12]; 95-117Zetetike; Vol. 7 Núm. 2 (1999): jul./dez. [12]; 95-117Zetetike; v. 7 n. 2 (1999): jul./dez. [12]; 95-1172176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646776/13678Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Eliana Farias eFerreira, Maria Cristina CostaMoreira, Plínio Cavalcanti2023-10-26T11:52:37Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646776Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:52:37Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Números reais : concepções dos licenciandos e formação matemática na licenciatura
Números reais : concepções dos licenciandos e formação matemática na licenciatura
title Números reais : concepções dos licenciandos e formação matemática na licenciatura
spellingShingle Números reais : concepções dos licenciandos e formação matemática na licenciatura
Soares, Eliana Farias e
Formação de professores
Licenciatura em Matemática
Formação matemática do Licenciando
Números reais
Números irracionais
Teacher training; Prospective Mathematics teacher; Mathematics for prospective teacher; Irrational numbers; Real numbers
title_short Números reais : concepções dos licenciandos e formação matemática na licenciatura
title_full Números reais : concepções dos licenciandos e formação matemática na licenciatura
title_fullStr Números reais : concepções dos licenciandos e formação matemática na licenciatura
title_full_unstemmed Números reais : concepções dos licenciandos e formação matemática na licenciatura
title_sort Números reais : concepções dos licenciandos e formação matemática na licenciatura
author Soares, Eliana Farias e
author_facet Soares, Eliana Farias e
Ferreira, Maria Cristina Costa
Moreira, Plínio Cavalcanti
author_role author
author2 Ferreira, Maria Cristina Costa
Moreira, Plínio Cavalcanti
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Eliana Farias e
Ferreira, Maria Cristina Costa
Moreira, Plínio Cavalcanti
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Licenciatura em Matemática
Formação matemática do Licenciando
Números reais
Números irracionais
Teacher training; Prospective Mathematics teacher; Mathematics for prospective teacher; Irrational numbers; Real numbers
topic Formação de professores
Licenciatura em Matemática
Formação matemática do Licenciando
Números reais
Números irracionais
Teacher training; Prospective Mathematics teacher; Mathematics for prospective teacher; Irrational numbers; Real numbers
description Real numbers: conceptions of perspective mathematics teacher. The authors believe that a specific approach to the numeric sistems – especially designed for the teaching degrees – should be developed. They propose that such an approach should spring from whatever conceptual idealizations are current among undergraduate students and reach a global understanding that will actually aid teaching at the fundamental and high school level. This article presents some analysed results of a survey conducted among 84 students of Mathematics with the Federal Universities of Minas Gerais and Santa Catarina, Brazil, aimed at a greater understanding of their “conceptual images” about the set of the real numbers. It was noted that very few students are aware of the meaning of the incommensurability of two line segments, and the consequent need for the irracional numbers. This may be the core of the usual difficulties found among Brazilian students to comprehend various concepts related to the structure of the real number set.
publishDate 1999
dc.date.none.fl_str_mv 1999-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646776
10.20396/zet.v7i12.8646776
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646776
identifier_str_mv 10.20396/zet.v7i12.8646776
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646776/13678
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 7 No. 2 (1999): jul./dez. [12]; 95-117
Zetetike; Vol. 7 Núm. 2 (1999): jul./dez. [12]; 95-117
Zetetike; v. 7 n. 2 (1999): jul./dez. [12]; 95-117
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591017766912