Untying knots: developing visualization from twisted string experiments
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661730 |
Resumo: | This paper presents the results of a qualitative research, whose design fits the strategic principle experiments and quasi-experiments', carried out in 2019, with the aim of investigating how participants in a geometry research group would construe in a intuitive, imaginative and creative way 'knots' in ropes randomly dropped onto a flat surface. Through a rhetorical analysis of the group participants' records, taking into consideration the proposed activities, it was possible to conclude that visual skills can be explored in both initial and continuous action with the group participants, starting from the imagination and intuition when raising a hypothesis. Using the cords available the participants could prove or reject their hypotheses. We conclude that even more advanced content, such as homotopy alongside with knot theory, can be explored at different levels of education, which can be a facilitating element not only in geometry studies but also in different fields of mathematical knowledge. |
id |
UNICAMP-21_92ba5e64bd4edc57a1a188537d02cd9d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661730 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Untying knots: developing visualization from twisted string experimentsDesate los nudos: el desarrollo de la visualización de los experimentos con cuerdas retorcidas: desenvolvendo a visualização a partir de experimentos com cordas torcidasDesatando nós: desenvolvendo a visualização a partir de experimentos com cordas torcidasKnots theoryRopesGeometryTeoria de nósCordõesGeometriaThis paper presents the results of a qualitative research, whose design fits the strategic principle experiments and quasi-experiments', carried out in 2019, with the aim of investigating how participants in a geometry research group would construe in a intuitive, imaginative and creative way 'knots' in ropes randomly dropped onto a flat surface. Through a rhetorical analysis of the group participants' records, taking into consideration the proposed activities, it was possible to conclude that visual skills can be explored in both initial and continuous action with the group participants, starting from the imagination and intuition when raising a hypothesis. Using the cords available the participants could prove or reject their hypotheses. We conclude that even more advanced content, such as homotopy alongside with knot theory, can be explored at different levels of education, which can be a facilitating element not only in geometry studies but also in different fields of mathematical knowledge.Este artículo presenta los resultados de una investigación cualitativa, cuyo diseño se enmarca en el principio estratégico 'por experimentos y cuasi-experimentos', realizado en 2019, con el objetivo de investigar como partícipes de un grupo de estudios e investigaciones en Geometría interpreta intuitivamente , imaginativa y creativamente 'nudos' obtenidos por cuerdas al ser liberados aleatoriamente sobre una superficie plana. Mediante un análisis retórico de los registros de los participantes del grupo, antes de las actividades propuestas, se pudo concluir que las habilidades visuales pueden ser exploradas tanto en la formación inicial como en la acción continua con los participantes del grupo, partiendo de la imaginación y la intuición en la encuesta de hipótesis. Según las cadenas disponibles, los participantes pudieron probar o rechazar sus hipótesis. Concluimos que contenidos aún más avanzados, como las homotopías junto con la teoría de los nudos, pueden explorarse en diferentes niveles educativos, lo que puede ser un elemento facilitador no solo en la formación geométrica de los individuos, sino también en otras áreas del conocimiento matemático.Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa de cunho qualitativo, cujo delineamento se enquadra no princípio estratégico por experimentos e quase experimentos, realizada no ano de 2019, com o objetivo de investigar como participantes de um grupo de estudos e pesquisa em Geometria interpreta intuitiva, imaginativa e criativamente nós obtidos por cordões ao serem soltos aleatoriamente sobre uma superfície plana. Por meio de uma análise retórica dos registros dos participantes do grupo, ante às atividades propostas, foi possível concluir que habilidades visuais podem ser exploradas tanto na formação inicial quanto em ação continuada com os participantes do grupo, partindo da imaginação e da intuição no levantamento de hipóteses. A partir de barbantes disponibilizados os participantes puderam comprovar ou rejeitar suas hipóteses. Concluímos que, mesmo conteúdos mais avançados, como homotopias junto à teoria de nós, podem ser exploradas em diversos níveis de ensino, o que pode ser um elemento facilitador não somente na formação geométrica dos indivíduos, como em outras áreas do conhecimento matemático.Universidade Estadual de Campinas2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/866173010.20396/zet.v30i00.8661730Zetetike; Vol. 30 (2022): Publicação Contínua; e022031Zetetike; Vol. 30 (2022): Publicação Contínua; e022031Zetetike; v. 30 (2022): Publicação Contínua; e0220312176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661730/31817https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661730/31819Brazil; ContemporanyArtículo de investigaciónBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Zetetikéhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLeivas, José Carlos Pinto Mathias, Carmen Vieira2024-01-16T15:58:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661730Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-16T15:58:52Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Untying knots: developing visualization from twisted string experiments Desate los nudos: el desarrollo de la visualización de los experimentos con cuerdas retorcidas: desenvolvendo a visualização a partir de experimentos com cordas torcidas Desatando nós: desenvolvendo a visualização a partir de experimentos com cordas torcidas |
title |
Untying knots: developing visualization from twisted string experiments |
spellingShingle |
Untying knots: developing visualization from twisted string experiments Leivas, José Carlos Pinto Knots theory Ropes Geometry Teoria de nós Cordões Geometria |
title_short |
Untying knots: developing visualization from twisted string experiments |
title_full |
Untying knots: developing visualization from twisted string experiments |
title_fullStr |
Untying knots: developing visualization from twisted string experiments |
title_full_unstemmed |
Untying knots: developing visualization from twisted string experiments |
title_sort |
Untying knots: developing visualization from twisted string experiments |
author |
Leivas, José Carlos Pinto |
author_facet |
Leivas, José Carlos Pinto Mathias, Carmen Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Mathias, Carmen Vieira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leivas, José Carlos Pinto Mathias, Carmen Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Knots theory Ropes Geometry Teoria de nós Cordões Geometria |
topic |
Knots theory Ropes Geometry Teoria de nós Cordões Geometria |
description |
This paper presents the results of a qualitative research, whose design fits the strategic principle experiments and quasi-experiments', carried out in 2019, with the aim of investigating how participants in a geometry research group would construe in a intuitive, imaginative and creative way 'knots' in ropes randomly dropped onto a flat surface. Through a rhetorical analysis of the group participants' records, taking into consideration the proposed activities, it was possible to conclude that visual skills can be explored in both initial and continuous action with the group participants, starting from the imagination and intuition when raising a hypothesis. Using the cords available the participants could prove or reject their hypotheses. We conclude that even more advanced content, such as homotopy alongside with knot theory, can be explored at different levels of education, which can be a facilitating element not only in geometry studies but also in different fields of mathematical knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661730 10.20396/zet.v30i00.8661730 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661730 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v30i00.8661730 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661730/31817 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661730/31819 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Zetetiké https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Zetetiké https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporany Artículo de investigación Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 30 (2022): Publicação Contínua; e022031 Zetetike; Vol. 30 (2022): Publicação Contínua; e022031 Zetetike; v. 30 (2022): Publicação Contínua; e022031 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592992235520 |