Cenas de uma aula de álgebra: produzindo e negociando significados para a "coisa"
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1997 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646847 |
Resumo: | This paper intends to analyze, from a semiotic, epistemological and pedagogical point of view, the meanings produced and negotiated in a math class of the 7th grade when the teacher and her pupils conduct an algebraic activity. The analysis, regarding the communication/meaning process, is founded theoretically on Vygotsky and Bakhtin. is founded on Bachelard e Brousseau. This study shows that whe the teacher and pupils try to produce/negotiate meanings for algebraic representations, they are likely to produce “polyssemies” (multiplicity of meanings) for words, such as, in the case, ‘‘square” and “thing” that may generate didactic, epistemological or verbal obstacles. |
id |
UNICAMP-21_c983b37fb89d0c0f488bb5170747bce4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646847 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cenas de uma aula de álgebra: produzindo e negociando significados para a "coisa"Cenas de uma aula de álgebra: produzindo e negociando significados para a "coisa"Math class communicationMeaning processesAlgebraic acitivityAlgebra teachingDidactic obstaclesComunicação em aulaProcessos de significação atividade algébricaEnsino de álgebraObstáculos didáticosThis paper intends to analyze, from a semiotic, epistemological and pedagogical point of view, the meanings produced and negotiated in a math class of the 7th grade when the teacher and her pupils conduct an algebraic activity. The analysis, regarding the communication/meaning process, is founded theoretically on Vygotsky and Bakhtin. is founded on Bachelard e Brousseau. This study shows that whe the teacher and pupils try to produce/negotiate meanings for algebraic representations, they are likely to produce “polyssemies” (multiplicity of meanings) for words, such as, in the case, ‘‘square” and “thing” that may generate didactic, epistemological or verbal obstacles. O objetivo deste artigo é analisar sob um de vista semiótico, epistemológico e pedagógico os significados produzidos e negociados por uma professora de matemática de 7 série e seus alunos, em aula, durante a realização de uma atividade algébrica. A análise, referente ao processo de comunicação/ significação, apóia-se teoricamente em Vygotsky a Bakhtin. Em relação aos aspectos didáticos e epistemológicos decorrentes desse processo, o estudo apóia-se em Bachelard e Brousseau. O estudo mostra que, alunos e professora, na tentativa de produzir/negociar significados pra os entes algébricos, podem produzir polissemias para palavras como, no caso, “quadrado” e “coisa”, gerando desse modo obstáculos didáticos, epistemológicos e verbais. Universidade Estadual de Campinas1997-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864684710.20396/zet.v5i8.8646847Zetetike; Vol. 5 No. 2 (1997): jul./dez. [8]; 45-72Zetetike; Vol. 5 Núm. 2 (1997): jul./dez. [8]; 45-72Zetetike; v. 5 n. 2 (1997): jul./dez. [8]; 45-722176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646847/13748Brazil; 1997Brasil; 1997Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Renata AnastácioFiorentini, Dario2023-10-26T11:49:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646847Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:49:20Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cenas de uma aula de álgebra: produzindo e negociando significados para a "coisa" Cenas de uma aula de álgebra: produzindo e negociando significados para a "coisa" |
title |
Cenas de uma aula de álgebra: produzindo e negociando significados para a "coisa" |
spellingShingle |
Cenas de uma aula de álgebra: produzindo e negociando significados para a "coisa" Pinto, Renata Anastácio Math class communication Meaning processes Algebraic acitivity Algebra teaching Didactic obstacles Comunicação em aula Processos de significação atividade algébrica Ensino de álgebra Obstáculos didáticos |
title_short |
Cenas de uma aula de álgebra: produzindo e negociando significados para a "coisa" |
title_full |
Cenas de uma aula de álgebra: produzindo e negociando significados para a "coisa" |
title_fullStr |
Cenas de uma aula de álgebra: produzindo e negociando significados para a "coisa" |
title_full_unstemmed |
Cenas de uma aula de álgebra: produzindo e negociando significados para a "coisa" |
title_sort |
Cenas de uma aula de álgebra: produzindo e negociando significados para a "coisa" |
author |
Pinto, Renata Anastácio |
author_facet |
Pinto, Renata Anastácio Fiorentini, Dario |
author_role |
author |
author2 |
Fiorentini, Dario |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Renata Anastácio Fiorentini, Dario |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Math class communication Meaning processes Algebraic acitivity Algebra teaching Didactic obstacles Comunicação em aula Processos de significação atividade algébrica Ensino de álgebra Obstáculos didáticos |
topic |
Math class communication Meaning processes Algebraic acitivity Algebra teaching Didactic obstacles Comunicação em aula Processos de significação atividade algébrica Ensino de álgebra Obstáculos didáticos |
description |
This paper intends to analyze, from a semiotic, epistemological and pedagogical point of view, the meanings produced and negotiated in a math class of the 7th grade when the teacher and her pupils conduct an algebraic activity. The analysis, regarding the communication/meaning process, is founded theoretically on Vygotsky and Bakhtin. is founded on Bachelard e Brousseau. This study shows that whe the teacher and pupils try to produce/negotiate meanings for algebraic representations, they are likely to produce “polyssemies” (multiplicity of meanings) for words, such as, in the case, ‘‘square” and “thing” that may generate didactic, epistemological or verbal obstacles. |
publishDate |
1997 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1997-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646847 10.20396/zet.v5i8.8646847 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646847 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v5i8.8646847 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646847/13748 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 1997 Brasil; 1997 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 5 No. 2 (1997): jul./dez. [8]; 45-72 Zetetike; Vol. 5 Núm. 2 (1997): jul./dez. [8]; 45-72 Zetetike; v. 5 n. 2 (1997): jul./dez. [8]; 45-72 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329591093264384 |