Untying knots: developing visualization from twisted string experiments

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leivas, José Carlos Pinto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mathias, Carmen Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661730
Resumo: This paper presents the results of a qualitative research, whose design fits the strategic principle experiments and quasi-experiments', carried out in 2019, with the aim of investigating how participants in a geometry research group would construe in a intuitive, imaginative and creative way 'knots' in ropes randomly dropped onto a flat surface. Through a rhetorical analysis of the group participants' records, taking into consideration the proposed activities, it was possible to conclude that visual skills can be explored in both initial and continuous action with the group participants, starting from the imagination and intuition when raising a hypothesis. Using the cords available the participants could prove or reject their hypotheses. We conclude that even more advanced content, such as homotopy alongside with knot theory, can be explored at different levels of education, which can be a facilitating element not only in geometry studies but also in different fields of mathematical knowledge.
id UNICAMP-21_92ba5e64bd4edc57a1a188537d02cd9d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661730
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Untying knots: developing visualization from twisted string experimentsDesate los nudos: el desarrollo de la visualización de los experimentos con cuerdas retorcidas: desenvolvendo a visualização a partir de experimentos com cordas torcidasDesatando nós: desenvolvendo a visualização a partir de experimentos com cordas torcidasKnots theoryRopesGeometryTeoria de nósCordõesGeometriaThis paper presents the results of a qualitative research, whose design fits the strategic principle experiments and quasi-experiments', carried out in 2019, with the aim of investigating how participants in a geometry research group would construe in a intuitive, imaginative and creative way 'knots' in ropes randomly dropped onto a flat surface. Through a rhetorical analysis of the group participants' records, taking into consideration the proposed activities, it was possible to conclude that visual skills can be explored in both initial and continuous action with the group participants, starting from the imagination and intuition when raising a hypothesis. Using the cords available the participants could prove or reject their hypotheses. We conclude that even more advanced content, such as homotopy alongside with knot theory, can be explored at different levels of education, which can be a facilitating element not only in geometry studies but also in different fields of mathematical knowledge.Este artículo presenta los resultados de una investigación cualitativa, cuyo diseño se enmarca en el principio estratégico 'por experimentos y cuasi-experimentos', realizado en 2019, con el objetivo de investigar como partícipes de un grupo de estudios e investigaciones en Geometría interpreta intuitivamente , imaginativa y creativamente 'nudos' obtenidos por cuerdas al ser liberados aleatoriamente sobre una superficie plana. Mediante un análisis retórico de los registros de los participantes del grupo, antes de las actividades propuestas, se pudo concluir que las habilidades visuales pueden ser exploradas tanto en la formación inicial como en la acción continua con los participantes del grupo, partiendo de la imaginación y la intuición en la encuesta de hipótesis. Según las cadenas disponibles, los participantes pudieron probar o rechazar sus hipótesis. Concluimos que contenidos aún más avanzados, como las homotopías junto con la teoría de los nudos, pueden explorarse en diferentes niveles educativos, lo que puede ser un elemento facilitador no solo en la formación geométrica de los individuos, sino también en otras áreas del conocimiento matemático.Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa de cunho qualitativo, cujo delineamento se enquadra no princípio estratégico por experimentos e quase experimentos, realizada no ano de 2019, com o objetivo de investigar como participantes de um grupo de estudos e pesquisa em Geometria interpreta intuitiva, imaginativa e criativamente nós obtidos por cordões ao serem soltos aleatoriamente sobre uma superfície plana. Por meio de uma análise retórica dos registros dos participantes do grupo, ante às atividades propostas, foi possível concluir que habilidades visuais podem ser exploradas tanto na formação inicial quanto em ação continuada com os participantes do grupo, partindo da imaginação e da intuição no levantamento de hipóteses. A partir de barbantes disponibilizados os participantes puderam comprovar ou rejeitar suas hipóteses. Concluímos que, mesmo conteúdos mais avançados, como homotopias junto à teoria de nós, podem ser exploradas em diversos níveis de ensino, o que pode ser um elemento facilitador não somente na formação geométrica dos indivíduos, como em outras áreas do conhecimento matemático.Universidade Estadual de Campinas2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/866173010.20396/zet.v30i00.8661730Zetetike; Vol. 30 (2022): Publicação Contínua; e022031Zetetike; Vol. 30 (2022): Publicação Contínua; e022031Zetetike; v. 30 (2022): Publicação Contínua; e0220312176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661730/31817https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661730/31819Brazil; ContemporanyArtículo de investigaciónBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Zetetikéhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLeivas, José Carlos Pinto Mathias, Carmen Vieira2024-01-16T15:58:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661730Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-16T15:58:52Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Untying knots: developing visualization from twisted string experiments
Desate los nudos: el desarrollo de la visualización de los experimentos con cuerdas retorcidas: desenvolvendo a visualização a partir de experimentos com cordas torcidas
Desatando nós: desenvolvendo a visualização a partir de experimentos com cordas torcidas
title Untying knots: developing visualization from twisted string experiments
spellingShingle Untying knots: developing visualization from twisted string experiments
Leivas, José Carlos Pinto
Knots theory
Ropes
Geometry
Teoria de nós
Cordões
Geometria
title_short Untying knots: developing visualization from twisted string experiments
title_full Untying knots: developing visualization from twisted string experiments
title_fullStr Untying knots: developing visualization from twisted string experiments
title_full_unstemmed Untying knots: developing visualization from twisted string experiments
title_sort Untying knots: developing visualization from twisted string experiments
author Leivas, José Carlos Pinto
author_facet Leivas, José Carlos Pinto
Mathias, Carmen Vieira
author_role author
author2 Mathias, Carmen Vieira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leivas, José Carlos Pinto
Mathias, Carmen Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Knots theory
Ropes
Geometry
Teoria de nós
Cordões
Geometria
topic Knots theory
Ropes
Geometry
Teoria de nós
Cordões
Geometria
description This paper presents the results of a qualitative research, whose design fits the strategic principle experiments and quasi-experiments', carried out in 2019, with the aim of investigating how participants in a geometry research group would construe in a intuitive, imaginative and creative way 'knots' in ropes randomly dropped onto a flat surface. Through a rhetorical analysis of the group participants' records, taking into consideration the proposed activities, it was possible to conclude that visual skills can be explored in both initial and continuous action with the group participants, starting from the imagination and intuition when raising a hypothesis. Using the cords available the participants could prove or reject their hypotheses. We conclude that even more advanced content, such as homotopy alongside with knot theory, can be explored at different levels of education, which can be a facilitating element not only in geometry studies but also in different fields of mathematical knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661730
10.20396/zet.v30i00.8661730
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661730
identifier_str_mv 10.20396/zet.v30i00.8661730
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661730/31817
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661730/31819
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Zetetiké
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Zetetiké
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporany
Artículo de investigación
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 30 (2022): Publicação Contínua; e022031
Zetetike; Vol. 30 (2022): Publicação Contínua; e022031
Zetetike; v. 30 (2022): Publicação Contínua; e022031
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592992235520