Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1996 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646863 |
Resumo: | During the period from the late 20’s to the early 40’s there were lively discussions in Brazil concerning the teaching of mathematics. Although these discussions should be viewed as part of the much more general debate about educational reforms in Brazil, they have their own dynamics and actors. This paper presents some of the principal themes and actors of the discussions about a new mathematics teaching in Brazil: traditional teaching as opposed to the trends present in Europe and the United States since the beginning of the century: the “revolution” in mathematics teaching was strongly supported by Euclides Roxo, who yielded great influence, because of his official position as head of Colégio Pedro II. Arlido Vieira, on the other hand, represented brilliantly the traditional catholic teaching centered mainly on the study of the classics. |
id |
UNICAMP-21_c762f00471fc6241a21e829e5fd4b68f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646863 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942Euclides RoxoArlindo VieiraJoaquim Inácio de Almeida LisboaHistória da educaçãoHistória do ensino de matemáticaReforma campos e capanemaEuclides Roxo Arlindo Vieira Joaquim Inácio de Almeida LisboaHistory of educationHistory of mathematics teachingThe Campos and capanema reformsDuring the period from the late 20’s to the early 40’s there were lively discussions in Brazil concerning the teaching of mathematics. Although these discussions should be viewed as part of the much more general debate about educational reforms in Brazil, they have their own dynamics and actors. This paper presents some of the principal themes and actors of the discussions about a new mathematics teaching in Brazil: traditional teaching as opposed to the trends present in Europe and the United States since the beginning of the century: the “revolution” in mathematics teaching was strongly supported by Euclides Roxo, who yielded great influence, because of his official position as head of Colégio Pedro II. Arlido Vieira, on the other hand, represented brilliantly the traditional catholic teaching centered mainly on the study of the classics.O período entre o fim da década de 20 e o início da década de 40 presenciou, no Brasil, discussões vivas sobre o ensino de Matemática. Embora estas discussões tenham que ser estudadas no contexto mais geral dos debates sobre a Educação no Brasil, elas têm sua própria dinâmica e atores. Este trabalho apresenta alguns dos principais temas e atores das discussões sobre a reforma do ensino de Matemática no Brasil: ensino tradicional em oposição às tendências presentes na Europa e nos Estados Unidos desde o início do século; a “revolução” no ensino de Matemática foi fortemente defendida por Euclides Roxo, que exercia grande influência devido a sua posição oficial de diretor do Colégio Pedro II. Arlindo Vieira, do outro lado, representava brilhantemente o ensino tradicional católico, centrado principalmente no ensino dos clássicos.Universidade Estadual de Campinas1996-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864686310.20396/zet.v4i5.8646863Zetetike; Vol. 4 No. 1 (1996): jan./jun. [5]; 49-54Zetetike; Vol. 4 Núm. 1 (1996): jan./jun. [5]; 49-54Zetetike; v. 4 n. 1 (1996): jan./jun. [5]; 49-542176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646863/13764Brasil; 1996Brasil; 1996Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWerneck, Ana PaulaEnne, Deborah SilvaCarvalho, João Pitombeira deCosta, Mônica Baptista daCruz, Priscilla Rangel2023-10-26T11:47:55Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646863Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:47:55Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942 Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942 |
title |
Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942 |
spellingShingle |
Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942 Werneck, Ana Paula Euclides Roxo Arlindo Vieira Joaquim Inácio de Almeida Lisboa História da educação História do ensino de matemática Reforma campos e capanema Euclides Roxo Arlindo Vieira Joaquim Inácio de Almeida Lisboa History of education History of mathematics teaching The Campos and capanema reforms |
title_short |
Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942 |
title_full |
Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942 |
title_fullStr |
Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942 |
title_full_unstemmed |
Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942 |
title_sort |
Os debates em torno das reformas do ensino de matemática: 1930-1942 |
author |
Werneck, Ana Paula |
author_facet |
Werneck, Ana Paula Enne, Deborah Silva Carvalho, João Pitombeira de Costa, Mônica Baptista da Cruz, Priscilla Rangel |
author_role |
author |
author2 |
Enne, Deborah Silva Carvalho, João Pitombeira de Costa, Mônica Baptista da Cruz, Priscilla Rangel |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Werneck, Ana Paula Enne, Deborah Silva Carvalho, João Pitombeira de Costa, Mônica Baptista da Cruz, Priscilla Rangel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Euclides Roxo Arlindo Vieira Joaquim Inácio de Almeida Lisboa História da educação História do ensino de matemática Reforma campos e capanema Euclides Roxo Arlindo Vieira Joaquim Inácio de Almeida Lisboa History of education History of mathematics teaching The Campos and capanema reforms |
topic |
Euclides Roxo Arlindo Vieira Joaquim Inácio de Almeida Lisboa História da educação História do ensino de matemática Reforma campos e capanema Euclides Roxo Arlindo Vieira Joaquim Inácio de Almeida Lisboa History of education History of mathematics teaching The Campos and capanema reforms |
description |
During the period from the late 20’s to the early 40’s there were lively discussions in Brazil concerning the teaching of mathematics. Although these discussions should be viewed as part of the much more general debate about educational reforms in Brazil, they have their own dynamics and actors. This paper presents some of the principal themes and actors of the discussions about a new mathematics teaching in Brazil: traditional teaching as opposed to the trends present in Europe and the United States since the beginning of the century: the “revolution” in mathematics teaching was strongly supported by Euclides Roxo, who yielded great influence, because of his official position as head of Colégio Pedro II. Arlido Vieira, on the other hand, represented brilliantly the traditional catholic teaching centered mainly on the study of the classics. |
publishDate |
1996 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1996-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646863 10.20396/zet.v4i5.8646863 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646863 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v4i5.8646863 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646863/13764 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil; 1996 Brasil; 1996 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 4 No. 1 (1996): jan./jun. [5]; 49-54 Zetetike; Vol. 4 Núm. 1 (1996): jan./jun. [5]; 49-54 Zetetike; v. 4 n. 1 (1996): jan./jun. [5]; 49-54 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329591110041600 |