Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Werneck, Ana Paula
Data de Publicação: 1996
Outros Autores: Enne, Deborah Silva, Carvalho, João Pitombeira de, Costa, Mônica Baptista da, Cruz, Priscilla Rangel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646863
Resumo: During the period from the late 20’s to the early 40’s there were lively discussions in Brazil concerning the teaching of mathematics. Although these discussions should be viewed as part of the much more general debate about educational reforms in Brazil, they have their own dynamics and actors. This paper presents some of the principal themes and actors of the discussions about a new mathematics teaching in Brazil: traditional teaching as opposed to the trends present in Europe and the United States since the beginning of the century: the “revolution” in mathematics teaching was strongly supported by Euclides Roxo, who yielded great influence, because of his official position as head of Colégio Pedro II. Arlido Vieira, on the other hand, represented brilliantly the traditional catholic teaching centered mainly on the study of the classics.
id UNICAMP-21_c762f00471fc6241a21e829e5fd4b68f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646863
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942Euclides RoxoArlindo VieiraJoaquim Inácio de Almeida LisboaHistória da educaçãoHistória do ensino de matemáticaReforma campos e capanemaEuclides Roxo Arlindo Vieira Joaquim Inácio de Almeida LisboaHistory of educationHistory of mathematics teachingThe Campos and capanema reformsDuring the period from the late 20’s to the early 40’s there were lively discussions in Brazil concerning the teaching of mathematics. Although these discussions should be viewed as part of the much more general debate about educational reforms in Brazil, they have their own dynamics and actors. This paper presents some of the principal themes and actors of the discussions about a new mathematics teaching in Brazil: traditional teaching as opposed to the trends present in Europe and the United States since the beginning of the century: the “revolution” in mathematics teaching was strongly supported by Euclides Roxo, who yielded great influence, because of his official position as head of Colégio Pedro II. Arlido Vieira, on the other hand, represented brilliantly the traditional catholic teaching centered mainly on the study of the classics.O período entre o fim da década de 20 e o início da década de 40 presenciou, no Brasil, discussões vivas sobre o ensino de Matemática. Embora estas discussões tenham que ser estudadas no contexto mais geral dos debates sobre a Educação no Brasil, elas têm sua própria dinâmica e atores. Este trabalho apresenta alguns dos principais temas e atores das discussões sobre a reforma do ensino de Matemática no Brasil: ensino tradicional em oposição às tendências presentes na Europa e nos Estados Unidos desde o início do século; a “revolução” no ensino de Matemática foi fortemente defendida por Euclides Roxo, que exercia grande influência devido a sua posição oficial de diretor do Colégio Pedro II. Arlindo Vieira, do outro lado, representava brilhantemente o ensino tradicional católico, centrado principalmente no ensino dos clássicos.Universidade Estadual de Campinas1996-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864686310.20396/zet.v4i5.8646863Zetetike; Vol. 4 No. 1 (1996): jan./jun. [5]; 49-54Zetetike; Vol. 4 Núm. 1 (1996): jan./jun. [5]; 49-54Zetetike; v. 4 n. 1 (1996): jan./jun. [5]; 49-542176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646863/13764Brasil; 1996Brasil; 1996Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWerneck, Ana PaulaEnne, Deborah SilvaCarvalho, João Pitombeira deCosta, Mônica Baptista daCruz, Priscilla Rangel2023-10-26T11:47:55Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646863Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:47:55Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942
Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942
title Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942
spellingShingle Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942
Werneck, Ana Paula
Euclides Roxo
Arlindo Vieira
Joaquim Inácio de Almeida Lisboa
História da educação
História do ensino de matemática
Reforma campos e capanema
Euclides Roxo
Arlindo Vieira
Joaquim Inácio de Almeida Lisboa
History of education
History of mathematics teaching
The Campos and capanema reforms
title_short Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942
title_full Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942
title_fullStr Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942
title_full_unstemmed Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942
title_sort Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942
author Werneck, Ana Paula
author_facet Werneck, Ana Paula
Enne, Deborah Silva
Carvalho, João Pitombeira de
Costa, Mônica Baptista da
Cruz, Priscilla Rangel
author_role author
author2 Enne, Deborah Silva
Carvalho, João Pitombeira de
Costa, Mônica Baptista da
Cruz, Priscilla Rangel
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Werneck, Ana Paula
Enne, Deborah Silva
Carvalho, João Pitombeira de
Costa, Mônica Baptista da
Cruz, Priscilla Rangel
dc.subject.por.fl_str_mv Euclides Roxo
Arlindo Vieira
Joaquim Inácio de Almeida Lisboa
História da educação
História do ensino de matemática
Reforma campos e capanema
Euclides Roxo
Arlindo Vieira
Joaquim Inácio de Almeida Lisboa
History of education
History of mathematics teaching
The Campos and capanema reforms
topic Euclides Roxo
Arlindo Vieira
Joaquim Inácio de Almeida Lisboa
História da educação
História do ensino de matemática
Reforma campos e capanema
Euclides Roxo
Arlindo Vieira
Joaquim Inácio de Almeida Lisboa
History of education
History of mathematics teaching
The Campos and capanema reforms
description During the period from the late 20’s to the early 40’s there were lively discussions in Brazil concerning the teaching of mathematics. Although these discussions should be viewed as part of the much more general debate about educational reforms in Brazil, they have their own dynamics and actors. This paper presents some of the principal themes and actors of the discussions about a new mathematics teaching in Brazil: traditional teaching as opposed to the trends present in Europe and the United States since the beginning of the century: the “revolution” in mathematics teaching was strongly supported by Euclides Roxo, who yielded great influence, because of his official position as head of Colégio Pedro II. Arlido Vieira, on the other hand, represented brilliantly the traditional catholic teaching centered mainly on the study of the classics.
publishDate 1996
dc.date.none.fl_str_mv 1996-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646863
10.20396/zet.v4i5.8646863
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646863
identifier_str_mv 10.20396/zet.v4i5.8646863
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646863/13764
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brasil; 1996
Brasil; 1996
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 4 No. 1 (1996): jan./jun. [5]; 49-54
Zetetike; Vol. 4 Núm. 1 (1996): jan./jun. [5]; 49-54
Zetetike; v. 4 n. 1 (1996): jan./jun. [5]; 49-54
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591110041600